دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی چند سال اخیر اقدامات خوب و موثری را انجام داده است

دکتر جعفر میعادفر – رئیس سازمان اورژانس کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن EOC مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز حوادث گیلان، با اشاره به بازدید دو روز اخیر اورژانس کشور از زیرساخت‌های این حوزه در استان گیلان، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی چند سال اخیر اقدامات خوب و موثری را انجام داده و توسعه اورژانس آن در سه سال اخیر چشمگیر بوده است.

 

عصر کاسپین/ وی در خصوص اورژانس در شمال کشور، افزود: این استان‌ها به سبب گردشگرپذیر بودن، شرایط کاری سختی داشته و ما نیز بر این امر مصمم هستیم تا با افزودن ناوگان و تجهیز آن سختی را تا حد امکان کاهش دهیم.

 

رئیس اورژانس کشور در ادامه با اشاره به فعالیت ۷۴ پایگاه اورژانس در گیلان، گفت: طی سال گذشته اورژانس استان ۴۲۰ هزار تماس از سوی مردم داشته که از این تعداد، ۱۰۶ هزار تماس منتج به ماموریت شده است. 

 

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۷۰۰ آمبولانس در کل کشور وجود دارد، افزود: نیمی از این ناوگان عمری بالاتر از ۱۵ سال دارند و نیازمند نوسازی هستند.

 

دکتر میعادفر با اشاره به راهنمایی پزشکان، پرستاران و تکنسین‌های اورژانس، پیش از رسیدن اورژانس پیش بیمارستانی، تصریح کرد: در این اقدام علاوه بر خدمت سریع، از اعزام بیمار به بیمارستان نیز پیشگیری می‌شود.

 

وی در ادامه از تقدیم ۱۹ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا از اورژانس کشور خبر داد و گفت: این شهدا در حین ماموریت‌های اورژانسی به کرونا مبتلا و جان خود را از دست داده‌اند. 

 

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه کشور مستعد ۳۱ حادثه در سال است، گفت: ۱۳ اتفاق و حادثه پرتکرار در کشور رخ می‌دهد.

 

رئیس سازمان اورژانس کشور همچنین از تجربه و تکرار ۷۹ حادثه در کشور ابراز تآسف کرد و گفت: متاسفانه روزانه ۱۷۹ مصدوم در حوادث پر تلفات در کشور تجربه و به آن‌ها خدمات‌رسانی می‌شود. 

 

وی با اشاره به وجود پایگاه‌هایی با فاصله زیاد در کشور، گفت: اورژانس در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و در شرایطی که تاب‌آوری اجتماعی کاهش پیدا کرده، مشغول به کار و خدمت به مردم است.

 

دکتر جعفر میعادفر از خدمت‌رسانی پنج موتورلانس در رشت خبر داد و افزود: وجود موتورلانس‌ها علاوه بر تسریع در رسیدن، زمان و هزینه‌ها را نیز کاهش داده است.

 

وی ضمن تقدیر از مدیریت اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار داشت: در بین استان‌های کشور، گیلان وضعیت مطلوب‌تری در پرداخت مطالبات کادر خود دارد و این مزیت، انگیزه کادر را برای خدمت‌رسانی به مردم افزایش می‌دهد.

 

رئیس اورژانس کشور با اشاره به کمبودهای نیروی انسانی در اورژانس، یادآور شد: استان گیلان در این شاخص نیز در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد.

 

دکتر میعادفر با بیان اینکه خدمات اورژانس از جمله خدمات رایگان در نظام سلامت است، افزود: علاوه بر تثبیت رایگان بودن، در تلاش هستیم تا سطح کمی و کیفی خدمات این حوزه را افزایش دهیم.

 

وی همچنین بر لزوم هدایت منابع خیران در عرصه‌های سلامت تاکید کرد و گفت: تامین آمبولانس از نیازمندی‌های مردم است و می‌طلبد رسانه‌ها در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

 

رئیس سازمان اورژانس کشور بر لزوم جدی گرفتن آموزش تاکید کرد و گفت: آموزش در اورژانس و فوریت‌های پزشکی مهارت محور بوده و تمام تلاش ما جبران ضعف‌های آموزشی پرسنل و مردم در بحران کرونا است.

 

دکتر میعادفر از تهیه بسته‌های آموزشی یک دقیقه‌ای در اورژانس خبر داد و گفت: این بسته‌ها در راستای آموزش به مردم به ویژه گرمازدگی و پیشگیری از اپیدمی‌های زائران اربعین حسینی که پیش‌بینی می‌شود حدود پنج میلیون نفر زائر امسال به عتبات اعزام شوند، تهیه و در سیمای ملی و فضای مجازی منتشر می‌شود.

 

وی توسعه اورژانس هوایی را از جمله برنامه‌های ده‌گانه اورژانس در طرح تحول سلامت برشمرد و افزود: در این راستا ۵۰ پایگاه هوایی در کل کشور راه‌اندازی و در خدمت مردم قرار گرفته است.

 

رئیس سازمان اورژانس کشور همچنین از بهره‌گیری خودروهای آفرودی در مناطق صعب‌العبور از جمله برخی از نواحی در استان گیلان جهت تسریع در خدمات اورژانس خبر داد.

 

وی در خاتمه به کسب رتبه برتر چهار تن از کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی گیلان در المپیاد قطب شمال کشور اشاره کرد و آن‌را حاکی از تلاش و توان علمی مطلوب این مرکز دانست.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه