‍ سفر وزیر امور گفتگوهای بین الملی لهستان به بندرانزلی

0 105

عصرکاسپین ، ‍ماریا آندرس وزیر امور گفتگوهای بین المللی لهستان که به منظور شرکت در کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود با ورود به بندرانزلی در آرامستان مهاجرین لهستانی در جنگ جهانی دوم حضور یافت و به قربانیان مدفون در این مکان ادای احترام نمود.
میر شمس مومنی زاده فرماندار بندرانزلی در این بازدید به سوابق تاریخی بین دو کشور اشاره نمود و گفت: به شهادت تاریخ زمانی که لهستان تجزیه شد تنها کشوری که این تجزیه را هرگز به رسمیت نشناخت ایران بود و زمانی که دوباره استقلال خود را بدست آورد اولین کشوری که این استقلال را به رسمیت شناخت کشور ایران بود. وقتی خاطرات تلخ دوران جنگ جهانی دوم را مرور میکنیم، میبینیم مردم انزلی با پذیرش حدود ۱۲۰ هزار نفر از اتباع کشور لهستان و پذیرایی از آنان روحیه انسان دوستانه خود را به جهانیان نشان داده اند.
وی افزود: ما هم دوران تلخ جنگ را تجربه کرده ایم و به همین خاطر قربانیان شما برای ما بسیار محترمند لذا مردم انزلی از ریشه های شما را دراین شهرستان بخوبی محافظت کرده اند.
مومنی زاده به اصل روابط فرهنگی و اجتماعی ملت ها اشاره نمود و گفت: ما می خواهیم با استفاده از سوابق فرهنگی بین دو کشور در جهت توسعه روابط و همکاری های هر چه بیشتر بهره ببریم و علاقه مندیم همکاری های فرهنگی، علمی،ورزشی ، گردشگری و اقتصادی را گسترش بدهم و حتی علاقه مندیم با یکی از شهرهای کشور شما که به انزلی شباهت دارد مناسبت خواهرخواندگی بر قرار نماییم و آمادگی برقراری دفتری در اینجا داریم.
خانم آناماریا آندرس وزیر امور گفتگوهای بین المللی لهستان در این دیدار به مناسبت خوب ایران و لهستان اشاره کرد و گفت: تاکنون هیاتهای زیادی از دو کشور با هم در زمینه های مختلف دیدار و گفتگو کرده اند و ما به روابط فرهنگی و اقتصادی اهمیت زیادی می دهیم.
وی به کنفرانس علمی که در تهران برگزار شده اشاره نمودو افزود: در بیشتر سخنرانی های این کنفرانس  به روابط فرهنگی دو کشور اشاره شد که در اتفاقات تاریخی بیان شده،  بندرانزلی بطور چشمگیری نقش داشت و این نشان از نوع دوستی مردم این شهر و همچنین اهمیت این شهر دارد و ما از پیشنهاد آقای فرماندار در خصوص خواهر خواندگی بندرانزلی و یکی از شهرهای لهستان استقبال می کنیم و آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خبرنگار /سمیه محبی شولمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =