مدیرعامل توزیع برق گیلان: درحال گذار به سیستمی شدن همه فرآیندها هستیم/ پیشرفت چشمگیر سامانه های مرتبط با GIS در شبکه های توزیع برق

0 0

مسعود صادقی خمامی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان طی گزارشی به تشریح توسعه برنامه های مکانیزاسیون فرآیندهای این شرکت در حوزه GIS از جمله اطلاع رسانی برخط در نرم افزار GEDAT MOBILE ، کانورتر GIS به دیگسایلنت و نمایش نقاط مانور فیدرهای فشار متوسط پرداخت.

عصر کاسپین/ صادقی گفت: در موارد و مواقعی گستردگی و پراکندگی خطوط توزیع برق بهمراه نداشتن اطلاعات کافی از وضعیت شبکه ها و تاسیسات، موجب می شود خدمات مختل شده یا با صرف زمان و هزینه فراوان به مشتریان ارائه شود؛ از این رو سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) جهت رفع اینگونه مشکلات و انجام مطالعات مهندسی و خدمت رسانی به مشتریان، کمک های فراوانی به صنعت برق دارد.

وی خاطرنشان ساخت: سیستم اطلاعات جغرافیایی قادر است داده های مربوط به موقعیت مکانی پدیده ها را به همراه اطلاعات توصـیفی آن ها به طور یکپارچه نگهداری و به طور همزمان جهت طراحی، برنامه ریزی و حل مشـکلات مورد اسـتفاده قرار دهد و موجبات تغییر زمینه های سنتی و کلاسیک فعالیت ها را فراهم آورده و راهکارهایی برای مسائل پیچیده و مفصل، ارائه دهد.

مدیرعامل توزیع برق گیلان ضمن تاکید بر اهمیت سیستم اطلاعات جغرافیایی برای بسط یک تفکر سیستمی، جامع و بهینه در صنعت برق، افزود: بطورکلی (GIS) بعنوان سیستمی کارآمد جهت ذخیره و سازماندهی داده‌های حجیم گرافیکی (نقشه ها) ، توصیفی و رقومی شبکه و بطور ویژه بعنوان سیستمی با ابزار نیرومند جهت افزایش کارایی شبکه، رفع تنگنا‌ها و نقایص شبکه، اداره امور مشترکین، یافتن راه حل‌های بهینه جهت گسترش شبکه، برخورد با مشکلات مقطعی و پیش بینی نشده شبکه و بسیاری موارد دیگر بکار می‌آید.

صادقی اضافه کرد: در شرکت توزیع برق گیلان نیز سیستم اطلاعات جغرافیایی طی سالیان اخیر در دستور کار قرار گرفته و در سال ۱۴۰۳ نیز شاهد بهره برداری از دستاوردهای ویژه در این زمینه از جمله اطلاع رسانی برخط در نرم افزار GEDAT MOBILE ، کانورتر GIS به دیگسایلنت و نمایش نقاط مانور فیدرهای فشار متوسط هستیم.

وی در خصوص محور “نمایش نقاط مانور فیدرهای فشار متوسط” تصریح کرد: این قابلیت اخیرا به سامانه نیما اضافه شده و امکان نمایش گرافیکی و جدولی فیدرهای قابل مانور را بروی یک فیدر مشخص نشان می‌دهد و در این حالت همکاران بهره‌برداری شبکه می‌توانند در صورت تصمیم به تغییر شعاع تغذیه یک فیدر، نقاط قابل مانور فیدر را به صورت گرافیکی مشخص کرده و تغییرات را در سیستم اعمال کنند.

مدیرعامل توزیع برق گیلان اظهار داشت: کانورت کلیه اطلاعات استاتیک و دینامیک شبکه از سامانه جی آی اس شرکت (نیما) به نرم افزار شبیه ساز سیستم قدرت DIGSILENT بطور کامل و بصورت آنلاین و تحت وب در سطح شرکت انجام شده است و در این مدل کانورت کلیه پست های فوق توزیع، فیدرها، خطوط فشار متوسط هوایی و کابل های زمینی و ترانس‌های پست‌های توزیع به عنوان اطلاعات استاتیک و کات اوت فیوزها و سکشن ها، بارهای فشار متوسط، کلیدهای دژنکتور و سکسیونر به عنوان اطلاعات دینامیک شبکه مدل‌سازی شده‌اند.

صادقی تاکید کرد : به کمک این سامانه تبدیل کردن همزمان چندین فیدر جهت افزایش گستره مطالعات فراهم و جاری سازی مطالعات در شرکت مطابق دستورالعمل ابلاغی توانیر امکانپذیر شده است.

وی همچنین به قابلیت اطلاع رسانی برخط در نرم افزار GEDAT MOBILE اشاره کرد و افزود: با توجه به ضرورت بروزرسانی اطلاعات مکانی و توصیفی در سامانه GIS و همچنین رفع خطاهای احتمالی نیاز است تا به صورت فرآیندی نواقض شبکه اطلاع‌رسانی و مرتفع شود و به همین دلیل در این فرآیند کاربران با توجه به مشکلات و همچنین تغییرات مشاهده شده در شبکه می‌توانند به صورت برخط در نرم افزار GEDAT Mobile اطلاع‌رسانی لازم را به همراه مستندات ارسال کنند که این موضوع موجب تسهیل در فرآیند اصلاح شبکه و ارسال اطلاعات می شود.

مدیرعامل توزیع برق گیلان در پایان گفت: با مجموع اقدامات و فعالیت های انجام شده و در دست اقدام امیدواریم ضمن بهینه سازی و بروزآوری فرآیند خدمت رسانی به مشترکان، در زمره شرکت های توزیع برق برتر کشور در حوزه دانش محوری و نوآوری های علمی قرار بگیریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.