به گزارش عصرکاسپین ، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: مهمترین اهداف بنادر استان در قالب یک برنامه استراتژیک ۵ ساله و با برش برنامههای یکساله تدوین شده که بهعنوان یک سند بالادستی در عملکرد مدیران این اداره کل موردنظر قرارگرفته است.
حسین چراغی امروز در گفتوگو با خبرگزاری فارس در رشت با اشاره به برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان متولی دریایی کشور و نماینده سازمان جهانی دریانوردی در دو حوزه تجاری و گردشگری دریایی، بر اساس سیاستهای خصوصیسازی، سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تسهیل در مشارکت بخش خصوصی برنامههای بلندمدتی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در توسعه فعالیتهای بندری ترسیم کرده و با در اختیار گذاشتن منابع و تسهیلات مالی در این راستا هدفگذاری کرده است.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین بندر شمال کشور یعنی بندر انزلی بهطور متوسط بیشترین کالای ورودی به بنادر شمال کشور را از آن خود کرده است بیان کرد: اداره امور بندری و امور دریایی بازرگانی کشور ایجاد، تکمیل و توسعه تأسیسات، تجهیزات بندری و دریایی بازرگانی، تهیه، تنظیم و اجرای مقررات بندری، دریایی و کشتیرانی بازرگانی طبق قوانین مربوطه، ازجمله وظایف مهم اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اذعان به اینکه تنظیم امور مربوط به راهنمایی کشتیها با تصویب شورای عالی سازمان اداره امور تخلیه، بارگیری و حملونقل کالا در محوطه بنادر و انبارداری در بنادر کشور از دیگر وظایف این سازمان است تصریح کرد: اداره شبکههای مخابراتی (رادیویی، تلگرافی، تلفنی، تلهتایپ و غیره) در دریا و خشکی برای تماس با کشتیها و بنادر تابعه، تهیه و تأمین وسایل مربوطه، نظارت کامل در مورد کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و تلاش در توسعه آنها و تأمین ایمنی عبور و مرور ازجمله وظایف مهم این اداره کل است.
چراغی از مسئولیت اداره، برقرار نمودن علائم و وسایل روشنایی دریایی و رودخانهای برای تأمین ایمنی عبور و مرور کشتیها و شناورها خبر داد و افزود: ثبت کشتیها، شناورهای بازرگانی، تفریحی دارای تابعیت کشور، اجرای مقررات مربوطه و اعطای گواهینامههای صلاحیت فنی، دریایی و غیره به افراد واحدهای دریایی از کارهای ویژه این اداره کل است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اجرای قانون دریایی ایران و انجام وظایف مقرر در قانون راجع به اجازه تأسیس سازمان بنادر و کشتیرانی و سایر قوانین مربوطه تصریح کرد: بررسی طرح موافقتنامهها و قراردادهای بینالمللی مربوط به امور بنادر و دریانوردی بازرگانی جهت تقدیم به مراجع مربوطه، صدور اجازه تأسیس اسکله و سایر تأسیسات و تجهیزات ضمن تصویب طرح مربوط با داشتن حق نظارت در اجرا و بهرهبرداری، اهتمام در پایین آوردن نرخ کرایه حمل کالا به بنادر ایران با تجهیزات بنادر و تسریع در امر تخلیه، بارگیری و از بین بردن مدت انتظار نوبت کشتیها بهمنظور کمک به اقتصاد کشور از وظایف مهم اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان است.
چراغی با بیان اینکه اصلیترین برنامههای این سازمان بر سه محور کلیدی رقابتپذیری بنادر، جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و رعایت حقوق شهروندی استوار است گفت: دستیابی به اهداف مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساختها مهم است لذا به دنبال این هستیم که زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی را در توسعه زیرساختها فراهم کنیم.
