چگونه در یخ و برف، باید رانندگی کرد ؟

0 178

صبح کاسپین: چگونه در یخ و برف، باید رانندگی کرد ؟

برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و رانندگی در شرایط یخ و برف، باید به نکات ذیل توجه کامل داشت.

اما قبل از هرگونه سخنی، لازم است که بگوییم: چون یخ و برف باعث سر خوردن و موجب بروز مشکلاتی در رانندگی می شود، لذا برای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیک های یخ شکن و یا زنجیر چرخ استفاده کرد.

۱- با سرعتی کمتر از زمانی که جاده خشک است، حرکت کنید و خودرو را در حرکت، ثابت نگه دارید.

۲- در پیچ ها با دقت و به آرامی، گردش کنید.

۳- از گردش و انحراف ناگهانی، خودداری نمایید و از ترمز کردن ناگهانی، بپرهیزید.

۴- از فشار دادن ناگهانی پا بر روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن، خودداری کنید.

۵- از سرعت زیاد در معابر یخ زده و هوای برفی بپرهیزید بخصوص وقتی که راه دارای دست انداز باشد.

۶- از رانندگی در لبه راهها و یا شانه های راه، خودداری کنید.

۷- در یک سطح لغزنده، وقتی که سرعت دارید، از تغییر ناگهانی به دنده سنگین خودداری نمایید.

علت سر خوردن خودرو و مقابله با آن

گرچه وضعیت لاستیک های خودرو و جاده در لغزیدن آن سهیم است ولی بدون تردید، عامل اصلی راننده می باشد. به یاد داشته باشید در هنگام رانندگی، سه نوع سر خوردن وجود دارد که به دلایل ذیل اتفاق می افتد:

۱- سرعت بیش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعیت جاده و ترافیک.

۲- شتاب زیاد (گاز دادن بیش از حد)، ترمز گرفتن و نیرویی که در پیچ های جاده به لاستیک اعمال می شود.

۳- ترکیبی از دو حالت فوق.

سر خوردن چرخهای عقب در اثر چسبندگی کم آنها به سطح راه اتفاق می افتد. این حالت معمولا در نتیجه سرعت بیش از اندازه و نیروی گریز از مرکز موجود در پیچ ها می باشد. ممکن است شتاب خودرو و نیروی بیش از معمول ترمز نیز به این حالت کمک کند. این نوع لغزیدن، به آسانی تشخیص داده می شود. با کمی بی دقتی ممکن است خودرو هنگام پیچیدن، کاملا دور خود بچرخد. برای از بین بردن عوامل لغزش خودرو بالطبع باید پا را از روی پدال گاز و ترمز بردارید و حرکت خودرو را با فرمان، هماهنگ کنید. وقتی خودرو در جهت نادرست حرکت می کند، عکس العمل طبیعی شما باید این باشد که با استفاده از فرمان، آن را به مسیر صحیح برگردانید. سر خوردن چرخهای جلو نیز وقتی اتفاق می افتد که چسبندگی آنها کم شده باشد. در این حالت، کنترل مستقیم خودرو از دست راننده خارج می شود. توصیه می شود که فرمان را در جهت خودرو، هدایت و سعی کنید که با تشخیص و یا از بین بردن علت؛ به مرور چرخهای خودرو را به صورت مستقیم برگردانید و یا فشار روی پدال گاز و ترمز را کاهش دهید.

چگونه می توان در هنگام سرخوردن خودرو، آن را متوقف کرد.

۱- اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشید، چرا که در غیر این صورت نمی توانید تصمیم درستی بگیرید.

۲- از ترمز کردن بپرهیزید. ضربه زدن به ترمز در روی یخ، چرخها را قفل می کند و باعث لغزش و سر خوردن بیشتر می شود.

۳- در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو، سر می خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو و به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته بر روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود و یا آرام بر روی پدال گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

۴- از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب خودرو می زند که موجب سر خوردن آن می شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی گردد.

۵- خودرو را در حالت دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا ماندن در این حالت، به کم شدن سرعت کمک می کند و حداکثر کنترل را به راننده می دهد.

۶- از برداشتن پای خود از روی پدال گاز، به طور ناگهانی خودداری کنید. گاز را باید بطور متعادل نگه داشت تا از سر خوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری به عمل آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =