مدیرکل بازرسی گیلان: وظیفه غالب بازرسی استان نظارت و پیشگیری از وقوع جرم است

عصرکاسپین، سیف‌الله مسرور امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه مطبوعات و عرصه رسانه مانند چراغی روشن هستند اظهار کرد: مطبوعات و رسانه باعث می‌شوند که افراد جامعه حق و باطل را به‌راحتی تشخیص دهند.
وی بابیان اینکه فرهنگ نقدپذیری ارتقا پیدا کند گفت: بعضی از کسانی که مسئولیتی دارند یا نقدپذیر و یا مسئولیت‌پذیر نیستند.

مدیرکل بازرسی گیلان افزود: در فضای رسانه‌ای مطلوب و سالم فرهنگ نقدپذیری بالاتر می‌رود پس باید به رسانه اهمیت داد و جایگاه این نهاد را گرامی داشت.

مسرور با اشاره به اینکه رسانه و مطبوعات باید مشکلات جامعه را منعکس کنند افزود: آحاد جامعه باید خبرها را تجزیه‌وتحلیل کنند و مسئولیت را از کسانی که پستی دارند بخواهند.

وی افزود: مسئولین در سطح استان نقد منصفانه را تحمل کرده و پاسخگو باشند و نقدها را به‌منزله تضعیف جایگاه خود فرض نکنند.
وی بابیان اینکه هر موقع فضای مثبت رسانه‌ای بسته‌شده فعالیت نوع دیگری به خود گرفته است گفت: مردم تشنه شنیدن حقایق هستند و اخبار باید به‌دوراز هیاهو مطرح شود.

مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به رصد یک‌ساله فضای رسانه‌ای استان افزود: در این رصد به این نتیجه رسیدیم که فضای رسانه استان بر تکیه‌بر گفتمان صحیح و احترام متقابل بوده است و کاهش تنش را داشتیم و مقالات خوبی در بعضی از سایت‌ها وجود دارد که نقد و روشنگری را به‌دوراز هتک و حرمت و تهمت مطرح می‌کنند که نمونه خوب آن در انتخابات امسال بود.

وظیفه غالب بازرسی استان نظارت و پیشگیری از وقوع جرم است

مسرور بابیان اینکه تکلیف سازمان بازرسی صرفاً انجام بازرسی و تشخیص جرم و تخلف نیست گفت: وظیفه غالب بازرسی استان نظارت است که پیشگیری از وقوع جرم می‌کند و گزارش‌های هشداری می‌دهیم تا تخلف و جرم انجام نگیرد البته این موضوع را در بازتاب رسانه‌ای کمتر دیده‌ایم.

مدیرکل بازرسی گیلان بیان کرد: نگاه ما در بازرسی استان به موضوعات کلان است و برخورد با تخلفات گوناگون در دستگاه‌های دولتی وظیفه ما است.

وی با اذعان به اقدامات صورت گرفته در سال ۹۵ در حوزه محیط‌زیست، منابع طبیعی و طرح هادی بیان کرد: بغرنج‌ترین مسئله در بحث منابع طبیعی است و ما در استان به لحاظ داشتن زمین‌های خوب در مضیقه هستیم و این ایجاب می‌کند که تلاش بیشتری از خود نشان دهیم.

در مسئله پسماند، گیلان وضعیتی خوبی ندارد

مسرور بابیان اینکه در مسئله پسماند، گیلان وضعیتی خوبی ندارد گفت: در بحث پسماند هیچ طرح و برنامه‌ای نداریم و به همین دلیل ناچار شدیم که و جلسات مختلفی گذاشته و مقصرین این مشکلات را شناسایی کنیم.

وی افزود: از اعتبار اندکی که برای پسماند تخصیص داده‌شده راضی نیستم و باید در این زمینه کار اساسی انجام بگیرد.

مدیرکل بازرسی گیلان بابیان اینکه محل تخلیه زباله‌های ما در کنار رودخانه‌ها، جنگل‌ها و دریا شده است گفت: در سال گذشته ۶ نفر از شهرداران غرب و مرکز گیلان، ۴ تن از مدیران کل ادوار مختلف محیط‌زیست، ۳ تن از روسای بیمارستان‌های داخل شهر و تعدادی از مسئولین آزمایشگاه و مطب‌های خصوصی را به خاطر آلودگی در محیط‌زیست را به دستگاه قضائی معرفی کردیم.

وی بااینکه مشکلات عمده‌ای در بحث محیط‌زیست داریم افزود: کار ما اجرای نیست و هشدار دادیم و مسئولان را حساس کردیم و وقتی توجه نکردند بعضی از افراد را به دستگاه قضایی معرفی کردیم.

مسرور با اشاره به تخلفاتی که در طرح هادی صورت گرفته است افزود: طرح هادی در ۱۲ سال پیش به جهت رونق و تولید در روستاها تمهید شد اما هم‌اکنون به دلیل بی‌تجربگی و عدم کارشناسی دقیق به ابزاری برای تخریب خانه‌های و مراتع روستایی و ساخت ویلا برای کسانی که در خارج از استان زندگی می‌کنند تبدیل‌شده است.

وی بیان کرد: با کمک بنیاد مسکن پس از ماجرای گردنه حیران در سال ۹۴ سازمان بازرسی به این قضیه ورود کرده و طرح هادی را در ۴۵۴ روستای استان اصلاح و حدود ۴۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پس گرفته شد.

مسرور با اشاره به عملکرد سازمان بازرسی در پس‌گیری اراضی کشاورزی در سال ۹۵ افزود: با شرکت در جلسات و گروه‌های مربوطه و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها، ۳۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی پس گرفته شد و سهل‌انگاری‌های که درگذشته صورت گرفته بود تا حدودی اصلاح شد.

معاملات منبع فساد است

مدیرکل بازرسی گیلان بابیان اینکه یکی از منبع‌های فساد معاملات است گفت: در همه معاملات کلان علی‌رغم تمامی مشکلاتی که وجود داشت تلاش کردیم که در ۹۹.۵ درصد این معاملات حضور مؤثر داشته باشیم؛ و تمامی کسانی که می‌خواند در مناقصه‌ها شرکت کنند باید در سامانه ملی تدارکات الکترونیک خریدهای خود را انجام و ثبت‌نام کنند تا احتمال فساد کاهش یابد.

وی افزود: در سال ۹۵ یک هزار ۴۴۰ معامله انجام‌شده که ارزش آن بالغ‌بر ۲ هزار ۳۷۰ میلیون تومان بوده است که ما از طریق اعزام کارشناس و نظارت الکترونیکی حضور و نظارت مؤثر داشتیم که ۲۵ مورد تذکر شفاهی، ۱۹ مورد تذکر کتبی، ۳۰ معامله تجدید، یکی تمدید و ۳ تا را لغو کردیم.

مسرور با اشاره به عملکرد سازمان در برخورد با معاملات خلاف در پنج‌ماهه اول سال ۹۶ افزود: ۵۴۶ معامله کلان باارزش یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان که ۷ مورد تذکر شفاهی و ۱۷ مورد تذکر کتبی ۲۷ معامله را تجدید کردیم.

وی بیان کرد: ظرفیت کل نیروهای بازرسی استان گیلان زیر ۱۵ نفر است و ما از ظرفیت بازرسان افتخاری سایر ادارات و دستگاه‌های دولتی استفاده می‌کنیم در غیر این صورت به مشکل برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به بازرسی‌های تکلیفی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ افزود: در بحث بازرسی تکلیفی در سال ۹۶ حدود ۴۳ مورد و سال گذشته هم حدود ۳۹ مورد بازرسی انجام گرفت که کار بسیار سختی است و باید در هر اداره اعمال و رفتار کارکنان آن بررسی شود که این نیرو و امکانات می‌خواهد.

وی بیان کرد: در سال گذشته با توجه به گزارش مای ارسالی به دستگاه قضایی بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ۴۰۰ میلیون تومان از منابع حیف‌ومیل، سهل‌انگاری یا از بین رفته است که ما از دستگاه قضایی خواستاریم که در این مورد حکم صادر کند.

