جایگاه خبرنگاران مستقل خدشه ناپذیر است

برخورد “فرهام زاهد “عضو شورای شهر رشت با یک خبرنگار حاضر در شورا ، چند روزی است که در محافل رسانه ای مورد بازتاب قرار گرفته و از سوی دیگر واکنش های مختلفی اعم از مخالف یا موافق را سبب شده است.برخی کلام خبرنگار محترم را خارج شدن از حیطه ی وظایف دانسته و برخی نیز عضو شورا را مقصر دانسته اند ، بنده بر خود لازم دیدم به عنوان یک فعال رسانه ای و یک زن خبرنگار چند جمله ای را برای برخی که این مباحث را با منافع خود گره می زنند بیان کنم :
۱.بسیاری از خبرنگاران شخصیت مستقلی از رسانه ی خود دارند و بر حسب وظیفه و بنا به آفیش روزانه موظف و گاها مجبور به پوشش جلسات هستند .

۲.هیچ خبرنگاری وقت خود را از سر راه نیاورده است که بخواهد ساعتها منتظر جلسه ای باشد و صرفا برای وقت گذرانی در جلسات حضور پیدا کند.
۳.در پاسخ به دوست عزیزی که خود را رسانه ای می دانند باید بگویم ، خبرنگاران وقت شخصی خود را تنظیم می کنند ، علی الخصوص خبرنگاران خانم مشغله های زیادی به غیر از کار خبر دارند اعم از زندگی شخصی و فعالیت در منزل ، فرزند و غیره و حتی ۵ دقیقه وقت آزاد برای خبرنگاران خانم بسیار حایز اهمیت است.
۴.در طول سالهای فعالیت خود هیچگاه ندیده ام که جلسه ای سر ساعت خود آغاز شود به طوری که خبرنگاران خود با تنظیم ساعت عموما با نیم ساعت تاخیر حاضر می شوند.
۵.همکاران زیادی در عرصه ی رسانه فعال هستند که روابط عمومی بسیار خوب ، سوابق مشخص و رفتار بی حاشیه دارند .
۶.شاید برخی از افراد برای خبرنگاران حاضر در جلسات قوه ی تخیلی فرض نمی کنند اما خاموشی بسیاری از همین اصحاب رسانه مستقل ، نشان از درک بالای آنهاست که وامدارهیچ فردی نیستند.
۷. نگاه از بالا به پایین مناسب هیچ فردی در جایگاه مسوولیت نیست و اعضای شورای شهر نیز باید در روابط عمومی ، رفتار اجتماعی و بیان کلمات دقت نظر بیشتری بخرج دهند چون این گونه رفتارها رصد می شوند .
۸.ارزش قایل شدن برای وقت سایرین نکته ای است که همیشه از آن غفلت شده و امیدواریم که مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

۹.رسانه یکی از ارکان دموکراسی است و خبرنگار سکان دار این بخش است ، تولید خبر خود نیازمند ذهن تحلیلگر می باشد ، تضعیف خبرنگار برای حمایت از یک عضو شورا وابسته به جریان سیاسی خاص ، برازنده ی طرفداران دولت اعتدالی روحانی نیست.
۱۰.هنوز روزهای انتخابات یادمان نرفته که بسیاری از همین خبرنگاران بنا به درخواست آقایان کاندیدا بدون چشمداشتی تا پاسی از شب در ستادهای انتخاباتی و میتینگ ها برای پوشش رسانه ای قلم می زدند .

در پایان متذکر میشوم گره زدن برخوردهای اعضای شورا با خبرنگاران با جریانات دیگر نه تنها شایسته نیست بلکه نشان از منفعت جویی بعضی از رسانه ها و “ماهی گرفتن آنها از آب گل آلود ” دارد ، آن دسته از خبرنگارانی که انجام وظیفه می کنند الحق والانصاف جیره خوار احدی نیستند و میتوان به راحتی آنها را از عده ی قلیلی از قلم فروشان و تومنی نگارها تمییز داد.
طاهره ریحانی فعال رسانه ای

شورای شهر رشت،خبرنگار
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه