پهن شدن تور صیادان گیلانی در پهنه دریای خزر

0 164

عصرکاسپین ، حدود ۴ هزار نفر صیادان گیلانی تا فروردین سال آینده ماهی استخوانی صید می کنند. براساس مقررات سازمان شیلات کشور صیادان ۳ استان گیلان ، مازندران و گلستان بیستم مهر ماه هر سال صید ماهیان استخوانی را از دریای خزر آغاز می کنند.
مدیر کل شیلات گیلان امروز همزمان با آغاز فصل صید ماهی از خزر به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت : از ۱۰ هزار صیاد عضو ۱۳۵ شرکت تعاونی صید پره در ۳ استان شمالی ، حدود ۴ هزار نفر گیلانی اند که همزمان در ۵۱ تعاونی پره، صید را آغاز کرده اند.
اسحاق شعبانی افزود : صیادان گیلانی از آستارا تا چابکسر در ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان ، تورهایشان را از امروز در خزر پهن می کنند تا از خوان پربرکت الهی لقمه ای نان حلال برگیرند.
وی با بیان اینکه بیشترین ماهیان استخوانی دریای خزر ، سفید ، کفال ، سیم و سوف است گفت : صید در گیلان تا اواخر فروردین ماه سال آینده ادامه دارد .
اسحاق شعبانی با اشاره به اینکه پارسال به دلیل بارش برف پاییزی ، کولاک و سرما صیادان گیلانی حدود ۳ هزار تن ماهی صید کردند افزود : پیش بینی می شود در صورت مساعد بودن هوا ، صید امسال به بیش از ۴ هزار تن برسد.
وی به وضعیت نامساعد رودخانه ها و بستر های تخم ریزی ماهیان استخوانی اشاره و خاطر نشان کرد : تخم ریزی و زادآوری طبیعی ماهیان در رودخانه ها به صفر رسیده است و اگر شیلات اقدام به بازسازی ذخایر خزر نکند صید ماهی در خزر تعطیل خواهد شد.
مدیر کل شیلات گیلان افزود : در این راستا شیلات ، هرساله ۱۵۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی استخوانی را در خزر و رودخانه های منتهی به آن رها می کند.
اکبر ایلدرم معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان نیز گفت : همزمان با آغاز فعالیت ۴ هزار صیاد گیلانی بیش از ۲۰ هزار نفر نیز در کنار صیادان در مشاغل توربافی ، طناب بافی ، حمل و نقل ، بازار و صنایع فرآوری ماهی شروع به کار کردند.
آلودگی دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن ، صید بی رویه و قاچاق و تخریب زیستگاه های زاد آوری طبیعی به علت برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه ها از مهمترین عوامل کاهش ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر در چند دهه گذشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − پنج =