در یازدهمین جلسه کمیسیون عمران شورای شهر رشت: وضعیت کیفی آسفالت معابر بررسی شد

0 78

به گزارش عصرکاسپین،ظهر امروز ۱۴آبان ماه، یازدهمین جلسه کمیسیون توسعه و عمران شهری با هدف بررسی وضعیت آسفالت معابر و بهبود کیفی آسفالت در تالار شورا برگزار شد.
رییس کمیسیون عمران شورا اشاره به وضعیت آسفالت شهر رشت گفت: با وجود انکه هرساله شهرداری رشت اعتبار زیادی برای اسفالت معابر هزینه می کند، اما با کیفیت نامطلوب اسفالت این هزینه به هدر می رود.
رضا رسولی افزود: مجموعه ای از علل موجب می شود حتی روکش های اسفالت دوام چندانی نداشته و خیلی سریع تخریب می شود و علاوه بر اینکه کیفیت اسفالت توسط شهرداری کنترل نمی شود، همین امر موجب نارضایتی شهروندان است.
وی همچنین گفت: هر چند مشکل روان ابهای سطحی در یک برنامه میان مدت انجام شد، ولی در حوزه ارتقای کیفی اسفالت معابر مدیریت شهری موفق عمل نکرده است.
رسولی با اشاره به برنامه نهضت اسفالت در دوره قبل شورا ، تصریح کرد: امروز شهر نیازمند انجام آسفالت کیفیت است. و مردم هم متوجه هستند که این شکل اسفالت و لکه گیری های موضعی، هدر رفت منابع درامدی شهرداری است.
رییس کمیسیون شورا باداور شد: امروز با حضور مشاورین کمیسیون بنا داریم مشکل را ریشه ای بررسی کرده و موضوع اسفالت کیفی را پیگیری نماییم.
رسولی ادامه داد: وضعیت اسفالت شهر را در قالب یک بحران می بینم و ضروری است مدیر کل بحران استان نیز در این اسیب شناسی ما را یاری دهد.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم این مشکل را در قالب مدیریت بحران پیگیری و حل نماییم، می توان از منابع دولتی هم جذب کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شورا در مورد وضعیت کمی و کیفی اسفالت شهر توضیحلتی ارایه داد و گفت: برای اسفالت معابر ۵۰۰میلیارد تومان هزینه گذاشتیم برای برنامه ۵ساله. سال گذشته ۱۰۰میلیارد پیشنهاد اعتبار برای بودجه به شورا دادیم که نیمی از ان تخصیص یافت و با توجه به اینکه اعتبار برای شرکت پیمانکار هم پرداخت نشد،
جمشید پور افزود: تلاش داریم با راه اندازی مجدد کارخانه اسفالت، مجوز برداشت دوباره شن و ماسه و رایزنی با کامیون دارانی که اعتصاب کرده و با شهرداری همکاری نمی کردند تلاش داریم مشکل اسفالت را برطرف نماییم
وی همچنین گفت: برای بهبود وضعیت اسفالت در هرسال به ۱۰۰میلیارد اعتبار نیاز است ولی با وضعیت فعلی شهرداری عملا برای یک سال تنها ۳۰میلیارد می توانیم اعتبار تخصیص دهیم.
جمشید پور در مورد مشکلات زیست محیطی کارخانه اسفالت هم توضیحاتی ارایه داد و گفت: با رایزنی با اداره کل محیط زیست مقرر شد با خرید و نصب فیلتر مخصوص تصفیه، تولید اسفالت را از سر بگیریم.
معاون ترافیک شهرداری اضافه کرد: از ابتدای سال تا مهر ماه، ۷۱۰هزار متر مربع از معابر شهر اسفالت و یا ترمیم اسفالت شده است و مجموعا ۲۷ میلیارد تومان هزینه شده است.
جمشید پور امار تفکیکی از اسفالت معابر مناطق ارایه داد و تصریح کرد: منطقه یک بیشترین حجم اسفالت را تاکنون داشته است.
رسولی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: واگذاری آسفالت به بخش خصوصی به کیفی سازی آسفالت کمک می کند.
اگر بتوانیم فاز کیفی سازی را همراه کمیتی که مردم از ما انتظار دارند، همگام نماییم، شهروندان نیز با مدیریت شهری همراهی می کنند .
وی همچنین گفت: زیر سازی و لایه بندی و اسفالت کیفی در معابر انجام نمی شود. تا چه زمانی تنها می خواهیم در معابر سیاه کاری کرده و به سال نرسیده اسفالت را بکنیم.
اگر در یک سال چند معبر اصلی اسفالت درست و ماندگاری داشته باشد، بهتر از این است که مرتب روکش اسفالت داشته باشیم.
عربانی، مشاور کمیسیون ضمن نقد وضعیت اسفالت در سال گذشته که پول پیمانکاران داده نشد و حواشی رسانه ای ایجاد گردید تصریح کرد: اسفالت معابر فاقد بیس فنی است و همین عدم زیر سازی و عدم رعایت ضخامت لازم برای هر معبر، باعث شده مرتب اسفالت قبلی از بین برود.
وی افزود: پرسودترین کار در حوزه عمرانی کارخانه اسفالت است که ماهی یک میلیارد تومان درامد دارد. اداره راه کارخانه اسفالت خود را ۳میلیارد اجاره داده است. در چنین شرایطی سازمان عمران با تعطیلی دو کارخانه اسفالت و انجام هزینه دوباره با قراداد به پیمانکاران ، اسفالت بی کیفیت در معابر استفاده می کند.
