مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن؛ خطوط آهن قزوین رشت و مراغه ارومیه آماده بهره برداری هستند

0 128

عصرکاسپین،معینی گفت: عملیات اجرایی دو محور ریلی قزوین – رشت و مراغه – ارومیه مراحل نهایی خود را می گذراند و تا پایان سال این دو کریدور مهم و راهبردی به بهره برداری خواهند رسید.
مصطفی معینی افزود: انتقال بار و کالا از بندر هلسینکی در فنلاند تا اقیانوس هند ۴۵ روز از طریق دریا طول می کشد که در صورت تکمیل کریدور شمال – جنوب، از طریق تکمیل راه آهن قزوین – رشت این میزان به ۲۱ روز کاهش می یابد.
وی افزود: این مسیر ۲۸۵ کیلومتر است که نیمی از آن در دشت ، ۴۰ درصد در کوهستان و بقیه در منطقه ای تپه ماهوری واقع شده و با ۸۰ دستگاه پل به طول ۱۳ کیلومتر از جمله دو پل تکنیکی شاهرود به طول ۶۲۵ متر و پل منجیل به طول ۱۴۰۰ متر ساخته می شود و امیدواریم تا هفته آینده عملیات تکمیلی راه آهن قزوین – رشت را آغاز و آن را آماده بهره برداری کنیم.
مدیرعامل ایران تراورس همچنین در خصوص راه آهن راهبردی مراغه – ارومیه نیز گفت: این محور به طول ۱۸۵ کیلومتر است که ۸۵ کیلومتر آن حدفاصل مراغه تا مهاباد ساخته شده بود و بقیه مسیر تا ارومیه از دو سال قبل در دست ساخت بود که آماده افتتاح رسمی است و استان آذربایجان غربی را به شبکه سراسری راه آهن متصل خواهد کرد.
معینی همچنین در خصوص عملیات دو خطه کردن برخی محورهای ریلی در کشور گفت: در برخی محورها بدلیل افزایش حجم بار، مسافر و ترافیک بالا و با هدف افزایش سرعت سیر و کاهش حوادث ریلی، احداث خط دوم در شبکه فعال ریلی در دستور کار دولت قرار گرفته است که ساخت ۵۰۰ کیلومتر آن بر عهده ما قرار دارد.
وی افزود: ۲۵۰ کیلومتر این مسیر در راه آهن جنوب غرب قرار دارد که شامل دو محور اهواز – اندیمشک به طول ۱۴۰ کیلومتر و اهواز – سربندر به طول ۱۱۰ کیلومتر است که محور دوم زیر بار رفته و محور اهواز – اندیمشک نیز در حال ریل گذاری است که در نیمه دوم سال به بهره برداری می رسد.
وی افزود: احداث خطوط ۳ و ۴ ورامین – گرمسار بطول ۳۰ کیلومتر نیز به این شرکت سپرده شده است که خط ۳ آن تحویل شده است ضمن اینکه خط دوم میبد – زرین که محورهای اصفهان – چادرملو و اصفهان – یزد را پوشش می دهد و محور ارژنگ – اردکان به طول ۳۰ کیلومتر بر عهده ایران تراورس است.
مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن افزود: خط دوم محور سبزدشت – گرگان به طول ۴۰ کیلومتر نیز برعهده ماست که بخشی از آن به بهره برداری رسیده و بقیه نیز بزودی به بهره برداری می رسد.
وی همچنین گفت: یکی دیگر از فعالیت های مهم ما اتصال چشمه های بار به شبکه ریلی بوده که در این مسیر، فولاد زرند با شبکه ای ۱۵ کیلومتری به محور کرمان – زرند متصل شده است.
معینی با اشاره به فعالیت های گسترده این شرکت در توسعه خطوط مترو در کلانشهرها گفت: پس از ۱۸ سال از احداث خط متروی تهران – کرج شبکه را بصورت کامل بازسازی و ایمن سازی کردیم که عملیاتی سخت و پیچیده بود و ماه گذشته این عملیات بطور کامل پایان یافت.
وی افزود: در خط ۷ مترو از بریانک تا استادیوم تختی ۱۵ کیلومتر به صورت دو خطه ساخته شد و عملیات تکمیلی از بریانک تا شهرک غرب توسط پیمانکار دیگری در دست ساخت است ضمن اینکه تعمیر و نگهداری خطوط یک و پنج متروی تهران به طول ۱۷۰ کیلومتر نیز بر عهده این شرکت است که این مقدار، ۵۰ درصد کل شبکه متروی تهران را در بر می گیرد.
معینی همچنین تکمیل خطوط دو و سه متروی مشهد، روسازی و ریل گذاری راه آهن اینچه برون و اتصال شبکه ریلی ایران به ترکمنستان، ایجاد خطوط عریض و نرمال در پایانه سرخس برای اتصال راه آهن ایران با کشورهای آسیای میانه بدون نیاز به تعویض قطار، حل معضل هفتاد ساله خروج قطارها در منطقه زاگرس مرکزی قبل از شهر درود در محور راه آهن تهران – اهواز (راه آهن جنوب) از طریق بازسازی ۱۰۰ کیلومتر از این محور ، ساخت و نگهداری برخی خطوط مترو در اصفهان و سایر شهرها را از دیگر اقدامات گسترده این شرکت دانست و تاکید کرد: در طول این سالها، به مرزهای علم وارد شده و بجایی رسیده ایم که ی توانیم خدمات فنی و مهندسی خود را به سایر کشورها صادر کنیم و به همین دلیل، مذاکرات گسترده ای با عراق، سوریه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان برای انتقال دانش فراورده های بتونی از جمله سوزن های بتونی و غیره داریم.
وی افزود: در سالهای اخیر صدها نیروی متخصص و تحصیلکرده جذب این شرکت شده اند و جمع نیروهای این شرکت به ۶ هزار نفر می رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + هجده =