استاندار گیلان با اشاره به رشد کمسابقه گردشگران ورودی به استان، بر آمادگی کامل دستگاههای اجرایی برای میزبانی از مسافران داخلی و خارجی تأکید کرد و گفت: اگر نتوانیم از فرصت گردشگری بهدرستی بهرهبرداری کنیم، این مزیت به ضدفرصت تبدیل خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان، هادی حقشناس روز شنبه در نشست گروه کاری گردشگری استان که در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد، با اشاره به ظرفیتهای متنوع گردشگری گیلان در حوزههای مذهبی، طبیعی، تاریخی و سلامت، بر لزوم مدیریت هدفمند و هوشمند ورود گردشگران تأکید کرد.
وی با بیان اینکه گیلان در گذشته بیشتر بهعنوان استانی کشاورزی شناخته میشد، افزود: با توجه به ویژگیهای منحصربهفرد اقلیمی و فرهنگی، باید به گردشگری بهعنوان یک محور توسعهای مهم نگاه شود.
استاندار گیلان با اشاره به افزایش قابل توجه پروازهای ورودی به استان، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری، میانگین پروازهای هفتگی فرودگاه بینالمللی سردار جنگل رشت از ۱۱۵ به ۱۸۰ پرواز افزایش یافته که نشاندهنده رشد چشمگیر تقاضای سفر به گیلان است.
لزوم اقدام فوری برای ساماندهی خدمات گردشگری در استان
حقشناس ادامه داد: خدمات ارائهشده در فرودگاه رشت، از جمله پلیس گذرنامه، نیروی انتظامی، قرنطینه، بانک ملی و هتلها طی دو ماه و نیم گذشته قابل تقدیر است، اما به این معنا نیست که هیچ کاستی وجود ندارد. ضروری است بهسرعت یک سامانه هوشمند برای مدیریت ورود و خروج گردشگران طراحی و ظرف یک ماه راهاندازی شود.
وی با تاکید بر توسعه زیرساخت های گردشگری و مناسب سازی خدمات برای گردشگران خارجی، تصریح کرد: در صورت عدم ارائه خدمات مطلوب به گردشگران، فرصت بهوجودآمده میتواند به ضدفرصت تبدیل شود.
حقشناس با اشاره به برخی دغدغههای مطرحشده درباره ورود اتباع خارجی به گیلان تصریح کرد: ورود گردشگران از کشورهای عراق، ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان بهصورت قانونی انجام میشود و برنامه ریزی برای توسعه پروازها از این کشور ها در حال انجام است.
وی افزود: موضوع اصلی، نحوه مدیریت حضور گردشگران خارجی است که باید با تأمین زیرساختهای لازم در حوزه حملونقل، اقامت، خدمات درمانی و اطلاعرسانی چندزبانه انجام شود.
استاندار گیلان خواستار هماهنگی جدی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با مراکز اقامتی، درمانی و ناوگان حملونقل شهری شد و بر ضرورت ارائه اطلاعات به زبانهای عربی و انگلیسی به گردشگران تأکید کرد.
وی با اشاره به الگوی موفق هماهنگی در سفرهای اربعین گفت: تجربه مدیریت جابهجایی میلیونی زائران در کشور نشان میدهد که با هماهنگی مناسب، خدماترسانی گسترده قابل اجراست و گیلان نیز باید از همین الگو بهرهبرداری کند.
حقشناس در پایان اعلام کرد: بهزودی نمایندگانی از استانداری برای تسهیل در امور گردشگری در فرودگاه رشت مستقر خواهند شد تا روند خدمترسانی به گردشگران داخلی و خارجی تسهیل شود.