عربانی تاکید کرد: اگر سازمان عمران توانایی بهسازی کارخانه اسفالت را ندارد، اجاره دهد باز سوداوری ان برای شهرداری بیشتر است.
در حال حاضر پیمانکاران بزرگ اسفالت کیفی دارند.
رییس کمیسیون عمران نیز ویژگی های اسفالت کیفی را توضیح داد و افزود: سازمان عمران می باید با بررسی وضعیت موجود، مشکل اسفالت را اسیب شناسی کند.
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری در مورد کارخانه های اسفالت شهرداری گزارشی ارایه داد و گفت: کارخانه های موجودبهسازی شده و با خرید برخی تجهیزات لازم تلاش داریم تا فردا یکی از کارخانه ها مجدد شروع بکار کند.
هومن روایی افزود: با اعتصاب کامیون داران، اکنون با ۳کامیون شهرداری، اسفالت حمل می شود.
وی تاکید کرد: اکنون سازمان عمران ۲۲میلیارد از شهرداری مرکز و مناطق مطالبه دارد و اگر این اعتبار به سازمان برگردد، امکان خرید تجهیزات لازم و اغاز بکار هر دو کارخانه هست.
روایی افزود: کارخانه ها باید به شهرو سپیدرود منتقل شود تا بتواند در شب نیز تولید داشته باشد. مذاکره برای انتقال صورت گرفته و در قبال زمینی که باید کارخانه منتقل شود، شهرداری می تواند خدمات اسفالت ازایه دهد. کارخانه در طی این ۳۰سال پروانه بهره برداری نداشته و سازمان صنعت و معدن نیز در حین کار کارشکنی هایی می کند.
عضو کمیسیون عمران نیز گفت: رشت پیشانی شهرهای شمال کشور است و باید استاندار نیز در حل مشکل اسفالت بما کمک کند.
حاجی پور خطاب به مدیر عامل سازمان عمران افزود: شهرداری با خون دل پول تامین می کند. ولی سازمان بر عملکرد پیمانکاران اسفالت نظارتی ندارد. بنده شاهد بودم نه تنها زیر سازی اسفالت نمی شود، بلکه پیمانکار، روی جعبه سیگار و خاک اسفالت می ریزد. کمتر از یک ماه اسفالت مطهری کنده شده است.
وی افزود: مردم دیگر از ما انتظار احداث پل ندارند ، همین اسفالت را درست انجام داده و اساسی کار انجام دهیم.
حاجی پور از ریاست کمیسیون خواست، ۳ماه اجرای اسفالت را تعطیل کنید تا حداقل به نیمی از استاندار اسفالت برسیم.
مردم به ما رای دادند و ما مسولیم و باید بک راه حل عملی برای کیفی سازی اسفالت داشته باشیم.
مشاور شهرداری در حوزه اسفالت نیز در مورد نظارت بر وضعیت اسفالت ارایه داد و گفت در خود کارخانه اسفالت ناظری گرما و درجه حرارت را بررسی می کند و لی در سازمان عمران باید پس از اجرا نظارت دقیقتر باشد. ضمن اینکه برخی از ماشین های پیمانکاران و شهرداری نیز مستهلک بوده و نیازمند بررسی است.
مهندس رحمت خواه در مورد الزامات برای پیمانکاران نیز گزارش هایی ارایه داد و گفت: متاسفانه برخی از مناطق خودبخود با پیمانکار ارتباط گرفته و بدون توجه به نظر مشاور اسفالت انجام می دهند.
در منطقه ۵ بدون نظر مشاور پیمانکار گرفته و با وجود نظارت ما و ارسال گزارش به مدیر منطقه مبنی بر عدم اسفالت کیفی، به مشاور اعلام کردند نیازی به هماهنگی با مشاور ندارند!
وی خواستار حذف برخوردهای چندگانه از سوی مدیران مناطق شد و تاکید کرد: اسفالت باید یک متولی داشته و مدیران و پیمانکاران با مشاور هماهنگ عمل نمایند.
یکی دیگر از ناظران سازمان عمران هم گفت: در دوره مدیریت قبلی به حدی حوزه معاونت ضعیف شد که شهردار قبلی می خواست ۵نفر در این سازمان خطیر بماند.
میر غفاری افزود: تلاش ما این بود که حوزه معاونت عمرانی بر اساس هر حوزه فعالیتی نظیر اسفالت، اب و … تخصصی گردد و هر کس یک مسول داشته باشد.
وی ضمن انتقاد از پراکندگی فعالیت های اسفالت بدون هماهنگی با سازمان عمران گفت: متاسفانه طرحی که در سازمان برای نظارت و پایش پروژه ها تهیه کردیم ، ولی شهردار قبلی هیچگاه ابلاغ نکرد.
میر غفاری گفت: اگر به دنبال اسفالت با کیفیت هستید، باید یک متولی و سازمان عمران داشته باشد اما متاسفانه برخی مدیران مناطق از بعد تبلیغاتی تلاش دارند شخصا مرنت اسفالت حوزه خود را انجان دهند در حالیکه حاضر نیستند در پروژه های دیگر نظیر روان ابهای سطحی اقدام کنند.
تا زمانیکه یک متولی امر مشخص و یک اهرم فشار صورت وضعیت و مالی نداشته باشیم، همچنان شاهد اسفالت بی کیفیت خواهیم بود. زیرا مدیران مناطق به خاطر اینکه اختیار هزبنه درامدهای خود را دارند، پاسخگوی مشاور و ناظران نیستند.
وی تاکید کرد: متولی باید قدرت اجرایی و نظارتی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − هفت =