اگر تالاب انزلی احیا نشود مردم انزلی، صومعه سرا و رشت باید شهرهای خود را ترک کنند

0 2

حق شناس خطاب به وزیر کشور گفت: اگر تالاب انزلی را دولت چهاردهم درست نکند؛ ریزگردها این تالاب را که مخلوطی از فضولات انسانی است در سطح استان پخش کرده و منجر به بیماری‌های پوستی و گوارشی برای مردم استان می شود.

عصر کاسپین/ هادی حق‌شناس استاندار جدید گیلان امروز شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ اظهار کرد: با توجه به منابع محدود اینکه کدام مسئله باید در اولویت قرار گیرد حائز اهمیت است.

حق شناس با تاکید بر اینکه بودجه کشور نشان از این است که اقتصاد ایران دولتی یا شبه دولتی است، افزود: از این میزان ۱۵ درصد صرف پروزه‌ها می‌شود و در سه سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر کرد که ۲ برابر دولت تدبیر و امید بود، درحالیکه طی سه سال گذشته نفت بیشتر فروخته شده بود اما دولت با کمبود منابع مالی مواجه بودند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه دولتها بحث تالاب انزلی، زباله سروان و محیط زیست را پیگیری می‌کردند اما مشکل همچنان پا برجاست افزود: اگر با منابع دولتی قابل حل بود این مشکل به آقای عباسی و بنده نمی‌رسید، مشکل استان شیرابه و اسکان مسافر و حتی اگر از حد مسافر در استان بگذر مشکل نان نیز می‌شود.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه زیر ساخت مناسب گردشگری در گیلان وجود ندارد، افزود: در بین ۳۱ استان تنها استانی است که مشکل آب ندارد اما این مزیت متاسفانه ضد خودش شده است و در برخی از فصول سال با تانکر به مردم آب‌رسانی می‌شود.

حق شناس افزود: واقعیت این است که بیش از یک سوم آب شرب نشتی دارد در برق و بنزین هم همین طور است.

این کارشناس ارشد اقتصادی تصریح کرد: دویست کشور در جهان هستند که مسائل خود را به درستی حل کردند زیرا توانستند اقتصاد خود را به خوبی توسعه دهند، باید کار کنیم نباید به گونه‌ای باشد که مسائل و مشکلات را از استانداری به استاندار دیگر ارجاع شود.

استاندار جدید گیلان تصریح کرد: امروز نرخ خودکشی بالاست و در کشور از هر دو ازدواج یکی به طلاق ختم می شود، مشکل مسکن داریم این‌ها یعنی جایی از کار اشکال دارد از امروز هر اتفاقی در استان بیفتد به سهم خودم مسئول هستم؛ توسعه قدم به قدم است و مثل فرش گره به گره است اما در پایان شاهد نقش بزرگ و زیبا خواهیم بود.

وی گفت: همه تشویق می‌کنند مسافر خارجی بیاید اما ما محدویت برای آن‌ها ایجاد کردیم. امروز در ایران مشکل دریانورد داریم، گیلان وضعیت مناسب آب و هوایی مهد دانشگاه دریایی و دانش دریایی شود

حق شناس تصریح کرد: نقطه جهش امارات، جنگ ایران بود اما این همه اتفاقات در دور بر ما افتاده است اما ما نتوانستم از آن بهره ببریم. استان گیلان مرز آبی و زمینی دارد اما خوب نتوانستیم به درستی از فرصت تحریم روسیه استفاده کنیم.

وی گفت: هنوز مهاجرین اصلی به گیلان نرسیده است، زمین‌های کشاورزی دارایی‌های ایران است باید کاری کنیم زمین نابود نشود.

استاندار گیلان با تاکید بر حمایت واقعی از کشاورزان یادآور شد: وقتی به برنج گیلان می‌رسیم بحث حمایت از مصرف کننده می‌رسد ولی در خودرو حمایت از تولید کننده می‌شود در حالی در کل دنیا این امر معکوس است. با این شرایط مردم کشاورزی را رها می‌کنند.قیمت کود ۴۰۰ الی ۶۰۰ درصد و هزینه آب بهای کشاورزی از یک میلیون تومان به حدود ۳ میلوین تومان رسیده؛ هزینه‌های کشاورز به ریال است و خرید‌های آن به دلار صورت میگیرد و طبیعی است که گیلان می‌شود پیر‌ترین استان کشور و این امر منجر به افزایش طلاق و حتی فرار از استان شود.

حق شناس خطاب به وزیر کشور گفت: اگر تالاب انزلی را دولت چهاردهم درست نکند؛ ریزگردها این تالاب را که مخلوطی از فضولات انسانی است در سطح استان پخش کرده و منجر به بیماری‌های پوستی و گوارشی برای مردم استان می شود و اگر این حادثه رخ دهد مردم انزلی، صومعه سرا و رشت باید شهرهای خود را ترک کنند.

وی افزود: بحث شهر هوشمند در گیلان قابل اجرا است گیلان یکی از استان‌هایی است که نخبگان خارجی و داخلی دارد و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.