سازمان استاندارد:پراید نباید تولید شود سایپا / ۱۶۳میلیاردتومان زیان ، یک میلیارد تومان آجیل !

0 209

صبح کاسپین : زیان ۱۶۳ میلیاردی پارس خودرو از مونتاژ پراید موضوعی است که این روزها بحث های بسیاری به دنبال داشته است این درحالی است که در گزارش مالی این شرکت خرید ۱ میلیارد تومانی از «آجیل تواضع»ثبت و ضبط شده است ، گویا برای زیان دهی برخی خود رو ساز ها آجیل هم می دهند.
یکی از موضوعات خودرویی که طی سال جاری، با بازتاب ویژه خبری همراه بود، اعلام توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ توسط سازمان استاندارد بود؛ خبری که ابتدا با واکنشی از سوی خودروسازان همراه نبود اما با گسترش و تکرار آن، پاسخ های قانونی و عرفی را به همراه داشت.
براساس قانونی که به آن استناد می شود، خودروهایی با عمر بیش از ۱۰ سال نباید در کشور تولید شوند، اما اگر قرار بر اجرای دقیق این قانون باشد، نه تنها پراید و ۴۰۵، بلکه سمند، پرشیا (پارس)، پژو ۲۰۶ و به زودی تندر ۹۰ نیز باید از خطوط تولید خارج شوند.
البته برخی کارشناسان معتقدند در سال ۱۳۸۹، سایپا تغییرات نسبتا موثری را بر روی پراید سابق اعمال کرده است و حتی در آن زمان اعلام شد که خودروهای جدید در قالب پروژه x100 یعنی پلت فرم ارتقاء یافته پراید، به قدری با نمونه های قبلی متفاوت هستند که می تواند گفت پراید عملا از خط تولید خارج شده است!
اما ظاهرا دردسرهای پراید برای برخی زیرمجموعه های سایپا، از نوعی دیگر ادامه دارد چراکه بر اساس جدیدترین گزارش حسابرسی شرکت پارس خودرو به عنوان یکی از زیرمجموعه های مشهور سایپا، مشخص شده قرارداد مونتاژ پراید منجر به زیان ۱۶۳ میلیارد ریالی این شرکت شده است.
طبق توضیحات ذکر شده در گزارش مذکور، جمعا ۴۱ هزار و ۱۸۱ دستگاه پراید در این شرکت مونتاژ و برای هرکدام، مبلغ ۱۹ میلیون ریال دستمزد دریافت شده، در حالی که هزینه این موضوع برای هر دستگاه، حدود ۲۳ میلیون ریال بوده است.
همچنین بازرس قانونی پارس خودرو در این گزارش خود که مربوط به ۶ ماهه اول سال ۹۵ است، اعلام کرده که به علت فزونی زیان انباشته این شرکت نسبت به سرمایه آن، مجموعه مذکور مشمول مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت است. ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می ‌دارد اگر بر اثر زیان‌ های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات ‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق ‌العاده صاحبان سهام را تشکیل و موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.
اما نکته جالبی که در این صورت های مالی به چشم می خورد، خرید ۱۰ میلیارد ریالی پارس خودرو از شرکت آجیل و خشکبار تواضع اصل است که در سال ۱۳۹۴ انجام شده است. اگرچه قرائن اینگونه نشان می دهد که این خرید برای اعطا به کارمندان پارس خودرو بوده است، اما با توجه به زیان انباشته قابل توجه شرکت مذکور، به نظر می رسد صرفه جویی و کاهش هزینه های زائد و فاقد تکلیف قانونی، می تواند روند فعالیت مالی و سوددهی آنرا بهبود ببخشد.
طبق توضیحات ذکر شده در گزارش مذکور، جمعا ۴۱ هزار و ۱۸۱ دستگاه پراید در این شرکت مونتاژ و برای هرکدام، مبلغ ۱۹ میلیون ریال دستمزد دریافت شده، در حالی که هزینه این موضوع برای هر دستگاه، حدود ۲۳ میلیون ریال بوده است.
همچنین بازرس قانونی پارس خودرو در این گزارش خود که مربوط به ۶ ماهه اول سال ۹۵ است، اعلام کرده که به علت فزونی زیان انباشته این شرکت نسبت به سرمایه آن، مجموعه مذکور مشمول مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت است. ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می ‌دارد اگر بر اثر زیان‌ های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات ‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق ‌العاده صاحبان سهام را تشکیل و موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.
اما نکته جالبی که در این صورت های مالی به چشم می خورد، خرید ۱۰ میلیارد ریالی پارس خودرو از شرکت آجیل و خشکبار تواضع اصل است که در سال ۱۳۹۴ انجام شده است. اگرچه قرائن اینگونه نشان می دهد که این خرید برای اعطا به کارمندان پارس خودرو بوده است، اما با توجه به زیان انباشته قابل توجه شرکت مذکور، به نظر می رسد صرفه جویی و کاهش هزینه های زائد و فاقد تکلیف قانونی، می تواند روند فعالیت مالی و سوددهی آنرا بهبود ببخشد. /رکنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.