به گزارش عصرکاسپین ؛ حسن هادی زاده مدیر ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت گفت: از جمله اساسی ترین مسایل در حوزه حمل ونقل اصلاح هندسی معابر، میادین و تقاطع های سطح شهر است. با توجه به این که بسیاری از معابر و تقاطع های شهر که در سال های بسیار دور احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته با اصول مهندسی راه و ترافیک تطابق نداشته و یا برای حجم ترافیک کنونی پیش بینی نشده است، با افزایش جمعیت و تعداد وسایل نقلیه و هم چنین سفرهای درون شهری معابر مذکور عملکرد مناسبی در سیستم شهری نداشته باشند. با توجه به این که امروزه سیستم های حمل و نقل در شهرها به صورت یکپارچه مورد بررسی قرار می گیرد و نا به سامانی حمل و نقلی در نقطه ای از شهر می تواند بر دیگر معابر و بخش های ترافیکی نیز اثر بگذارد، نیاز به اصلاح هندسی به طور جدی احساس می شود. باید توجه کرد که اصلاح های مذکور با بازگشایی معابر جدید بر اساس طرح های تفصیلی که سند بالادستی محسوب می شود منافاتی نداشته و این موضوع باید به صورت موازی و در کنار هم پیش روند. حتی می توان گفت معابر جدیدی که با هزینه بسیار بالای تملک و احداث ایجاد می شوند در صورتی که معابر و گره های قبلی به شکل صحیح عمل نکنند، کارایی بهینه خود را نخواهد داشت. در همین راستا اصلاح هندسی معابر و تقاطع ها یکی از اصلی ترین کارهای مدیریت ایمنی و مهندسی ترافیک است. اصلاح و یا ایجاد جزایر راست گرد، جداکننده های وسط معبر، پیاده روها، محیط و شعاع میادین، حذف و یا تغییر جهت های حرکتی در گره ها و… از جمله فعالیت های این مدیرت در بخش مذکور است.
وی در ادامه افزود: جهت کلیه تغییرات ابتدا وضعیت میدانی و معارضات توسط مشاور برداشت شده و پس از بررسی های دقیق و پیاده سازی طرح های مورد نظر در صورت نیاز شبیه سازی نیز انجام می گیرد و در مرحله بعد بعد از بررسی ها و مباحثات فنی در صورت تایید به پیمانکار جهت اجرا ابلاغ می شود.
مدیر ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت گفت: اصلاح هندسی میدان مصلی، ایجاد جداکننده وسط خیابان طالقانی، تغییر وضعیت حرکتی در میدان بسیج و تقاطع خیابان های استقامت و بزرگ راه شهید بهشتی، ایجاد وضعیت جدید ترافیکی در میادین گاز و توحید و غزنوی، دور برگردان های ابتدای خیابان لاکانی، رودباری و سردار جنگل و… نمونه ای از فعالیت هایی است که در سال جاری انجام شده است.
وی در پایان افزود: لازم به ذکر است در کنار کلیه فعالیت های فوق با توجه به افزایش جمعیت و مهاجرت از استان های غربی و جنوبی به استان گیلان و جلوگیری از ایجاد وضعیت فوق بحرانی که در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد مقدس به وجود آمده است به کمک نگرش جدید حمل ونقل در دنیا و کشور مبنی بر این که به جای ایجاد معابر جدید به کمک ارتقا حمل و نقل عمومی، افزایش دسترسی بدون افزایش جابه جایی، ترغیب حمل و نقل غیرموتوری و… ایجاد نمود.