مسرور با اشاره به اینکه در پنج‌ماهه سال ۹۶ بالغ‌بر ۵ میلیارد تومان علیه اشخاص ادعا کردیم که تضییع اموال دولتی صورت گرفته است افزود: در سال گذشته هم بالغ‌بر ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در حین بازرسی از پرداخت اضافه به اشخاص جلوگیری کردیم و اگر پرداختی صورت گرفته بود با موافقت دستگاه پس گرفتیم.

وی با اشاره به بازرسی‌های انجام‌گرفته در سال ۹۵ افزود: با کمک دستگاه‌های مختلف به‌ویژه محیط‌زیست در سال ۹۵ حدود ۲۳۸ هکتار از اراضی ملی پس گرفته شد.

مسرور بیان کرد: در سال ۹۵ حدود ۱۱۵ نفر را به مراجع قضایی و ۳۲ نفر را به دستگاه قضایی معرفی کردیم.

وی با اشاره افراد معرفی‌شده به مراجع قضایی در سال ۹۶ افزود: ۱۱۴ نفر را به دلیل جرم به اداره هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و مراجع قضایی معرفی کردیم که علیه ۳۲ نفر اعلام‌جرم و ۳۵ نفر را به دادسرا معرفی که از این ۳۵ نفر ۲۸ نفر از مدیران اداری بودند.

مسرور بیان کرد: از آن ۱۱۵ نفر ۵۵ نفر از مدیران و روسا واحدها در دستگاه‌های دولتی هستند که مرتکب تخلف اداری شده بودند و آن‌هایی که به دادسرا معرفی شدند ۷۹ نفر در زمره مدیران واحدها و شهرستان‌ها و شهردارها بودند.

بازرسی استان فراغ از هرگونه نگاه سیاسی اقدام می‌کند

وی به عوامل ایجاد تخلفات اشاره کرد و افزود: در یک تشکیلات اداری افراد مختلفی می‌آیند و می‌روند و ضعف و فقدان‌های نظارتی هم وجود دارد پس باید حراست‌ها و مدیران بازرسی اداره‌ها نظارت بیشتری داشته باشند تا جلوی تخلفات گرفته شود اگر مدیر اداره حساس باشد، زیرمجموعه خیلی حساس می‌شود هر موقع مدیران سهل‌انگاری کردند آن دستگاه شاهد فساد بیشتری می‌شود.

مسرور افزود: برخی از مدیران پاک و منزه هستند و دستگاه‌های آن‌ها هم مشکلی ندارد اما برخی دیگر بی‌تفاوت هستند.

مدیرکل بازرسی گیلان با قدردانی از حمایت‌های استاندار گفت: خیلی از مدیران در کنار ما هستند و از رهنمودهای بازرسی استفاده می‌کنند و بازرسی استان فراغ از هرگونه نگاه سیاسی اقدام می‌کند.

وی بابیان اینکه شوراها باید ضوابط را رعایت کنند گفت: در برخی از شوراها شاهد رفتارهای هستیم که در شأن اعضاء فرهیخته شورا نیست و اعضا شورا به‌جای اینکه به مشکلات مردم برسند خود را با شهردار درگیر می‌کنند و مشکلات مردم را فراموش می‌کنند.

مسرور افزود: در سال ۹۵ تعداد ۵ نفر از اعضاء شورا را به هیئت اداری بررسی تخلفات فرستادیم و رأی‌ها صادرشده و ۶ نفر را هم به دستگاه قضایی معرفی کردیم که علیه آن‌ها هم‌رأی صادرشده است.

وی به راه‌های ارتباطی با سازمان بازرسی اشاره کرد و افزود: کارکنان و شهروندان محترم می‌توانند برای ارائه شکایات خود در خصوص عملکرد و اقدامات دستگاه اجرائی به هیئت بازرسی مراجعه و یا با شماره تلفن گویای ۱۳۶ تماس حاصل نمایند؛ و یا از طریق سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور به‌ نشانی اینترنتی http://shekayat.bazresi. شکایات خود را ارسال نمایند./فارس

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه