داروسازان، از جمله متخصصانی هستند که مستقیماً بر سلامت عمومی تأثیر گذارند

0 2

دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی در پیامی فرا رسیدن روز بزرگداشت مقام داروساز و حکیم محمد بن زکریای رازی را تبریک گفت. متن پیام به شرح زیر است:

عصر کاسپین/ به نام خداوند بخشنده مهربان

بر اساس داده‌های تاریخی، ایرانیان باستان از اولین کسانی بودند که به شناخت دارویی دست یافته بودند و در مورد آن کتاب نگاشته شد. در تمدن اسلامی، طب و داروسازی به همت دانشمندانی نظیر طبری، ابوبکرمحمد زکریای رازی، شیخ الرئیس ابوعلی‌سینا، سید اسماعیل جرجانی، ابوریحان بیرونی، ابومنصور موفق الهروی و امثال آن‌ها پیشرفت کرد و به شهرت جهانی رسید. از آن جمله رازی نخستین کسی است که داروسازی را به عنوان یک رشته مستقل (ولی در رابطه با پزشکی) دانسته و به کوشش وی اولین داروخانه تحت نظارت حکومت در قرن سوم هجری در شهر بغداد تأسیس شد.

امروزه بر کسی پوشیده نیست که داروسازان، از جمله متخصصانی هستند که مستقیماً بر سلامت عمومی تأثیر گذارند. سازمان‌های برجسته در سراسر جهان نیز از نقش‌ داروسازان در بهبود و حفاظت از سلامت عمومی حمایت کرده‌اند.

داروسازان با توجه به ماهیت کار خود، بر پیامدهای سلامتی در سطح بیمار و جمعیت تأثیر می‌گذارند و سطوح تأثیرگذاری «خرد» تا «کلان» در سلامت عمومی را شامل می‌شوند.

داروسازان همچنین به طور فزاینده‌ای در غربالگری بیماران از نظر فاکتورهای تعیین کننده‌‌ی اجتماعی سلامت و انجام مداخلات یا ارجاعات مورد نیاز به عنوان بخشی از پل ارتباطی بالینی-جامعه ایفای نقش می‌کنند.

اینجانب روز بزرگداشت مقام داروساز و حکیم محمد بن زکریای رازی به جامعه داروسازان به خصوص داروسازان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. از ایزد منان، عاقبت به خیری، سلامتی و توفیقات علمی را برای شما مسئلت دارم.

دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.