محمدی خواه فعال سیاسی : احزاب به کارکرد اصلی خود بپردازند نه کارکرد انتخاباتی/ بسیاری از احزاب کشور قابلیت ادغام شدن دارند

0 114

عصرکاسپین، اسماعیل محمدی خواه فعال سیاسی و مدرس دانشگاه در گفتگویی با عصرکاسپین ،اظهار داشت : نگاه های فصلی و انتخاباتی آفتی برای احزاب است .

“اسماعیل محمدی خواه ” مدرس دانشگاه است و در سوابق کاری دولتی خود ریاست حراست، مدیریت مالی و پشتیبانی، ریاست هیات مدیره و مدیر عاملی شرکت سرمایه گذاری توسعه گیلان (سازمان مسؤول منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی) را دارد . وی همچنین درعالی ترین سطوح بخش خصوصی نیز فعالیت داشته است. وی اخیرا به عنوان دبیر حزب کارگزاران سازندگی گیلان انتخاب شده است . محمدی خواه از چهره های قدیمی اصلاح طلبی گیلان است که به فعالیت های سیاسی و حزبی خود ادامه می دهد .
وی در گفتگویی در خصوص نقش احزاب در توسعه سیاسی جامعه و فعالیت های خود در حزب کارگزاران سازندگی ایران، مطالبی راعنوان کرد که در ادامه می خوانید :

لطفا از سوابق فعالیت های حزبی خود بگویید .
کارگزاران سازندگی در سال ۷۵ شروع به فعالیت کرد و بنده پیش از اینکه کارگزاران سازندگی به صورت حزب در سال ۷۸ از وزارت کشور مجوز اخذ کند همکاری با این مجموعه را داشتم که البته آن زمان تحت عنوان « جمعی از کارگزاران سازندگی ایران» اعلام موجودیت کرده بود و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ این کارگزاران سازندگی بود که از آقای سید محمد خاتمی که مشاور رییس جمهور وقت، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود حمایت تمام عیار کرد، من در انتخاباتی که به دوم خرداد ۷۶ منتهی شد، رییس ستاد کارگزاران سازندگی در آستانه اشرفیه بودم .

نقش احزاب را در کشور چگونه می بینید ؟
در کشور ما آنچنان از فعالیت های سیاسی نظام مند و حزبی استقبال نمی شود در برخی مواقع چند چهره بودن به اشتباه، کار سیاسی تعریف می شود . سیاست درست این است که شما مردم را شفاف راهنمایی کنید و اگر به مردم امید می دهید این امید بر اساس روش علمی و درستی باشد وبه همراه برنامه ریزی، سازماندهی داشته باشد.
احزاب کارکردهای خوبی خواهند داشت اگر درست به آن پرداخته شود .افراد در یک حزب بر اساس نگاه های مشترکی که دارند به دور هم جمع می شوند و خواسته های خود را از حاکمیت مطالبه می کنند . مطالبات گاهی می تواند به صورت بیانیه بیان شود و برخی اوقات نیز به صورت معرفی کاندیداهایی در شوراهای شهر، مجلس و ریاست جمهوری که آنان پس از ورود این مطالبات را پیگیری کنند .
کارکرد دیگر احزاب پرورش نیروهای انسانی است . پرورش نخبگان اجتماعی از کارکردهای یک حزب می تواند باشد . مثلا اگر دانشجویی از هم اکنون به درستی در فضای حزبی بر اساس اهداف مورد نظر، پرورش یابد می تواند در سالهای آتی در حوزه های سیاسی جامعه ، مفید واقع شود همانگونه که بسیاری از مسوولین حال حاضر کشور جوانانی بودند که از درون دانشگاه ها و حوزه های علمیه وارد فعالیت های سیاسی شدند چون دلسوز مردم و انقلاب بودند و دغدغه خدمت داشتند در فضای جامعه رشد و نمو کردند و در سمت های مدیریتی در خدمت جامعه هستند
اگر احزاب را ارزش گذاری کنیم شاید در بسیاری از موارد نیازی به رد صلاحیت های شورای نگهبان هم نباشد چون احزاب بر اساس معیار هایی که مشخص می کنند عملا فیلترهایی برای افراد معین می کنند و کاندیداهای هر حزب باید از فیلترهای مختلف عبور کند تا افراد اصلح در احزاب مشخص می شوند به همین دلیل کثرت و تعدد کاندیداهای ثبت نامی کمتر می شود.
احزاب باید به مردم در انتخاب فرد اصلح آگاهی دهند. درست است که میزان رای ملت است اما این مشارکت مردم باید همراه با آگاهی باشد اگر تشکل ها بر طبق مطالعه و بررسی ها به جمع بندی در خصوص افراد برسند و فرد اصلح را معرفی نمایند دیگر کمتر در انتخابات ها شاهد کاندیداهایی خواهیم بود که خلق الساعه و با تکیه بر جلب احساسات مردم به دنبال رای باشند و مردم بر اساس شناخت رای خواهند داد. در مردمسالاری رای آگاهانه نجات بخش جامعه است. از طرفی نگاه های فصلی و انتخاباتی آفتی برای احزاب است و یک حزب خوب باید در ایام غیر انتخابات نیز فعال بوده و ضمن رصد کردن امور به پرورش نیروی انسانی کارآمد مبادرت ورزد.
به نظر من اگر قرار است در توسعه سیاسی پیشرفتی داشته باشیم باید احزاب به کارکرد اصلی خود بپردازند نه کارکرد انتخاباتی . کارکرد انتخاباتی تاثیرش زودگذر است و دلخوری آن دائمی است و جاذبه های ان هم موقت می باشد . کارکرد اصلی احزاب باید جذب ، پرورش و آموزش نیروها باشد و همچنین باید در احزاب انتقال تجربه داشته باشیم . جوانان می توانند بسیاری از تابوها و سدها را بشکنند و ایده های خلاقانه برای توسعه کشور داشته باشند و پیشکسوتان می توانند تجارب خود را انتقال دهند
جوانگرایی در پست های اداری خوب است اما وقتی صحبت از پرورش نیروی کارآمد در احزاب شد به شدت نیاز به حضور افراد پیشکسوت و با تجربه جهت انتقال تجربه های مدیریتی و سیاسی به نسل های آینده احساس می شود

