مدیرکل بیمه سلامت گیلان؛ ۵۴ هزار نفر مبتلا به بیماری های خاص و صعب العلاج در گیلان نشان دار شده اند / بهره مندی ۲۵ هزار معلول نشان دار تحت پوشش بهزیستی از خدمات بیمه سلامت

0 3

دکتر محمود عاطف راد مدیرکل بیمه سلامت گیلان صبح امروز در نشست خبری با رسانه های گروهی استان به مناسبت گرامیداشت هفته بیمه سلامت ۲۸ مهر الی ۴ آبان در تشریح اهداف کلی بیمه سلامت اظهار کرد: توسعه پوشش فراگیر بیمه برای آحاد مردم ، افزایش خدمات و عمق خدمات ، حفاظت مالی از بیمه شدگان از اهداف سازمان بیمه سلامت است .

عصر کاسپین/ وی افزود:از جمعیت ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار نفری در استان گیلان ، یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر معادل ۵۳ درصد جمعیت گیلان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۱۴۲ هزار نفر معادل ۸۴ درصد بصورت رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره مند می شوند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان خاطرنشان کرد:۱۹۷۵ موسسه اعم از مطب های پزشکان متخصص ، عمومی، مراکز تصویربرداری ، فیزیوتراپی ها و .‌‌.. طرف قرارداد با بیمه سلامت جهت ارائه خدمات به بیمه شدگان می باشند.

وی یادآور شد:جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت در استان طی یکسال گذشته ۴ میلیون و ۷۲۶ هزار بار به موسسات طرف قرار داد مراجعه کردند و ۲ هزار
و ۱۱۲ میلیارد تومان از سوی بیمه سلامت به این مراکز پرداخت شده است.

دکتر عاطف راد از پرداخت ۷۴ میلیارد تومان بصورت ماهانه به دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و گفت:به بیمارستان های غیر دانشگاهی از قبیل رسول اکرم (ص) و ولعیصر ماهانه نیز ۱/۰۳ میلیارد تومان ، مراکز خصوصی ۸/۵ میلیارد تومان ، داروخانه ۷۳ میلیارد تومان ، مطب های پزشکی ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ، آزمایشگاه ۱۰/۵ میلیارد تومان ، دیالیز ۷/۰۴ دهم میلیارد تومان ، در مجموع ماهانه ۱۸۲ میلیارد تومان از سوی بیمه سلامت پرداخت می شود.

تعهدات جدید بیمه سلامت

وی در تشریح تعهدات جدید بیمه سلامت اذعان کرد:بستری رایگان بیمه شدگان کمیته امداد ، بهزیستی در بخش دولتی (حدو ۷۱ هزار نفر ) ، هزینه بستری رایگان در بیمارستان دولتی برای سه دهک اول جمعیتی بیمه شده( ۲۳۳ هزار نفر ) ، ارائه خدمات رایگان به تمام روستاییان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر با رعایت ارجاع ( ۸۴۰ هزار نفر) ، بستری رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی از تعهدات جدید بیمه سلامت به بیمه شدگان است.

وی؛ کاهش فرانشیز پرداختی بیماران فوق در بخش سرپایی از ۳۰ درصد به ۰ ، ۱۵ و ۲۰ درصد ، پرداخت تعرفه و کارانه پرستاری ۱۴۰۲ به مبلغ ۳/ ۳۵ میلیارد و ۱۴۰۳ ۱۳ میلیارد تومان، افزایش داروهای مورد تعهد از فارماکویه، بیمه رایگان بیماران صعب العلاج ، تعهد پرداخت ارز شیرخشک تمامی بیمه های پایه به مبلغ ۲۶ میلیارد تومان از دی ماه ۱۴۰۳ الی تیر ماه ۱۴۰۳ ، پرداخت سهم صعب العلاج داروهای بیماران تامین اجتماعی از دیگر خدمات بیمه سلامت به بیمه شدگان است.