وی با اذعان به اینکه بنادر استان گیلان بهطور متوسط طی ۱۰ سال گذشته بیشترین حجم واردات، صادرات و ترانزیت کالا را به خود اختصاص داده است گفت: در سالهای اخیر برای دستیابی به سهم بیشتر از بازار نسبت به توسعه زیرساختها و بهمنظور تنوعبخشی خدمات تجاری و بندری نسبت به ایجاد بستر لازم برای جذب انواع کالاهای موجود در خزر اقدامات قابلتوجه ای صورت گرفته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه بنادر استان تا سال ٩۵ بیش از ۵٠ درصد از سهم حملونقل دریایی و تجارت خارجی در خزر را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: امروزه مشکل شغل از چالشهای جدی در اقتصاد کشور است، ازاینرو ایجاد اشتغال پایدار در حوزه دریایی یکی از برنامههای سازمان بنادر است که دراینارتباط برای رونق معیشت ساحلنشینان اجرای برنامه توسعه محور را در دستور کار داریم.
چراغی با بیان اینکه توسعه دالانهای ترانزیتی، فعال کردن بنادر کوچک، افزایش سطح رقابتپذیری بنادر بزرگ و توسعه گردشگری دریایی بخشی از برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی است گفت: در راستای رونق سفرهای دریایی و توسعه گردشگری دریایی، کمک به خرید کشتیهای کروز، ایجاد و معرفی جاذبههای گردشگری بهویژه در سواحل شمال و جنوب موردتوجه است.
وی با اذعان به اینکه ظرفیتهای ایجادشده در بنادر شمال کشور بهخوبی جوابگوی بازار و تجارت خارجی در خزر و کریدور شمال – جنوب است بیان کرد: آنچه بهعنوان یک اصل باید به آن توجه کرد این است که برای ظرفیتها و زیرساختهای ایجادشده بازارسازی را در دستور کار خود قرار دهیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تأکید بر اینکه حجم تبادلات بازرگانی در دریای خزر بین کشورهای منطقه محدود است تصریح کرد: حتی اگر صادرات کالا بین کشورهای منطقه را رونق دهیم باز ظرفیتهای موجود نسبت به حجم بازار نامتعادل و غیراقتصادی است و در این شرایط همیشه بنادر شمال کشور با ظرفیتهای خالی مواجه خواهد بود.
چراغی تصریح کرد: برای برونرفت از مشکل مذکور باید شکل تبادلات تجاری در خزر تغییر اساسی پیدا کند و تجارت دریایی در خزر از تجارت منطقهای به تجارت فرا منطقهای و بینالمللی تبدیل شود، ازاینرو مفهوم این ایده این است که دالانهای ترانزیت در اطراف خزر باید فعال و بازتعریف شوند و برنامهریزی دستاندرکاران تجارت دریایی در خزر به سمت جذب کالا و بازار جدید به بنادر حاشیه خزر باشد، لذا برای نیل به این اهداف افزایش بهرهوری و کارایی بنادر خزر از نکات کلیدی و مهم است.
وی با اذعان به اینکه سرعت جریان کالا، جریان اطلاعات کالا و قیمت تمامشده کالا از اهم فاکتورهای رسیدن به هدف مذکور محسوب میشود بیان کرد: مهمترین اهداف بنادر استان در قالب یک برنامه استراتژیک پنج ساله و با برش برنامههای یکساله تدوین شده است و بهعنوان یک سند بالادستی در عملکرد مدیران این اداره کل موردنظر قرارگرفته است.
چراغی با بیان اینکه سند بالادستی شامل توسعه زیرساختهای تجاری و بازرگانی، دریایی و بندری، حفاظت از محیطزیست دریایی و سواحل استان، توسعه گردشگری دریایی و بهطورکلی رقابتپذیری و اشتغالزایی بنادر استان است اظهار کرد: توسعه دریا پایه در همه دنیا قبل از هر چیز نیاز به آگاهی و فرهنگسازی دارد که رسانه از ابزارهای این گاهی بخشی خواهد بود.
وی با اشاره به مهمترین شاخصهای مدیر موفق گفت: برنامهریزی برای افزایش مشارکت فکری کارکنان، یادگیری مستمر مدیر، عدم شتاب در تصمیمگیریها، تحمل و انتقادپذیری، واگذاری اختیارات، اعمال نظام پاداش، تنبیه، ارزیابی دورهای و تعیین کارمندان نمونه بهطور ماهانه از ویژگیهای مدیران موفق بهطور عمومی است.