مراقب ترفندهای کودکان خیابانی باشید / بچه هایی که ناگهان زیر چرخ هاله می شوند!

0 188

صبح کاسپین : چندی است در شبکه های مجازی خصوصا تلگرام پیامی دست به دست می شود مبنی براینکه مواظب کودکان کار باشید آنها گدایی نمی کنند بلکه برای شما نقشه کشیده‌اند؛ پیام هایی که از ماجراهای تلخی حکایت دارد که این کودکان برای صاحبان خودرو بوجود آورده‌اند.
مراقب ترفندهای کودکان خیابانی باشید / بچه هایی که ناگهان زیر چرخ هاله می شوند!
این کودکان که در مراکز شهری و نقاط شلوغ تردد شهروندان مشغول کسب درآمد هستند خود را گدا نمی دانند و از این رو بیشتر تلاش می‌کنند که با فروش برخی اقلام چون آدامس، فال حافظ و حتی دستمال کاغذی نظر شهروندان را به خود جلب کنند اما چنانچه کسی بخواهد به آنها پول بدهد، یعنی آنها را در مقام متکدی قرار بدهد، ممانعت نیز نمی کنند.
کودکان خیابانی به همان میزان که امکان دارد پدرها یا مادرانشان به لحاظ هویتی مشخص و معلوم نباشند و توسط گروهی مافیایی اداره شوند، به همان اندازه نیز امکان دارد در یک وضعیت کاملا معکوس بسر ببرند و در میان خانواده‌شان زندگی کنند. به هرحال وجود این کودکان این روزها در خیابان‌های تهران به معضلی بزرگ تبدیل شده است. اگر تاکنون مشاهده این کودکان موجب تحریک احساسات و عواطف شهروندان می شد ولی اکنون دیگر جایی برای این دل سوختن ها باقی نمانده است. چرا که مزاحمت‌ها و ترفندهای این کودکان برای شهروندان خصوصا صاحبان خودرو روند نگران کننده‌ای را به خود گرفته است.
از این روست که کارشناسان امور اجتماعی معتقدند که کودکان خیابانی علاوه بر آسیبی که به خود وارد می‌کنند، آزردگی‌های مختلف روحی و روانی شهروندان را نیز موجب می‌شوند. اما ظاهرا این روزها آزردگی روحی و روانی که به شهروندان وارد می شود بیشتر از آسیبی است که خود این کودکان می‌بینند.
روایت شهروندان از ماجراهای پشت چراغ قرمز
به قول یک شهروند تهرانی این روزها ایستادن پشت چراغ قرمز دیگر امنیتی ندارد زیرا به محض ایستادن بر سرچهار راه با هجمه برخی از این کودکان روبه رو می شویم که به اصرار خواهان فروش گل یا فال و یا تمیز کردن شیشه خودرو می شوند و وقتی هم نمی پذیریم به ناگاه با رفتارهای تدافعی و انتقامی چون کشیدن خط بر روی خودرو یا کثیف کردن شیشه خودرو و حتی باز و بسته کردن آینه بغل روبه رو می شویم.
وی می افزاید: «این نوع رفتارها سبب می شود برای خلاصی از دست آنان با مبلغی پول شرشان را کم کنیم. این درحالیست که کمک مالی به این کودکان فقط به نفع باندهای مافیایی است که این کودکان اینچنین پرورش می دهند و نفعی برای خود کودکان ندارد.»
از سوی دیگر چندی است در شبکه های مجازی خصوصا تلگرام پیامی دست به دست می شود مبنی براینکه مواظب کودکان کار باشید آنها گدایی نمی کنند بلکه برای شما نقشه کشیده‌اند. این پیام های صوتی که تعداد آن کم نیز نمی باشد از ماجراهای تلخی حکایت دارد که این کودکان برای صاحبان خودرو بوجود آورده‌اند. در ابتدا باور کردن این ماجراها چندان آسان نیست و به مانند بسیاری از وقایعی که در شبکه‌های مجازی منتشر می شود بیشتر به جنجال آفرینی شباهت دارد. اما برخی از شهروندانی که با این مشکل روبرو شده‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین از واقعی بودن این ماجرا ها پرده برداشته‌اند.
ماجرا از این قرار است که برخی از شهروندان که اغلب آنها خانم نیز هستند با گذاشتن پیام صوتی در شبکه های مجازی از ترفند و حیله کودکان کار برای صاحبان خودروهایی که پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند صحبت می کنند.
