صبح کاسپین: خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ظهر امروز در جریان بازدید از پروژه احداث راهآهن قزوین ـ رشت در محدوده منجیل با اشاره به اجرای عملیات ریلگذاری این مسیر اظهار کرد: سال گذشته دولت اتصال پنج استان به شبکه ریلی کشور براساس اقتصاد مقاومتی را برنامهریزی کرد و یکی از این محورها که از سختترین مسیرها محسوب میشود مسیر قزوین ـ رشت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اجرای این طرح، محور ارتباط تراتزیتی شمال-جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را در بر خواهد گرفت، فعال می شود خاطرنشان کرد : با ارائه خدمات و راه اندازی راه آهن در گیلان حمل و تقل ترکیبی در این کریدور به کاهش هزینه ها منجر خواهد شد.
وی از اتصال گیلان به شبکه ریلی کشور بهزودی خبر داد و افزود: عملیات اجرایی ۲۵ کیلومتر تونلهای مسیر راهآهن قزوین – رشت در حال اتمام است و از حدود ۵۰ پل بزرگی که در این مسیر احداث شده، عملیات اجرایی آخرین پل آغاز شده و تا ۲۰ روز آینده به اتمام میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه تعداد ۵۸ تونل در مسیر راهآهن قزوین ـ رشت حفر شده است، تصریح کرد: عملیات اجرایی محور مذکور در حال اتمام است و از ۱۶۵ کیلومتر طول مسیر، ۱۰۰ کیلومتر ریلگذاری انجام شده و ۶۵ کیلومتر ریلگذاری آن باقی مانده است.
خادمی از ریلگذاری در چهار مسیر در محور راهآهن قزوین ـ رشت خبر داد و بیان کرد: تا پایان دولت کنونی طبق برنامه زمانبندی انجام شده، عملیات اجرایی پروژه راهآهن قزوین ـ رشت به اتمام میرسد و در تلاش هستیم قطار را به رشت برسانیم و مردم گیلان از نعمت ریلی کشور برخوردار شوند.
وی، مسیر راه آهن قزوین ـ رشت را به لحاظ مهندسی یکی از مهمترین و مناسبترین محورها و فعالیت ساختمانی و راهسازی کشور عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی محور مذکور بسیار سنگین است و بناهای بسیار بزرگ، سنگین و منحصر بهفردی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشتر مسیرها و تونلهای پروژه راهآهن قزوین ـ رشت در بعضی از مواقع دچار ریزش شدند، خاطرنشان کرد: امر مذکور سبب طولانی شدن بعضی از عملیاتهای اجرایی شده و با توجه به تمام مشکلات عملیات احداث پروژه مذکور رو به اتمام است.
خادمی با بیان اینکه این پروژه منحصر یه فردترین محور ریلی کشور محسوب می شود تاکید کرد: بلتدترین پل در این میسر احداث شده و پل شاهرود زیباترین پل این پروژه است.
وی با بیان اینکه مسیر راهآهن قزوین ـ رشت یکی از محورهای ریلی گردشگری و جذاب برای تمام مردم ایران است، اظهار کرد: یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و زیرسازی محور مذکور هزینه شده اما ارزش ریالی مسیر حدود سه هزار میلیارد تومان است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عملیات اجرایی احداث راهآهن در پنج استان گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمانشاه به طور همزمان در کشور اشاره کرد و افزود: روزانه به طور متوسط پنج کیلومتر در محورهای مذکور ریلگذاری انجام میشود.
خادمی از شکسته شدن رکورد روزانه ریلگذاری در کشور خبر داد و بیان کرد: روز گذشته یکهزار و ۷۲۸ متر در محور تهران ـ همدان ریلگذاری در یک روز کاری انجام شده و رکورد جدیدی در ریلگذاری کشور محسوب میشود.