طبیعت شگفت انگیز روستای مایستان پایین . اشکورات رحیم اباد رودسر در چند قدمی بهار

0 322

صبح کاسپین : اندکی صبر بهار نزدیک است
طبیعت شگفت انگیز روستای مایستان پایین . اشکورات رحیم اباد رودسر در چند قدمی بهارian.ir/wp-content/uploads/2017/03/429613813

مایستان پایین، روستایی از توابع بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است.
این روستا با روستاهای مایستان بالا و پوده همسایه بوده و در ۴۴ کیلومتری بخش رحیم آباد و در ۵۹ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر واقع شده است.
این روستا با ۴۴ خانوار به دو بخش پایین محله و بالا محله تقسیم شده و مردمان آن غالباً باغ دار و فندق کار بوده و برخی به دامپروری مشغول هستند.
از سال بنیاد روستای مایستان اطلاعاتی در دست نیست اما عده‌ای افراد مایستان را ریشه کلمه مهستان می‌دانند و آن را به مجلس مهستان در دوره اشکانی نسبت می‌دهند که اشکانیان در آن زمان در منطقه اشکور حکمرانی می‌کردند و بر این باورند که مجلسی در مایستان امروزی قرار داشته و محل تصمیم‌گیری خان‌ها و اربابان منطقه اشکور بوده و امروز می‌توان از این نوع مجلس به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.
فرضیه‌های دیگری دربارهٔ تاریخ این روستازده می‌شود اما هیچ‌کدام به اندازه مهستان به تاریخ واقی این روستا نزدیک نمی‌باشد.
از مکان‌های زیبای و دیدنی روستای مایستان پایین می‌توان به نشاسن دره در نزدیکی روستای پوده، چشمه آب معدنی گرمه سر در پایین این روستا، کارخانه آب معدنی ویشکامایستان، آبشار و دره آسمانرود مایستان، چشمه روستای مایستان پایین، منطقه تاریخی مایستان دشت و باغ فندق آهوچر ( یکی از یکپارچه‌ترین باغ فندق اشکورات) اشاره کرد.
چشمه گرمه سر یک چشمه با آب گوگردی البته بدون گرماست.
شغل بیشتر افراد روستای مایستان کشاورزی و پرورش دام است.
از محصولات عمده آن می‌توان به فندق. گل گاو زبان. نان محلی. گردو و میوه‌های محلی اشاره کرد.

گردآوری و عکاس:علیرضا محمدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 5 =