ثبت و ساماندهی۱۶۰۰ شی تاریخی در موزه رشت

0 155

به گزارش عصرکاسپین، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از ساماندهی،ثبت و شناسنامه هویت تاریخی ۱۶۰۰ قلم از اشیاء موزه رشت از محل اعتبارات استانی و ملی در سالجاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان؛ولی جهانی با اشاره به موقعیت موزه رشت و نقش آن در مقوله صیانت از میراث فرهنگی اظهار داشت:ساختمان این موزه رشت با قدمتی ۷۰ ساله در گذشته به «میرزا حسین خان کسمایی»آزادیخواه،شاعر و روزنامه نگار معروف (از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود) و یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی تعلق داشت که در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی توسط وزارت فرهنگ و هنر وقت خریداری شد.

وی با بیان اینکه بنای مذکور پس از تعمیرات لازم برای نخستین بار توسط کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران به موزه تبدیل شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۶۷ با نام موزه ی شهر زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اداره می شد،اذعان کرد:با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور،این ساختمان در اختیار مدیریت برنامه ریزی موزه ها و نمایشگاه ها قرار گرفت و پس از مرمت اساسی در تاریخ دهم مهرماه ۱۳۶۷ بازگشایی شد.این موزه از دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است.

جهانی،موزه رشت را از گنجینه های ارزشمند حوزه تاریخ و فرهنگ گیلان و نقطه پر استقبال از سوی گردشگران و شهروندان خواند و خاطرنشان نمود:در سال جاری از محل اعتبارات استانی و ملی بیش از ۱۶۰۰ قلم از اشیاء این موزه مورد ساماندهی،ثبت وشناسنامه هویت تاریخی گرفت.

این مسئول با اشاره به این مطلب که اشیای ثبت شده در این موزه تاریخی حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی گیلان و همچنین تحویل اشیاء توقیفی از محافل قضایی (پس از روند مراحل قانونی) به این اداره کل است،تصریح کرد:قدیمی‌ترین شیء تاریخی موجود در این موزه ابزار سنگی و استخوانی بدست آمده در محوطه های باستانی دیلمان است.

وی از تهیه تصاویر دیجیتالی برای این اشیاء مذکور خبر داد و افزود: طبقه‌بندی اشیاء تاریخی و تهیه شناسنامه عمومی برای این آثار،طبقه‌بندی آثار و غیره از جمله اقداماتی است که در این موزه انجام شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه موزه رشت دارای دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است اضافه کرد:علاوه بر این ۱۶۰۰ قلم شیء تاریخی، بیش از ۱۰۰۰۰ شی دیگر در این موزه وجود دارد که ثبت و ساماندهی آن نیازمند اعتبارات جدید است

جهانی به جلسات برگزار شده در این خصوص با اعضاءطرح راهبردی شورای موزه های گیلان اشاره کرد و گفت:در تلاشیم تا با نگاهی جمعی و هم افزایی بین بخشی طی دو سال آینده کلیه اشیا موزه رشت شناسنامه و طبقه بندی شود.

لازم بذکر است که عملیات مرمتی مخزن گنجینه رشت ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس پیش بینی های انجام شده تا پایان شهریور ماه افتتاح و آماده بازدید علاقه‌مندان می گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =