برای اولین بار در مناطق آزاد ایران توسط هیات دولت صورت گرفت ؛تصویب طرح جامع منطقه آزاد انزلی در هیأت دولت

0 97

صبح کاسپین : در تاریخ نهم فروردین ماه سال ۹۶ طرح جامع این منطقه به تصویب هیأت دولت رسید.
این طرح بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در هیأت دولت تصویب شده و برای اجراء ابلاغ گردید.
نکته جالب توجه اینکه منطقه آزاد انزلی نخستین منطقه ای است که در میان مناطق آزاد طرح جامع آن به استناد ماده ۲۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به تصویب هیأت دولت رسیده است.
در این طرح، راهبردهای اصلی فعالیت های اقتصادی منطقه آزاد انزلی بر محور تولید و مبادلات تجاری این منطقه با خارج از کشور، ترانزیت کالا و انبارداری و همچنین گردشگری تعیین شده است.
با توجه به راهبردهای اقتصادی ذکر شده در طرح جامع منطقه آزاد انزلی، مجتمع بندری کاسپین و مسیرهای دسترسی به آن نقش با اهمیتی در فعال سازی ظرفیت های تجاری و اقتصادی منطقه بر عهده خواهند داشت.
لازم به ذکر است در این طرح قلمرو بندی اراضی محدوده منطقه آزاد انزلی و کاربری ها آن در راستای اهداف راهبردی، تعیین گردیده است.
براساس طرح جامع مصوب، منطقه آزاد انزلی طی سه دوره زمانی ۵ ساله و در مجموع در طول ۱۵ سال، به منطقه ای هوشمند، جهانی و سبز تبدیل می‎ شود، و در طرح جامع چشم انداز این منطقه با تکیه بر ظرفیت های موجود، اهداف کلان و راهبردهای دست یابی، پهنه بندی و اولویت های موجود در مسیر تحقق چشم انداز ترسیم شده است.
گفتنی است با عنایت به عملکرد چند وجهی(تولیدی، بازرگانی، عمرانی، شهر سازی، گردشگری و فرهنگی) و الگو محور بودن مناطق آزاد ایران برای دست یابی به اهداف چشم انداز ایران ۱۴۰۴، و این نکته بسیار مهم که کارکرد مورد انتظار قانونگذار از این مناطق، جذب سرمایه گذار و خلق ارزش در راستای افزایش صادرات با تکیه بر مزایا و معافیت های قانونی و وحدت فرماندهی ناشی از کاهش بوروکراسی اداری است؛ تصویب اولین طرح جامع مناطق آزاد کشور در هیات دولت می تواند نوید عملیاتی سازی نقشه راه و چشم انداز مناطق آزاد کشور در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 16 =