معاون وزیر نفت در امور گاز در ۳۹مین نشست روابط عمومی‌های صنعت گاز؛ شناسایی ذی‌نفعان و تنظیم روابط با آن‌ها؛ اولویت اصلی روابط عمومی‌هاست

0 1

سعید توکلی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در ۳۹مین نشست رؤسای روابط عمومی‌های شرکت‌های تابعه این شرکت که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در سالن شهید باهنر ساختمان شهدای گاز برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید شهدای مقاومت، شهید سیدحسن نصرالله و تبریک به دلیل اجرای عملیات شکوهمند وعده صادق ۲، گفت: این عملیات در بهترین زمان ممکن و به بهترین شکل ممکن انجام شد و از این رو خالصانه‌ترین تقدیرها را نثار یکایک سربازان وطن می‌کنیم که پاسخ جانانه و محکمی به دشمنان این آب و خاک دادند.

عصر کاسپین/ توکلی در ادامه، با تشکر از اقدامات صورت‌گرفته از طرف مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و رئیس اسبق روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، اظهار داشت: در دوره آقای بوجارزاده، اقدامات نهادی و زیرساختی بسیاری در روابط عمومی انجام و بذرهای خوبی کاشته شد که ثمره آن اکنون، به شکل درختی تنومند در قامت روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران نمایان است.

روابط عمومی؛ یکی از ارکان کلیدی سازمان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود، به اولویت‌های کاری روابط ‌عمومی‌ها اشاره کرد و گفت: روابط عمومی یکی از ارکان کلیدی سازمان است و شناخت طرف‌های ذینفع، اولین و مهم‌ترین اولویت آن است. اگر روابط عمومی بخواهد خود را به عنوان یک نهاد مؤثر معرفی کند، باید به شناسایی دقیق این طرف‌ها بپردازد.

وی ادامه داد: وظیفه روابط عمومی پس از شناخت ذی‌نفعان، تنظیم‌گری روابط با آن‌ها است. طرف‌های ذینفع پس از شناسایی، باید توسط روابط عمومی در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گرفته و استراتژی ارتباطی متناسب در این ارتباط، اخذ و اجرا شود.

توکلی با بیان این‌که این دسته‌بندی شامل گروه مخالفین سازمان، حامیان، خنثی و ذی‌نفع اساسی است که روابط عمومی باید تأثیر هر یک از این گروه‌ها بر اهداف سازمان را مشخص کند، تصریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که ذی‌نفعان در گذر زمان و با توجه به شرایط، تغییر موضع خواهند داد و از این رو مهم است که راهبرد دقیقی برای تنظیم روابط با آن‌ها داشته باشیم.

قدرت متقاعدسازی

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه، افزود: روابط عمومی نه تنها باید توانایی برقراری ارتباط مؤثر، بلکه باید حتماً قدرت متقاعدسازی را نیز داشته باشد. در شرایط کنونی، فضای اعتماد در کشور تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. وظیفه شما این است که تلاش‌های سازمان را به بهترین نحو ممکن به اطلاع عموم برسانید.

توکلی با اشاره به این‌که صداقت در ارتباطات بسیار مهم است، گفت: باید بین حرف و عمل هماهنگی وجود داشته باشد؛ ضمن این‌که روابط عمومی باید به نتایج ملموس دست یابد و اقدامات آن باید منجر به تغییرات مثبت شود.

شناخت ابزارهای درست برای انتقال پیام

معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که هیچ اقدامی نباید بدون پیوست رسانه‌ای باشد و امروزه فضای مجازی، ابزاری حیاتی برای انتقال پیام‌ها محسوب می‌شود، گفت: شما باید بتوانید اطلاعات را به شکل جذاب، قابل فهم و مناسب ارائه دهید تا مخاطبان بتوانند به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: هنر شما، تولید محتوای با کیفیت در میان انبوهی از اطلاعات است که می‌تواند تأثیر زیادی بر جذب مخاطب داشته باشد.

توکلی با اشاره به این‌که مهم‌ترین طرف‌های ذینفع شما در بخش انتقال پیام، اصحاب رسانه هستند، گفت: یک رسانه دقیق، مطلع و آگاه، با انتشار به‌موقع اخبار شما، اثربخشی چند برابر دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: آموزش مستمر برای کارکنان روابط عمومی ضروری است تا بتوانند با آخرین تکنیک‌ها و ابزارها آشنا شوند و در راستای ارتقاء کیفیت خدمات خود گام بردارند.

مدیریت بحران

توکلی دیگر اقدام مهم روابط عمومی را تصمیم‌گیری درست در شرایط بحران عنوان و تصریح کرد: روابط عمومی یا در شرایط عادی است یا در شرایط بحران؛ مهم آن است که در شرایط بحران به سرعت و با دقت عمل کند. ایجاد مکانیزم‌های تعریف شده برای مدیریت بحران ضروری است تا بتوان در مواقع اضطراری به خوبی واکنش نشان داد.

همکاری و هم‌افزایی بین‌بخشی

وی همکاری بین‌بخشی میان واحدهای مختلف سازمان را یکی دیگر از عوامل کلیدی موفقیت روابط عمومی‌ها ذکر کرد و افزود: این همکاری می‌تواند منجر به هم‌افزایی منابع و ایجاد یک تصویر مثبت از سازمان در ذهن مخاطبان شود.

توکلی در پایان، خاطرنشان کرد: امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم روابط عمومی مؤثری داشته باشیم که نه تنها به سازمان بلکه به جامعه نیز خدمت کند. هدف ما ایجاد فضایی مثبت و سازنده برای ارتقاء خدمات سازمانی است که این مهم با تلاش جمعی میسر شده و می‌تواند ما را به اهداف بلندمدت سازمان برساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.