در یکی از این پیام ها زن جوانی با هشدار به دیگر خانم ها می گوید: «چندی پیش یکی از بستگانش در پشت چراغ قرمز ایستاده بود که با هیاهوی چند تن از کودکان خیابانی برای پاک کردن شیشه خودرویش مواجه می شود. او از کودکان می خواهد که از ماشینش دور شوند لذا به محض اینکه چراغ راهنما سبز می شود حرکت می کند ولی به هنگام حرکت متوجه می شود که از روی یک مانعی رد شده است توقف می کند و می بیند که کودکی زیر چرخ های ماشین او قرار دارد سراسیمه کودک را به بیمارستان می رساند ولی متاسفانه کودک در بیمارستان جانش را از دست می دهد.»
وی می افزاید: کار به دادگاه و کلانتری می کشد و در حال حاضر نیز صاحب خودرو با وثیقه آزاد است تا نیروی انتظامی با چک کردن دوربین چهار راه به واقعیت ماجرا پی ببرد. البته بماند که این خانم چه مراحلی را پشت سرگذاشته است و برای این کودک ۳ مادر نیز پیدا شده و هرکدام خواستار دیه و خسارت شده بودند.
بچه ای که زیر چرخ گذاشته شد!
خانمی دیگر نیز ماجرایی مشابه را تعریف می کند او می گوید: «در خیابان دادمان پشت چراغ قرمز قرار داشتیم که به ناگاه متوجه شدیم کودکی در زیر چرخ ماشین جلویی که ۲۰۶ بود خوابیده است سراسیمه به راننده ۲۰۶ اطلاع دادیم که حرکت نکند کودکی در زیر چرخ های ماشین وی قرار دارد. از کودک هم خواستیم که از آنجا بلند شود ولی نپذیرفت و گفت می خواهم بمیرم ما و راننده ۲۰۶ که کاملا وحشت زده بودیم نمی دانستیم چه باید بکنیم که سرانجام با کمک مردم توانستیم این کودک را از زیر چرخ های ماشین بلند کنیم.»
به غیر از این پیام های صوتی یکی از قربانیان این دسیسه از وقوع چنین اتفاقی پرده برداشت که اکنون مدتی است برای رهایی از این اتفاق ناخواسته با وثیقه آزاد است تا دوربین های چهارراه واقعیت ماجرا را نشان دهد.
آنچه مسلم است نقش ارگان‌های دخیل در کنترل و جمع‌آوری کودکان خیابانی بسیار مهم است؛ امری که کمتر به آن پرداخته می‌شود. کودکان خیابانی به همان اندازه که نشان‌دهنده و بیانگر وضعیت نامناسب نهاد خانواده در میان زاغه‌نشین‌ها و حاشیه‌نشین‌ها محسوب می‌شوند به همان اندازه نیز عملکرد مدیران شهری و دست‌اندرکاران ایجاد جامعه شهری سالم را نیز به چالش می‌کشد.
جلیل مختار سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس چندی پیش در گفت‌وگویی با بیان اینکه برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی خلاء قانونی داریم بر لزوم حمایت های قانونی از آنان تاکید کرد.
وی افزود: «قوانین باید متناسب با پدیده های اجتماعی جدید تصویب شود زیرا اگر از آسیب‌های اجتماعی نوپدید مانند کودکان کار و خیابانی غافل شویم در آینده با بحران های خطرناکی روبرو خواهیم شد.»
این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم برخورد قضایی مناسب با والدین و افراد شیادی که کودکان را مورد بهره کشی قرار می دهند تاکید کرد و ادامه داد: «افزایش حضور کودکان در خیابان ها و کسب درآمد از طریق تکدی گری موضوعی است که دستگاه قضا باید به آن توجه جدی داشته و با شناسایی مافیای تکدی گری با آنها برخورد کند.»
مختار با یادآوری تحقیق و پژوهش میدانی درباره کودکان کار گفت: «برخی از این کودکان درآمد بالایی را از این طریق کسب می کردند که این موضوع انگیزه های سودجویانه را در مافیا افزایش می دهد.»
وی با بیان اینکه برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی خلاء قانونی داریم، ادامه داد: «متاسفانه شرح وظایفی که قانون Law در رابطه با جمع آوری و ساماندهی کودکان کار برای سازمان هایی دولتی تعریف کرده مناسب نیست و به صورت موقت است به گونه ای که در این رابطه قوانین مناسب نداریم که دستگاه ها را ملزم به جمع آوری و ساماندهی دائمی آنها کند.»
آنچه مسلم است معلوم نیست که این گره کور بالاخره باید توسط چه نهادی شهرداری،سازمان بهزیستی ویا دیگر نهاد ها باز شود.درحال حاضر تمام این نهادهایی که به نوعی مسئول این ماجرا هستند از وظایف خود سرباز می زنند و نوک پیکان را به سوی دیگری می چرخانند. ولی نباید فراموش کرد چنانچه این کودکان همچنان به حال خود رها باشند دیگر جایی برای امنیت در سطح شهر باقی نخواهد ماند./رکنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 3 =