در حال حاضر احزاب سیاسی در کشور را چقدر فعال می دانید ؟
پس از انتخابات سال ۹۲ فضای سیاسی کشور بهتر شد و اکنون به گونه ایی است که انتقاد از مسوولین و دولتمردان به راحتی عنوان می شود. در این شرایط که فضای سیاسی جایگزین فضای امنیتی شده احزاب فعالیت خود را مجددا توسعه بخشیده اند این موضوع شامل همه احزاب اصولگرا و اصلاح طلب بود و حزب کارگزاران سازندگی ایران نیز در سال ۹۳سازماندهی حزب را در استان گیلان مجددا آغاز نمود و هم اکنون در بیشتر شهرستان های گیلان حزب دارای شورای شهرستانی فعال است و امیدواریم تا پایان امسال در شهرستان های باقی مانده شورای حزب تشکیل شود .

تعدد احزاب را فرصت تلقی می کنید یا تهدید؟
قبل از پاسخ به سوال شما باید این مطلب را عرض کنم که کشورهای اروپایی از قرن ۱۲ تغییر را شروع کردند پس از انقلاب صنعتی در قرن ۱۶ تاکنون یعنی حدود ۹ قرن در حال مشق دموکراسی هستند و همچنان برای رسیدن به آرزوهای خود تلاش می کنند. در کشور ما پس از ۲۵۰۰ سال سابقه ی حکومت مطلقه ی فردی و البته با لحاظ کردن تجربه انقلاب مشروطه، حدود چهل سال است که با تاسیس نظام جمهوری اسلامی، در حال تجربه مردمسالاری هستیم و میزان نه رای فرد، بلکه به تعبیر زیبای حضرت امام خمینی ره، رای ملت شده است قطعا ما هنوز راه درازی در پیش داریم تا آرمان های مردم تحقق یابد و احزاب می توانند به بهبود فرایند مردمسالاری بسیار کمک نمایند
به نظر من تعدد احزاب هم فرصت و هم به نوعی تهدید است . در کشورهای پیشرفته جهان تعداد احزاب از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند . متاسفانه در کشور ما کسانی که یک یا چند دوره نماینده مجلس یا شخصیت فعال سیاسی یا صاحب منصب بوده اند به دنبال تاسیس حزب هستند و کمتر تمایل به عضویت و فعالیت در احزاب شناخته شده دارند هم اکنون بیش از ۲۰۰ حزب و تشکل سیاسی داریم که تعداد زیادی از آنها فعال نیستند دلیلش هم این است که فرهنگ کار مشارکتی در کشور ما وجود ندارد حتی شرکت تجاری یا صنعتی هم که ثبت می کنیم در بیشتر موارد باز هم یک نفر همه کاره است
بسیاری از احزاب کشور قابلیت ادغام شدن دارند . در ابتدای امر باید ببینیم که نگاه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما نسبت به جامعه و نظام چگونه است ؟ عقیده ی ما در خصوص روابط بین الملل و اقتصاد چیست ؟ باید این پرسش ها را لیست کنیم و احزاب به این سوالات پاسخ دهند . اگر جواب احزاب به این سوالات را با هم مقایسه کنیم خواهیم دید که بسیاری از احزاب قابلیت همپوشانی دارند .
و اما سخن ناگفته شما….
در پایان باید عرض کنم که این گفتگو صرفا اظهار نظر شخصی در خصوص فعالیت احزاب است و مواضع حزب کارگزاران سازندگی ایران تنها از طریق دبیر کل و سخنگوی حزب بیان می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 9 =