مقام شهدا باید با محوریت مردم و در تمام روزهای سال گرامی داشته شود

0 164

صبح کاسپین : نماینده ولی‌فقیه، معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به نام گذاری ۲۲ اسفندماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان روز بزرگداشت شهدا تاکید کرد: بزرگداشت مقام شهدا باید با محوریت مردم و فارغ از نگاه اداری، در تمام روزهای سال انجام شود.
نشست شورای هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهیدی معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حجت‌الاسلام‌ کاویانی راد سرپرست دبیرخانه این شورا و معاونین و نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در محل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد.
شهیدی در این جلسه با اشاره به تاریخچه تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد در ۲۲ اسفندماه سال ۱۳۵۸ و بر اساس فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد و در سال ۱۳۸۳، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این روز به‌عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نام‌گذاری شد.
وی افزود: از همان زمان فعالیت‌های انجام‌شده به مناسبت روز شهید، آن‌طور که شایسته مقام و منزلت شهدا بود، انجام نشد و زمانی که در سال ۱۳۹۲ در خصوص شناخت این روز از بین مردم نظرسنجی صورت گرفت، تنها در حدود ۱/۶ درصد مردم با روز شهید آشنایی داشتند. بر اساس فعالیت‌های انجام‌شده در سال ۱۳۹۲ برای برگزاری مراسم ویژه این روز، این آشنایی به ۱۷ درصد و در سال ۱۳۹۳ به ۳۴ و ۶ دهم درصد افزایش یافت و در نهایت پس از برگزاری مراسم بزرگداشت روز شهدا در سال ۱۳۹۴، میزان آشنایی مردم با روز بزرگداشت شهدا به ۴۴ و ۶ دهم درصد رسید.
دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ ایثار و شهادت شهید را دارای جایگاهی بسیار بلندمرتبه دانست و گفت: مقام شهید را نمی‌توان به‌سادگی و در قالب کلمات توصیف کرد. پیامبر اسلام (ص) در روایتی فرموده‌اند که در روز قیامت ۳ گروه از افراد می‌توانند در محضر خداوند شفاعت دیگر مؤمنان را کنند؛ پیامبران، علما و شهدا. از این روایت و بسیاری از روایات و احادیث از سایر بزرگان می‌توان جایگاه شهید را درک کرد.
معاون رییس جمهوری فرهنگ ایثار و شهادت را ضامن پایداری و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این فرهنگ برآمده از دین اسلام و مکتب شیعه و برگرفته از نهضت امام حسین (ع) است. امام حسین (ع) با مقاومت، ایثار و فداکاری دین اسلام را زنده نگه داشت و این فرهنگ امروز نیز باعث پایداری انقلاب اسلامی است.
دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در ادامه تأکید کرد: بزرگداشت مقام شهید نباید تنها منحصر به روز شهید باشد، بلکه همه مردم و مسئولان کشور ما وظیفه دارند همواره در راستای اعتلای مقام شهید و شهادت و فراگیری فرهنگ ایثارگری بکوشند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی خطاب به نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های حاضر در جلسه گفت: باید تلاش کرد تا جایگاه روز شهید به‌صورت کامل برای مردم تبیین و در این مسیر از دولتی و اداری شدن امور و فعالیت‌ها پرهیز شود و به سمت مردمی شدن کارها پیش رود. همچنین سعی کنید در روز بزرگداشت شهدا، به همراه مسئولان سازمان خود از خانواده‌های شهدای سازمانی دیدار داشته باشید.
وی در ادامه به ارائه پیشنهادات اجرایی در زمینه برگزاری مراسم ویژه بزرگداشت روز شهید در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی پرداخت./ایثار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 1 =