به منظور رفع چالش های پیش رو و هم اندیشی، نشست بررسی چگونگی اجرای “برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع مبتنی بر مراقبت های اولیه سلامت در چارچوب ساختار شبکه بهداشت و درمان ” ، با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد.
عصر کاسپین/ نشست هم اندیشی اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع مبتنی بر مراقبت های اولیه سلامت در چارچوب ساختار شبکه بهداشت و درمان با حضور محمدتقی آشوبی- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، معاونان و مدیران دانشگاه ، در سالن اجلاس معاونت بهداشتی برگزار شد.
دکتر محمدتقی آشوبی- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ابتدای این نشست، با بیان اینکه برای اجرای برنامه پزشک خانواده شهری باید با همه بخش ها ، نهادها و دستگاه های مرتبط در سطح شهرستان ها هماهنگی لازم صورت گیرد، اظهار داشت ؛ به منظور اجرای صحیح این برنامه که برای ارتقای سلامت جامعه و رفع هزینه های مردم در حوزه ی سلامت تاثیر بسزایی خواهد داشت، باید نظارت های دقیق بر اجرا صورت گیرد.
وی افزود ؛ در این خصوص، چالش های احتمالی که از اجرای این برنامه به ذهن متبادر می شود به سمع و نظر مدیران و سیاست گذاران وزارت بهداشت خواهد رسید.
در ادامه ی این نشست دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه نیز ضمن ارائه ی گزارشی از پیشینه ی اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی در سطح استان از سال ۱۳۸۴، گفت : با توجه به شرایط اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، یک میلیون و ۲۰۰ هزار شهروند در سطح استان خدمات برنامه پزشک خانواده شهری را دریافت خواهند کرد.
وی یادآور شد ؛ شهروندان شهرستان های آستارا، آستانه اشرفیه، انزلی، تالش، رشت، رودسر، صومعه سرا، لاهیجان، فومن و لنگرود، مشمول اجرای برنامه پزشک خانواده شهری می شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه در ادامه با اشاره به خدماتی که از سوی پزشک خانواده شهری و کادر همراه وی باید به شهروندان ارائه شود، تصریح کرد ؛ ۳۷ خدمت اصلی توسط پزشک خانواده شهری و مراقبان سلامت در قالب اجرای این برنامه به شهروندان ارائه خواهد شد.
دکتر رضوانی ضمن تشریح چالش های پیش روی اجرای برنامه پزشک خانواده شهری ، تاکید،کرد ؛ برای اجرای این برنامه، ۴۰۸ پزشک و ۸۱۶ مراقب سلامت در سطح استان گیلان، مورد نیاز است.
وی در خاتمه یادآور شد ؛ اجرای برنامه پزشک خانواده شهری مورد تاکید وزارت متبوع است و باید از اردیبهشت ماه سال آینده ، در سراسر کشور ، آغاز شود.