سمینار پدافند غیرعامل در حوزه کشاورزی برگزار شد

0 136

عصرکاسپین ، به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیرعامل، سمینار پدافند غیرعامل در حوزه کشاورزی با محوریت راهکارهای پدافندغیرعامل در خصوص محصول استراتژیک برنج در موسسه تحقیقات برنج کشور برگزار گردید. علی نیا رییس موسسه تحقیقات برنج کشور در این سمینار تاثیرات اصلی اگروتروریسم و بیوتروریسم را تشریح نمود. به خطر افتادن امنیت غذایی، آلودگی منابع آب و خاک، ورود عوامل خسارتزای قرنطینه ای مانند آفت برگخوار شمشاد و همچنین سنبل آبی که به نام اهریمن نیلگون شناخته می شود از مهمترین موارد مورد اشاره بوده است. وی راهکارهای پدافندغیرعامل در برنج را افزایش بهره وری مصرف آب، قیمت گذاری مناسب برای محصولات کشاورزی و بهبود زنجیره تامین و مدیریت بازار نام برد.
ریاست سازمان دومین سخنران این سمینار طی سخنان خود تولیدات حوزه کشاورزی استان را تولیداتی سالم در قیاس با استان های همجوار برشمردند و آن را مرهون تلاشهای محققین، کارشناسان و مروجین بخش کشاورزی دانستند که سهم بسزایی در افزایش آگاهی کشاورزان استان داشته اند. وی حفظ زمین های زراعی را یکی از وظایف مهم سازمان جهاد کشاورزی دانستند. شعبان نژاد اعلام داشت با توجه به اعتبار تخصیص یافته ملی برای تجهیز اراضی شالیزاری امکان تجهیز بالغ بر ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان در سالجاری وجود دارد که تحقق آن منتج به کاهش مصرف آب در اراضی، کاهش هزینه های تولید، کاستن از صعوبت کار شالیکاران خواهد شد. ایشان اظهار امیدواری نمودند با استفاده از یافته های علمی جدید بهره وری در واحد سطح بیش از پیش افزایش یابد. وی با بیان اینکه بخش کشاورزی آسیب پذیرتر از سایر بخش هاست خواستار تخصیص اعتبارات لازم جهت اجرالی برنامه های توسعه محور در این بخش گردیدند.
مرادی مدیرکل پدافند غیرعامل استان سخنرانی پایانی در این سمینار را ارائه دادند. وی با اشاره به جانمایی حوزه جمعیتی استان با کمک سیستم GIS اظهار امیدواری کرد با اطلاعات جامعی که اکنون در دسترس می باشد بتوان آینده درخشانی برای استان گیلان رقم زد. پیوند بین دانشگاه ها با مراکز تحقیقاتی و اجرایی و سوق دادن پروژه های دانشجویی بسمت موضوعاتی که متناسب با نیاز استان بوده و در شکوفایی بخش های مختلف از جمله کشاورزی استان مثمر ثمر باشد بخش دیگری از سخنان مهندس مرادی بود.
خاطرنشان می سازد مدیرکل پدافند غیرعامل استان برای دومین سال متوالی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان ” مدیر نمونه” را اخذ نموده است که طی این مراسم مهندس شعبان نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اهدای لوح تقدیری از وی تقدیر بعمل آوردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 9 =