صبح کاسپین : عضو کمیسیون آموزش مجلس نسبت به عدم برگزاری برنامههای فوق آموزشی برای دانشآموزان در روز پنجشنبه انتقاد کرد و گفت: رشد اجتماعی دانشآموزان متاثر از برنامههای فوق برنامه فوق روز پنجشنبه درمدارس است.
اسدالله عباسی با اشاره به تعطیلی روز پنجشنبه مدارس، گفت: از آنجا که رشد کودکان نمیتواند صرفا علمی باشد و آنها باید رشد عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی را نیز تجربه کنند، بهیقین برنامههای فوق آموزشی میتوانند این امکان را برای دستیابی به هدف فوق فراهم میکند لذا مدارس از برگزاری کلاسهای درسی در روز پنجشنبه معاف شدند تا زمان بیشتری برای برگزاری کلاسهای فوق برنامه داشته باشند اما با این وجود الزام صددرصدی برای مدارس جهت برگزاری این برنامهها نبوده و مدارس با توجه به شرایطشان به این مهم توصیه شدهاند.
نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه غیرقانونی نیست اما اینکه برخی مدارس هیچ برنامههای فوق آموزشی را در این روز دنبال نمیکنند جای نقد دارد.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه دانشآموزان تنها روز جمعه را برای تفریح و مرور درسهای طول هفته در اختیار داشتند و معمولا فرصت کافی برای انجام هیچ کدام از این دو کار نداشتند، طرح تعطیلی مدارس طی روزهای پنجشنبه که در مدارس بسیاری از کشورهای دیگر نیز اجرا میشود با استقبال رو به رو شد.
عباسی همچنین بیان کرد: مسئولان مدارس خلاء آموزشی روز پنجشنبه را در طول هفته با برگزاری کلاسهای فوقالعاده پس از پایان ساعت رسمی مدارس جبران میکنند اما دانشآموزان مدارس دو شیفته که چنین شرایطی را ندارند مجبور به حاضر شدن در کلاسهای درسی طی روزهای پنجشنبه میشوند و این مسئله عدالت آموزشی را زیرسوال میبرد چراکه این دانشآموزان فرصت استراحت، تفریح و آموزشهای فوق برنامه کمتری دارند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: بهتر است برنامههای هنری و ورزشی همچون بازدید از مراکز علمی و تفریحی، اردوها و موزهها برای روز پنجشنبه دانشآموزان در نظر گرفته شود؛ هرچند آموزش و پرورش در برگزاری این برنامهها با مشکل بودجه روبرو است اما معمولا خانوادهها برای این مسئله حاضر به هزینه کردن هستند ضمن آنکه آموزش و پرورش امکاناتی همچون استخر، سالن ورزشی و… در اختیار دارد که میتواند از آنها استفاده کند؛ درواقع میتوان از ترفندهای کمهزینهتری برای تحقق این مهم بهره برد/خانه ملت