عاطف راد گفت: در استان گیلان ۵۴ هزار نفر مبتلا به بیماری های خاص و صعب العلاج نشان دار شده اند که در ۱۸ نوع از بیماری ها ، هزینه های بستری در بخش دولتی بصورت صد درصد رایگان است.

اجرای طرح دارو یار (حذف ارز ترجیحی )

دکتر عاطف راد با بیان اینکه هزینه پرداختی ماهانه دارویی بیمه سلامت استان قبل از اجرای این طرح در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۲ میلیارد تومان بوده است ، عنوان کرد: امروز با اجرای طرح دارویار ماهیانه بطور متوسط ۸۲ میلیارد تومان از سوی بیمه سلامت به داروخانه ها پرداخت می شود که ۶/۰۸ دهم برابر شده و نشان دهنده حمایت بیمه سلامت از بیمه شدگان و جلوگیری از تحمیل فشار برآنها است.

وی یادآور شد:۴۱۸ میلیارد تومان بابت ۵ ماهه نخست سال جاری از سوی بیمه سلامت به داروخانه های طرف قرارداد پرداخت شده است.

افزایش تعهدات بیمه سلامت در دو سال اخیر

وی از افزایش اقلام دارویی مورد تعهد بیمه سلامت به ۳۵۵۰ قلم خبر داد و افزود:در حوزه بیمه روستایی نیز ۸۴۲ هزار بیمه شده روستایی ، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش بیمه روستایی هستند و با رعایت نظام ارجاع هزینه های بستری در بیمارستان های دولتی برای آنان رایگان است .

وی ادامه داد: بیمه سلامت جهت ارائه خدمات به بیمه شدگان با ۱۷۷ مراکز خدمات جامع روستایی طرف قرار داد است و ماهانه در این مراکز ۷۰ هزار ویزیت انجام می شود که از این‌تعداد ۴۵۰۰ ویزیت ارجاع به بیمارستان ها می شود.

بیمه سلامت پوشش همگانی

وی در خصوص پوشش همگانی بیمه سلامت خاطرنشان کرد:دهک های یک ، دو ، سه ، چهار و پنج در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر بصورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و در استان ۲۳۳ هزار و ۲۷۴ نفر بر تعداد بیمه شدگان اضافه شده است.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان با بیان اینکه تا سال۱۴۰۱ ، تنها ۵ بیماری جزء بیماری خاص تلقی می شد ، تصریح کرد:طی سال ۱۴۰۱ تعداد بیماری ها از ۵ به ۱۰۷ بیماری افزایش یافت و در گیلان در گذشته ۲۸۵۲ بیمار خاص وجود داشت و امروز بیش از ۵۴ هزار و ۳۶۹ نفر به عنوان بیمار خاص و صعب اعلام در سامانه های بیمه سلامت گیلان نشان دار و از خدمات بیمه‌ سلامت استفاده می کنند.

عاطف راد افزود:با نشان دار شدن ، قسمت اعظم پرداختی در محل خدمت به افراد توسط بیمه سلامت صورت می گیرد ، صد درصد هزینه در بیمارستان های دولتی کاملا رایگان است ، ۷۰ تا ۸۰ درصد بخش خصوصی در تعهد بیمه سلامت، پوشش صددرصدی شیمی درمانی و رادیوتراپی توسط بیمه سلامت، پوشش صدرصد داروهای بیماران هموفیلی و تالاسمی و پوشش ۹۷ درصدی داروهای سرطانی در تعهد بیمه سلامت قرار گرفته است .

مساعدت های ویژه بیماران خاص

مدیر کل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه به بیش از ۱۶۱۱ نفر بیش از ۱۸/۵ میلیارد تومان مازاد بر کمک های در محل خدمت ، کمک شده است ، تصریح کرد: سال ۱۴۰۳ نیز برای ۱۱۵۰ نفر ۱۵ میلیارد تومان بابت داروها و تجهیزات خاص کمک های نقدی از سوی بیمه سلامت انجام شده است .

وی گفت:سقف کمک های مازاد ۵۰ میلیون برای یک فرد بود که به ۷۰ میلیون افزایش یافته است.

دکتر عاطف راد اشاره کرد:طی سال گذشته پرداخت پاداش اهدای کلیه به ۱۳ نفر در استان بوده که امسال برای ۹ نفر صورت گرفته و ۵۴۰۰ خدمت در سامانه های بیمه سلامت بارگذاری شده است.

وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته برای بیماران خاص ۵۰۴ میلیارد تومان هزینه از سوی بیمه سلامت پرداخت شده است ، اظهار کرد:به موسسات طرف قراداد بابت خدمات یکسال گذشته از آبان ۱۴۰۱ تاکنون ۵۰۴ میلیارد تومان پرداخت شده است .

دکتر عاطف راد ؛ پرداخت صدرصد هزینه دیالیز فرد دیالیزی ماهانه ۴۸ میلیون تومان در بخش خصوصی و ۲۴ میلیون تومان در بخش دولتی ، پرداخت صدرصد هزینه عمل پیوند کلیه معادل ۸۰ میلیون تومان ، پرداخت صدرصد هزینه آمپول دیسفرال بیماران تالاسمی ماهانه ۱۲ میلیون برای هر فرد، پرداخت ماهانه ۸۴ میلیون تومان برای هر فرد هموفیلی و تقبل پرداخت ۹۰ الی ۹۵ درصد هزینه بیماران ام اس تحت پوشش را از دیگر خدمات بیمه سلامت بیان کرد.

اقدامات بیمه سلامت در حمایت از طرح جوانی جمعیت

مدیرکل بیمه سلامت گیلان در خصوص اقدامات بیمه سلامت جهت حمایت از طرح جوانی جنعیت گفت:۲۸۰۵ زوج نابارور در استان از سال ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۳ نشان دار شده اند و در این راستا ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تا خرداد ۱۴۰۳ از سوی بیمه سلامت به صورت خسارت متفرقه و یا در محل خدمت پرداخت شده است‌.

وی ؛ قرار داد با ۲۱۰ ماما ، افزایش سن مادران تحت پوشش ، افزایش داروهای نازایی از ۱۵ قلم به ۶۶ قلم ، لوازم مورد تعهد درمان ناباروری از ۲ قلم به ۲۸ قلم و … را از دیگر اقدامات بیمه سلامت در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت عنوان کرد‌.

دکتر عاطف راد ؛ الکترونیکی شدن صددرصد نسخ سرپایی ، الکترونیکی شدن تبادل اسناد در بخش سرپایی و بستری ، راه اندازی سامانه غیرحضوری شهروندی جهت مشاهده سوابق بیمه ای و نسخ ، اجرای اصالت سنجی داروها و تجهیزات از طریق ارتباطات سامانه ای هوشمند بیمه سلامت ، اجرای طرح حذف ترجیحی دارو بصورت سامانه ای و … را از دیگر خدمات بیمه سلامت ذکر کرد.

خرید راهبردی

وی با بیان اینکه از سوی بیمه سلامت برای افراد معلول و دردمند خدمات ویژه ای در نظر گرفته شده است ، خاطرنشان کرد:۲۵ هزار و ۷۴۵ معلول تحت پوشش بهزیستی نشان دار شدند تا از مزایای بیمه‌ سلامت استفاده کنند ، پرداخت ۷۰ درصد تعرفه بخش خصوصی به مبلغ ۲۲ میلیارد تومان برای این افراد ، نشان دار کردن ۱۰۶۲ فرد معتاد و پرداخت یک و نیم میلیارد تومان برای خدمات درمانی افراد معتاد تحت پوشش به موسسات طرف قرارداد از دیگر خدمات بیمه سلامت است.

بیمه پاسخگو

هم استانی‌های عزیز برای اطمینان از داشتن بیمه پایه خدمات درمانی خود می توانند کد دستوری #۱۶۶۶* را شماره گیری کنند و یا می‌توانند برای اطلاع از پوشش بیمه‌ای و یا برای پاسخگویی به سوالات خود با تلفن گویای ۱۶۶۶ تماس بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.