عصر دیروز ۱۵ بهمن ماه نهمین جلسه کمیسیون تلفیق به منظور بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت در تالار شورا برگزار شد.
به گزارش عصرکاسپین ،رئیس شورا با اشاره به بررسی بودجه پیشنهادی و کدهای هزینه ها در کمیسیون های تخصصی شورا اظهار داشت: کمیسیون ها نظرات تخصصی خود را ارائه داده اند و لازم است با برگزاری جلسات پی در پی کمیسیون تلفیق بودجه را تصویب نماییم.
سید امیر حسین علوی در حضور سرپرست و مدیران مناطق شهرداری از عدم تحقق بودجه سال جاری گله نمود و بیان داشت: پایان سال نزدیک است و به جز برخی از درآمدهای پایدار نظیر ارزش افزوده، درآمد زیادی محقق نشده و انتظار می رود مناطق در کسب درآمد پویاتر باشند و اگر جدی نباشند، پایان سال سختی خواهیم داشت و این وضعیت برازنده شورای شهر و مدیران با تجربه مناطق نیست.
وی تصریح کرد: بودجه مصوب میثاق نامه شورا و شهرداری است و به کمک همین مدیران مصوب شده و عدم تحقق آن پذیرفتنی نیست و انعکاس بیرونی این عملکرد در اذهان عمومی نداشتن شهردار است.
مدیر درآمدهای شهرداری با ارائه توضیحاتی درباره کدهای درآمدی گفت: بودجه سال بعد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بدهی های شهرداری، انقباضی بسته شده است.
جواد حرفت خواه افزود: بودجه واقعی شهرداری باید ۵۱۰ میلیارد تومان باشد ولی ناگزیر شدیم به خاطر تعهدات شهرداری و کاهش ملایم بودجه نسبت به سال قبل، بودجه با رقم بیشتری تدوین گردد.
وی تصریح کرد: میانگین بودجه نسبت به ۵ سال گذشته، ۲۳ درصد کاهش و نسبت به بودجه سال قبل نیز ۳۰ درصد کاهش دارد.
حرفت خواه ادامه داد: ۱۰۵ میلیارد تومان درآمد برای برخی از کدهای درآمدی پایدار نظیر ارزش افزوده، عوارض خودرو و تخلفات رانندگی و آلاینده ها لحاظ شده است.
رئیس شورا خواستار ارائه گزارش کدهای درآمد و میزان تحقق آن به تفکیک هر منطقه از سوی مدیران مناطق شد.
علوی افزود: کدهای مرتبط با ساخت و ساز رقم ۸۷ میلیارد لحاظ شده است. ۵ منطقه توضیح دهند که هر منطقه چه میزان کد درآمدی عوارض ساخت و ساز را وصول کرده اند.
نایب رئیس شورا نیز پیرامون کلیات لایحه بودجه توضیحاتی از مدیران شهرداری خواست و بیان نمود: اگرچه گفته شده بودجه انقباضی بسته شده، ولی بدرستی روشن نیست. زیرا بودجه عمرانی ۳۱۰ میلیارد کاهش داشته و در عوض ۳ میلیارد بودجه جاری افزایش داشته است. این انقباض به جای سازمان به مردم وارد شده است. شهرداری باید بودجه جاری را کاهش دهد. ذیحساب شهرداری در جلسه ای عنوان کرد که ۵۰ تا ۹۰ میلیارد تومان بودجه جاری شهرداری قابل کاهش است.
رسولی تاکید کرد: باید هزینه های رسمی را کاهش داد. ضمن اینکه ۳ کد درآمدی شهرداری در فروش املاک، دریافت وام و کمک های دولتی کاهش داشته است.
وی با اشاره به دریافت ۶ میلیارد وام برای سال جاری گفت: این وام که باید در بخش عمرانی هزینه می شد، در بازپرداخت آن شهرداری دچار مشکل است و نتوانسته اقساط را بپردازد.
رسولی خواستار کاهش بودجه بخش های وام شد و تصریح کرد: در حوزه جرایم ماده صد هم پیش بینی می شود، ۳۰ درصد کاهش درآمد داشته باشیم. بنابراین نیاز است کسب درآمد حوزه ساخت و ساز در مناطق را بیشتر ببینیم تا مناطق هم پویاتر عمل کنند.
وی با اشاره به تصویب اصلاح طرح تفضیلی، ابراز امیدواری کرد، وضعیت ساخت و ساز و کسب درآمد ناشی از این بخش افزایش یابد.
احمد رمضانپور خواستار توضیح در مورد بودجه جاری شد و ابراز کرد: اگرچه مدیر هزینه اعلام کرده که می توان ۵۰ درصد هزینه ها را کاهش داد ولی به ریز اعلام نکرده اند در کدام بخش ها قابل کاهش است.
سپس کد ۱۰۰۲۰۲ بررسی شد و رئیس شورا از مدیران مناطق خواست وصولی ۳ ماهه سال قبل و ۹ ماه سال جاری را توضیح دهند.
آمنه خدابخشی، مدیر برنامه و بودجه شهرداری درباره این کد توضیحاتی ارائه داد.
مهدی زاده مدیر منطقه ۵ نیز گفت: وصولی درآمد در این کد درآمدی با توجه به شرایط اقتصادی و ارزش منطقه ای بسیار سخت است اما انتظار می رود برای سال آتی به دلیل ابلاغ طرح تفضیلی جدید افزایش یابد.
علوی در این باره گفت: آرای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ در هر منطقه و عدم وصول آرای صادره نشان می دهد، مدیران کم کاری کرده اند. نه اینکه شرایط اقتصادی موجب کاهش درآمد شده است.
رئیس شورا تاکید کرد: در منطقه ۵ اگر چه املاک نسقی کمتر است ولی صدور پروانه رشد داشته ولی مدیر منطقه در پیگیری تخلفات ساختمانی و وصول درآمد آرای ماده صد کوتاهی کرده است.
وی تاکید کرد: مدیران مناطق بیش از یکسال است در این مسند هستند و این پاسخ ها پذیرفتنی نیست.
مدیر منطقه ۴ نیز کدهای درآمدی و میزان وصولی منطقه ۴ را توضیح داد و مقایسه ای بین سال قبل داشت و گفت: صدور پروانه در سال جاری افزایش داشته است ولی نسق سازی در منطقه ۴ بیداد می کند و اگر چاره ای برای پروانه زمین های نسقی اندیشیده نشود، همچنان این منطقه دچار مشکل و کاهش بودجه است.
آرش امیرلو افزود: راهکاری برای زمین های نسقی و صدور پروانه آماده شده است.
وی تصریح کرد: ۵۰ پروانه آماده برای پرداخت داریم و پیش بینی می شود تا پایان سال بخشی از درآمد منطقه وصول گردد.
رئیس شورا در مورد منطقه ۴ نیز اظهار داشت: بررسی وصولی آرای کمیسیون ماده صد نشان می دهد منطقه ۴ نیز در وصول درآمد کوتاهی کرده است.
امیرلو توضیح داد: اهرم اجرایی و مدل مشخصی برای وصول آرای ماده صد در زمین های نسقی وجود ندارد و در این منطقه کم برخوردار حجم پرونده های زمین های نسقی زیاد است ولی مبالغ جرایم بسیار ناچیز است و نمی توان مثلا گاز این منازل را قطع کرد تا ملزم به پرداخت گردند.
رئیس شورا خواستار چاره اندیشی در این زمینه شد و تاکید کرد: مدیر منطقه باید در این راستا چاره اندیشی کند.
احمد رمضانپور نیز درمورد ۳ کد درآمدی وام و فروش املاک و کمک های دولت، میزان وصولی هر کد را توضیح داد و بیان داشت: مجموع وصولی هر ۳ کد درآمد ناچیز است. اگر چه این ۳ کد را کاهش داده ایم.
عضو شورا افزود: بنده مخالف فروش املاک شهرداری هستم. و نباید این کد بودجه ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان درآمد دیده شود.
فرهام زاهد نیز در مورد بودجه مناطق گفت: لازم است پس از بررسی کلیات بودجه با حضور مدیران مناطق جلسه جداگانه داشته و در مورد وصول مطالبات تصمیم جدی بگیریم.
نایب رئیس شورا افزود: وقتی مامور سد معبر و پلیس ساختمان به اندازه مکفی نداریم و در پست خود نیستند، منطقه نمی تواند با ۶ نفر آرای ماده صد را اجرا کند.
بهراد ذاکری نیز افزود: امروز بزرگترین معضل شهرداری رشت عدم ارتباط با نهاد قضایی است. ساختمان هایی هست که با اصول ایمنی ساخته نشده و در حوزه قضایی تعاملی نداریم که جلوی چنین ساخت و سازی بصورت قانونی گرفته شود.
وی افزود: در مناطق کم برخوردار، مثل پاره بیجار، وضعیت بحرانی تر است. حکم تخریب را ابتدا برای سازندگان توانمند اجرا کنیم. لازم است با دادستانی در این زمینه صحبت گردد و اجازه خلاف سازی نداد.
عضو شورا افزود: اکنون درآمدزایی ما شهر فروشی شده است و نتوانسته ایم درآمدهای پایدار ایجاد کنیم. باید یک بار اصلاح را انجام دهیم نه اینکه برای کسب رای یا رفقات ها چشم بر تخلفات ببندیم.
کحالی مدیر منطقه ۳ نیز در مورد کاهش درآمدهای این منطقه گفت: اگر بودجه غیر واقعی بسته شده بود، باید ۳۰ درصد کاهش یابد.
وی افزود: بودجه حبابی رشد یافته بود. در خرداد مصوبه ای صادر شد که ۲۰ درصد تخفیف عوارض داده شود. این تخفیف در کد درآمدی منطقه لحاظ نشده است. بنابراین ۵۰ درصد بودجه منطقه ۳ لحاظ شده است.
کحالی تصریح کرد: بیان یک جمله در درآمدزایی تاثیر دارد. گفتن این جمله که طرح تفضیلی در حال اصلاح است، موجب شد ۳ ماه کسی برای دریافت پروانه به شهرداری مراجعه نکند.
مدیر منطقه ابراز کرد: اگر با پروانه اجازه ساخت و ساز در زمین های نسقی داده شود، نظارت بر ایمنی و اصولی ساختن این بناها افزایش می یابد.
کحالی افزود: مردم به پارلمان محلی رجوع می کنند. ردیف های بودجه هر منطقه منفی ۵۰ است اما در دوماه اخیر صدور پروانه افزایش یافته است.
وی افزود: مدیر هر منطقه باید در کاهش هزینه ها خلاقیت داشته باشد. تخفیفی که در حوزه عوارض شورا مصوب می کند، باید در کفه بودجه هر منطقه لحاظ گردد.
سرپرست شهرداری، در جلسه کمیسیون تلفیق اظهار داشت: بودجه شهرداری از سال ۹۳ غیر واقعی رشد کرد. بودجه پیشنهادی هنوز هم واقعی نیست و باید ۶۰۰ میلیارد بسته شود. ولی بودجه ای که یک مرتبه افزایش داشته باید با شیب ملایم کاهش یابد.
وی تصریح کرد: ۸۰ درصد هزینه های جاری مربوط به حقوق پرسنل است و لازم است به رفاه کارکنان نیز توجه کرد.
مدیر منطقه ۲ نیز در مورد درآمدهای منطقه گفت: با توجه به رکود حاکم در حوزه ساخت و ساز، لازم است وضعیت شهرهای همتراز رشت بررسی گردد و مشخص می شود، دیگر شهرها نیز به لحاظ وصولی دچار مشکل هستند.
کامران راد افزود: در این منطقه ۴ تخریب در بناهای جدید صورت گرفته ولی حاکمیت اجازه تخریب در بسیاری از موارد را نمی دهد.
وی تصریح کرد: نیاز داریم شوکی در حوزه وصولی درآمدی داشته باشیم. مدیران اهرم اجرایی و قانونی ارای ماده صد را ندارند. ۴۳۸ پرونده ماده صد داریم که ۱۷۰ پرونده رای تخریب دارند. در همین پرونده ها ۱۰۳ پرونده نیاز به صدور رای دارد.
مدیر منطقه ۲ ابراز کرد: در بسیاری از موارد شهرداری با مذاکره و تعامل از مودیان پول می گیرد. ماده ۱۱ هم که حذف شد، باعث شده سازندگان برای پایان کار هم اقدام نکنند.
