مجید عزیزی : بهبود مدیریت شهری وابسته به توان و کارآمدی شوراهای شهر

یادداشت/مجید عزیزی کارشناس مدیریت

مدیریت شهری نقش بسیار مهمی در کیفیت زندگی شهروندان دارد و تقریبا تمام زوایای زندگی شهری را شامل می شود. اما ثبات مدیریت شهری هم پیش زمینه اهتمام به چنین وظایفی است. ثبات مدیریتی، حاشیه امنی برای مدیران ایجاد می کند تا برنامه‌ها و اهدافی را که برای توسعه شهر در نظر دارند به پیش ببرند.

در مدیریت شهری نگاهی جامع و سیستماتیک ضمن برآورد ساختن نیازها و حل مشکلات  موجود، افق روشنی از شهر جهانی که قابلیت خاص و ویژه  ای از حضور و رقابت پذیری در عرصه ی اقتصاد و روابط با دیگر شهرها را نیز داشته باشد. ترسیم کند. در حال حاضر در همه ی شهرها دو نهاد مهم عهده دار اداره ی امور و ارائه ی خدمات در شهرها هستند که عبارتند از شهرداری و شورای شهر البته اداره ی امور شهر صرفا به معنای صحیح از مدیریت شهری نیست. مدیریت شهری به لحاظ تعریف مفهومی کارکردی بسیار پیچیده و نسبی است.

بهبود مدیریت شهری وابسته به توان و کارآمدی شوراهای شهر است.
شوراها به لحاظ حقوقی و شرح وظایفشان ارکان مهم تصمیم گیری هستند و لزوما” باید برای پیشبرد امور شهری در ابعاد مختلف که در قانون اساسی ذکر شده برنامه ریزی کنند وقطعا” در دوره های چهار ساله این اقدامات را انجام دادند و در تصمیم سازی و تصمیم گیری دخیل بوده اند و هر کدام از شوراها در ادوار و شهرهای مختلف منشاء اثرات مثبتی بوده اند.

شورای شهر براساس حدود و اختیاراتی که قانونگذار تعیین کرده است فعالیت می کند این نهاد با اطلاع از اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، و آموزشی و خدماتی و بهداشتی باالاخره نیازها و کم وکاستی های شهر با تهیه پلن و نقشه ی راه اقدام به برنامه ریزی و تصمیم یگیری می کند و مصوبات آن نیز به شهرداری و دیگر دستگاههای تابع و موظف فرستاده می شود. لذا شهرداری خروجی و بازوی عملیاتی مصوبات شهری، نظارت و برنامه ریزی شورای شهر  در مدیریت شهری است نمی توان به طور قطع گفت که مدیریت شهری صرفا به شهرداری و مجموعه ی تابع  آن و شورای  شهر گفته می شود  بلکه گاهی اوقات سازمانها ، موسسات و اداراتی که از طرف وزارتخانه های کل در شهر فعالیت و به ارائه ی خدمات شهری کمک می کنند به نوعی جزئی از مجموعه ی مدیریت شهری محسوب می شوند . اما آنچه که حائز اهمیت است این است که مدیریت یکپارچه شهری نیازمند همکاری و تعاون مجموعه ها و دستگاه های ملی و محلی می باشد.

مجید عزیزی
عضو علی البدل شورای اسلامی شهررشت

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه