
مسعود عباس نژاد : بار ترافیکی منطقه آزاد انزلی نیز بر عهده رشت و مجموعه مدیریت شهری است
نشست خبری مدیریت شهری رشت به منظور شفاف سازی و ارائه گزارش عملکرد به شهروندان صبح پنجشنبه در سه پنل تخصصی برگزار شد و در یکی از بخش های سه گانه مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا، محمد پورناصرانی معاون شهرسازی و معماری و غفور شفیعی معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت به ارائه گزارش عملکرد این دو حوزه پرداختند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت نیز گفت: رشت نسبت به شهرهای همتراز خود در چند سال اخیر پیشرو بوده است و این ادعا را آمارهای وزارت کشور نشان می دهد. باید نشان دهیم در شرایط سخت اقتصادی نیز می توان کار کرد و امیدوارم مدیریت شهری با عملکرد خود و رسانه ها با انعکاس اخبار مثبت در امیدآفرینی در جامعه ایفای نقش کنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه به نقش معاونت شهرسازی بر درآمدزایی و تولید ثروت در شهرداری و تاثیر آن بر دیگر معاونت ها پرداخت و تصریح کرد: اگر در پنج معاونت، یک معاونت ضعیف عمل کند سایر معاونت ها نیز دچار مشکل می شوند.
عباس نژاد افزود: برنامه ریزی و توسعه شهری، کنترل و نظارت بر ساخت و ساز، زیباسازی و هویت بخشی به شهر، مدیریت و توسعه فضاهای عمومی، مقاوم سازی و ایمن سازی و همچنین هماهنگی با دیگر دستگاه ها شش موردی است که در معاونت شهرسازی دنبال می شود.
عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص بلندمرتبه سازی در شهر رشت اعلام کرد: در برخی مناطق شهری از جمله منطقه ۵ و محدوده لاکان آمادگی داریم بلندمرتبه سازی تا ۳۰ طبقه نیز انجام شود.
مسعود عباس نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دیگر اقدامات انجام شده توسط کمیسیون و همچنین معاونت شهرسازی و معماری، بیان داشت: در بافت فرسوده ۷۵ درصد تخفیف صدور پروانه در نظر گرفته ایم و مجوز هتل ۲۲ طبقه شهرداری آماده بارگذاری و قرارداد با سرمایه گذار است که از اقدامات معاونت شهرسازی است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با تاکید بر اینکه موافق احداث رینگی هستیم که به شهر رشت کمک کند خاطرنشان کرد: رینگ ها باید در خارج از محدوده شهری و در فاصله ای دورتر از مناطق مسکونی احداث شوند. رینگ ۹۰ متری امروز این شرایط را ندارد ضمن آن که اصلا رینگ کامل نبوده است. شهرداری رشت مطالعات رینگ شهری جدید را در سال آینده انجام خواهد داد اما ساخت رینگ از وظایف راه و شهرسازی است و باید از اعتبارات ملی اجرا شود.
عباس نژاد با بیان اینکه تقاطع های غیرهمسطح رشت یک کار علمی و مطالعه شده بوده است گفت: مشاوران ساعت ها در حوزه حمل و نقل، کل زنجیره ترافیکی شهر را بررسی کرده اند و احداث تقاطع های غیرهمسطح را اولویت بندی کرده اند.
عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه با تاکید بر اینکه مباحثی مثل مترو و قطار شهری در رشت اجرایی نیست خاطرنشان کرد: خیابان های شهر گنجایش احداث قطار شهری را ندارند و از سوی دیگر مسافر به میزان کافی برای قطار شهری وجود نخواهد داشت.
رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری با اشاره به اینکه منطقه آزاد یک اتوبان و مسیر دسترسی مستقل ندارد اظهار داشت: بار ترافیکی منطقه آزاد انزلی نیز بر عهده رشت و مجموعه مدیریت شهری است. آنچه شورا از اعتبارات ملی پیگیر خواهد بود مساله رینگ شهری است.
عباس نژاد در بخش پایانی سخنان اظهار داشت: ۶ هزار هکتار از زمین های اطراف رشت کشاورزی و روستایی بوده و به مرور زمان وارد محدوده شهری شده است. با توجه به طرح تفصیلی، ساخت و ساز و عملیات عمرانی در زمین های نسقی با توجه به کاربری آن زمین ها خلاف قانون است. بنابراین قانون به ما اجازه برخی اقدامات را نمی دهد.