وی با اشاره به تصویب عوارض تشویقی افزود: هنوز یک نفر هم در منطقه مراجعه نکرده است. در بخش اصناف هم طی ۱۰ ماه، نیمی از پیش بینی درآمدی وصول شده است.
رئیس شورا در مقایسه ای اظهار داشت: وصول درآمدی رشت با قزوین قابل مقایسه نیست. ضمن اینکه پروژه های عمرانی در شهرهای همتراز همچنان در حال انجام است.
علوی افزود: واقعیت این است که شهرداری در بسیاری از موارد دچار روزمرگی شده است. اگر مناطق پویا عمل کرده و در کسب درآمد موفق عمل می کردند، شورا نیز با انگیزش های رفاهی مخالف نیست.
فاطمه شیرزاد نیز بیان داشت: تلاش های مجموعه مدیران مالی برای کسب درآمد و تدوین بودجه قابل تقدیر است.
عضو شورا افزود: می توان هزینه ها را تا حدودی کاهش داد و اقتصاد مقاومتی را لحاظ نمود و در بودجه های جاری صرفه جویی کرد و مدیر مالی می داند در کدام بخش ها می توان کاهش داشت.
وی خواستار توضیح سهم بودجه برای تکمیل پروره های نیمه تمام شد و تصریح کرد: عدم تکمیل پروژه های عمرانی پذیرفتنی نیست. در دو سال اخیر حتی یک پروژه کوچک عمرانی اجرا نشده است. برخی پروژه ها ۲ تا ۳ بار افتتاح شده است. با کاهش هزینه های جاری می توانستیم برخی پروژه های نیمه تمام را تکمیل کرد و در دهه فجر به بهره برداری رساند.
وی خواستار ارائه ریز پروژه های نیمه تمام عمرانی به تفکیک هر منطقه شد و تصریح کرد: باید برای تکمیل پروژه ها کمک کرد. کار عمرانی که با ۲۰۰ میلیون می شد، تکمیل کرد مثل احداث درمانگاه هموفیلی و احداث پارک های محله ای، انجام داد ولی سنگ اندازی شد.
شیرزاد خواستار وصول آرای قطعی کمیسیون ماده صد شد و تاکید کرد: مدیران مناطق نسبت به وصول این آرا اهتمام ورزند.
رئیس شورا در پایان جلسه خواستار لکه گیری معابر با توجه به پایان سال شد.
علوی افزود: ستاد استقبال از بهار تشکیل شده ولی در حوزه اجرایی پاسکاری می شود. حتی خیابان های اصلی شهر پر از چاله است و با بارش برف بحران آنی رخ می دهد. سرپرست شهرداری و مدیران مناطق برنامه مشخص خود را در حوزه لکه گیری ارائه دهند.
وی با اشاره به تخصیص ۱۰۰۰تن قیر از سوی سازمان مسکن خواستار ترمیم آسفالت معابر شد.
رسولی با اعتراض در کندن کف پوش های سالم و دوباره کف پوش کردن برخی پیاده روها خواستار رسیدگی در این حوزه شد و از مدیران مناطق خواست تا کف سازی پیاده روهای خاکی در دستور اجرا قرار گیرد.
بهارمست در حوزه آسفالت گفت: هر منطقه پیمانکار ویژه برای ترمیم نوارهای حفاری قرارداد بسته است اما مشکل ما تزریق نقدینگی است.
بهارمست تاکید کرد: تاکنون جلسات زیادی با مسئولان داشته ایم ولی یک کیلو قیر به شهرداری داده نشده و دریافت قیر منوط به ضمانت نامه نقدی بانکی است.
علوی بیان داشت: نمی توان شهر را معطل کرد. یک نارضایتی عمومی در این زمینه ایجاد شده است.
رئیس شورا خواستار اولویت بندی مناطق برای ترمیم لکه گیری شد و افزود: شهر باید از این وضعیت خارج شود. لازم است درآمدی به سازمان عمران تزریق شود تا سازمان بتواند با تولید آسفالت معابر را مرمت نماید.
وی تاکید کرد: این وضعیت قابل تحمل نیست و همه اقشار جامعه از وضعیت معابر ناراضی هستند.