معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد: استفاده بهینه از دریای خزر در معادلات اقتصادی منطقه ای کشور مهمترین دستاورد کریدور چین- قزاقستان- ایران است

عصرکاسپین ، معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در خصوص پهلوگیری نخستین محموله ترانزیت شده از بندر نینگبو چین به مجتمع بندری کاسپین مزیت ها و ظرفیت های متعدد فعال شدن کریدور جدیدی که با محوریت منطقه آزاد انزلی میان ایران و چین را تشریح کرد و استفاده بهینه از دریای خزر در معادلات اقتصادی منطقه ای کشور را مهمترین دستاورد کریدور چین- قزاقستان- ایران دانست.

دکتر حسین گروسی به تجزیه و تحلیل تلاش های سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور فعال سازی کریدور چین، قزاقستان، ایران که در قالب تفاهم نامه ها و مذاکرات متعدد انجام شده پرداخت و نخستین دستاورد ترانزیت کالا در این مسیر را مدیریت تحریم ها ارزیابی کرد و اظهار داشت: از سوی دیگر اتصال بندر نینگبو در شرقی ترین نقطه کشور چین به بندر کاسپین برای منطقه آزاد انزلی نیز حائز اهمیت می باشد، چراکه بیانگر نقش بسیار مهم مناطق آزاد در دوران تحریم در اقتصاد ملی، به منظور تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات تولیدی کشور است.

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به نقد این باور غلط که مناطق آزاد صرفاً دارای مراکز خرید و گردشگری هستند پرداخت و تصریح کرد: محور فعالیت مناطق آزاد ما تولید است و این واقعیت را می توان در بار کشتی ترانزیت و پهلو گرفته در بندر کاسپین نیز مشاهد کرد، و از سوی دیگر توسعه و تکمیل زیرساخت ها از مهمترین اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی بوده است که از مهمترین زیرساخت ها می توان به احداث بندر کاسپین اشاره کرد که با آبخور بالا توان خدمات دهی به کشتی های ظرفیت های بالا را نیز دارا می باشد در فعالسازی مسیر تجاری جدید میان چین و ایران که می تواند مسیر جایگزین خوبی برای ترانزیت کالا میان دو کشور از جنوب باشد نقش مهمی ایفا نماید .

دکتر حسین گروسی در ادامه تبیین اهمیت فعال شدن کریدور جدید چین، قزاقستان، ایران با محوریت منطقه آزاد انزلی در توسعه نقش کشورمان در ترانزیت و مبادلات تجاری منطقه پرداخت در خصوص بعد امنیتی آن برای کشورمان اظهار کرد: با توجه به مباحث بین المللی در صورتی که در مسیر حمل و نقل کالا در جنوب کشور دچار مشکل شویم این مسیر می تواند جایگزین خوبی باشد.

وی کاهش هزینه های حمل و نقل به دلیل بهره گیری از حمل و نقل ریلی و دریایی و مسافت کمتر طول این مسیر تجاری را دیگر مزیت، کریدور چین، قزاقستان، ایران اعلام کرد و افزود: پهلوگیری نخستین محموله از یکی از مبدا یکی بزرگترین بنادر دنیا در مجتمع بندری کاسپین را باید به فال نیک گرفت، چراکه تا پیش از این بیشترین انتظار و بهره وری ما از دریای خزر محدود به مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه این دریا و گردشگری بود، در حالیکه با این اقدام منطقه آزاد انزلی، انتظار ما از ظرفیت های دریای خزر به حوزه های فعالیت تجاری، ترانزیتی و رونق اقتصادی نیز ارتقاء پیدا می کند، موضوعی که باعث استفاده بهینه از این دریا در معادلات اقتصادی منطقه ای ایران می شود.

منطقه آزاد انزلی
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه