پلنگ رودسر به زیستگاه خود بازگشت

0 97

به گزارش عصرکاسپین،علی عربانی، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: آرزو، پلنگ رودسر پس از طی دوره درمان آماده رها سازی در زیستگاه خود شد.

وی با اشاره به اینکه در دی ماه سال گذشته(آرزو) این پلنگ جوان رودسر با وضعیتی بسیار وخیم توسط مردم با فرهنگ روستای سجیدان گزارش شد، افزود: پس از بررسی مشخص شد که حیوان از ناحیه کمر به شدت آسیب دیده و توان حرکت دادن پاهای عقب خود را ندارد.

عربانی ادامه داد: بررسی های بیشتر و سی تی اسکن نشان داد که مهره‌های ستون فقرات و نخاع حیوان آسیب جدی دیده و به همین دلیل عضلات پاهای عقب به شدت تحلیل رفته بود.

وی خاطر نشان کرد: تمامی این نشانه‌ها موید آن بود که این پلنگ ماده پنج ساله در یک تله سیمی گرفتار شده و تلاش زیاد برای رها کردن خود موجب این صدمات شده است. شدت این جراحات و مدت آسیب دیدگی باعث شد تا کارشناسان دامپزشکی توصیه کنند تا پلنگ را با دوز بالای بیهوشی از درد زیاد خلاص کنند و از تخمدان آن جهت تحقیقات علمی استفاده کنند.

عربانی تصریح کرد: با تلاش تیم دامپزشکی، آرزو کم کم سلامت خود را بازیافت. در نهایت پلنگ از لحاظ شکار زنده مورد آزمایش قرار گرفت و توانایی خود را در شکار یک قلاده گراز زنده نشان داد و ثابت کرد که توانایی بازگشت به طبیعت را دارد.

وی افزود: بدین ترتیب پلنگی که می‌رفت به صورت مرگ آرام از طبیعت حذف شود، با تلاش و پیگیری گروه دامپزشکی و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و سازمان و گروههای حامی حیات وحش فردا صبح در زیستگاه خود جنگل‌های اطراف روستای سجیدان با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان و مدیرکل شکار و صید سازمان رها سازی شد.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: امید می‌رود تله‌های سیمی که برای مقابله با جانوران زیانکار نصب می‌شود به کلی حذف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 10 =