اصلاح قانون کار خواسته برحق کارگران / همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی یکی از مطالبات مهم این قشر است

0 110

همایش سالروز تصویب قانون کار با حضور روسای تشکل های کارگری استان گیلان و مسوولین ذیربط برگزار شد .

به گزارش عصرکاسپین ؛همایشی به مناسبت ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار با حضور مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان ، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان ، مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان ، فرماندار شهرستان رشت ، معاون سیاسی فرماندار شهرستان رشت ، دبیر اجرایی خانه کارگر ، ریاست تشکل های صنفی کارگری ، رییس کانون شوراهای اسلامی کار ، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان گیلان و جمع کثیری از کارگران و بازنشستگان استان گیلان در سالن همایش بانک صادرات رشت برگزار شد .

در ابتدای این مراسم ملیحه نصرالهی رییس کانون بازنشستگان استان گیلان ضمن تبریک فرا رسیدن ۲۹ آبان ، سالروز تصویب قانون کار و همچنین تسلیت درگذشت دکتر نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی کشور و مهندس تاج الدین معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت : خواسته ی ما بازنشستگان تامین اجتماعی این است که نظام هماهنگ پرداخت حقوق بازنشستگان اجرایی شود با اینکه سالهاست این طرح در مجلس به تصویب رسیده اما هنوز اجرایی نشده است .

وی افزود : این خواسته ، خواسته بحق بازنشستگان است که همسان سازی حقوق به اجرا در آید و انتظار و همچنین تلاش ما این است که مطالبه مذکور به زودی تحقق یابد .

در ادامه ، ” غلامرضا خوالگر ” رییس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان عنوان کرد : قانون کار در سال ۱۳۶۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با تصویب این نمایندگان مجلس و دولت چتر حمایتی را برای کارگران پیش بینی کردند اما متاسفانه این قانون خود ایراداتی داشت.

وی اضافه کرد : مخالف قانون کار نیستیم اما این قانون باید به نفع کارگران اصلاح شود چون این قانون موجب شد که قراردادهای موقت جایگزین قراردادهای دائمی شوند و

شرکت های خدماتی و تامین نیرو قراردادهای دایمی را حذف کردند و قراردادهای موقت را جایگزین کردند که امنیت شغلی و معیشت کارگران با این روند تحت شعاع قرار گرفت .

خوالگر اظهار داشت : این مشکلات روز به روز در حال افزایش هستند و خواسته ی کارگران اصلاح قانون کار و اجرای آن در جهت منفعت کارگران است .

وی گفت : از نمایندگان مجلس می خواهیم که این قانون را اصلاح کنند .

همچنین وی در ادامه افزود : صندوق تامین اجتماعی متعلق به قشر کارگر است و واریز آن به خزانه دولت صحیح نیست و اگر دولت بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازد این مشکل خود به خود حل خواهد شد .

وی معضل دیگری که گریبانگیر قشر کارگری است را در حال حاضر عدم پذیرش دفترچه های بیمه تامین اجتماعی از سوی بیمارستانهای خصوصی خواند و گفت : به دلیل بدهی که تامین اجتماعی به بیمارستانهای خصوصی دارد دفترچه های بیمه تامین اجتماعی از سوی این بیمارستانها پذیرش نمی شود .


در ادامه ی این مراسم ، ” عباس علیزاده ” مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان اظهار داشت : در سال ۶۷ با نگاه خردمندانه ی رهبر معظم انقلاب پیشنهاد شد که قانون کار به تصویب برسد و در سال ۶۹ این قانون از سوی مجلس به تصویب رسید و یکی از علل به وجود آمدن مجلس تشخیص مصلحت نظام نیز بررسی این قانون بود .

وی ، کارگران را قشر عظیم و تاثیر گذاری در جامعه خواند و افزود : جامعه کارگری در صورت اتحاد و انسجام می توانند مطالبات خود را در چهارچوب قوانین مصوب کشور بیان کنند .

حسن ایزدی رییس دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان عنوان کرد : پیگیر مطالبات بحق کارگران هستیم و به مسوولین این مطالبات را انعکاس می دهیم .

وی افزود : اصلاح قانون کار یکی از مطالبات ماست که باید در جهت رفاه شغلی و معیشتی کارگران تغییر کند .

ایزدی اظهار داشت : آن چیزی که در حال حاضر عرصه را برقشر کارگری تنگ کرده است عدم هماهنگی بین دریافتی کارگران و هزینه های آنهاست و حقوق قشر کارگری نمی تواند تامین کننده هزینه های کارگران بر اساس تورم موجود در جامعه باشد .

وی تاکید کرد : بسیاری از کارگران زیر خط فقر و رقم اعلام شده قرار دارند .

وی تصریح کرد : دولت باید نگاه ویژه ای به کارگران داشته باشد چون قشر کارگری حمایت های زیادی را از دولت دکتر روحانی داشته اند .

ایزدی عنوان کرد : همسان سازی حقوق یکی دیگر از خواسته های بازنشستگان تامین اجتماعی است که متاسفانه هنوز این همسان سازی صورت نگرفته است .

وی در خصوص تعطیلی برخی کارخانه های گفت : کارخانجاتی که سهام آنها به بخش خصوصی واگذار شده در واقع به نوعی قلع و قمع شده اند و کارگران زیادی بیکار شده اند و کارخانه هایی که زیر نظر شستا هستند اگر فروخته شوند نیمه تعطیل و تعطیل خواهند شد .

میر شمس مومنی زاده فرماندار شهرستان رشت نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه کارگر در دین اسلام گفت : پیامبر اکرم (ص) به دست کارگر بوسه زد و با این حرکت خود به ما آموخت که جایگاه کارگر ، جایگاه والایی است .

وی افزود : چرخ دنده اقتصاد کشور به دست کارگران می چرخد و اگر بخواهیم در اقتصاد و صنعت و تولید خودکفا باشیم باید به جامعه کارگری توجه کنیم و لازمه ی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی توجه به رفاه و معیشت مردم و علی الخصوص قشر کارگری می باشد .

مومنی زاده اضافه کرد : باید به کار ، تولید و صنعت توجه ویژه شود و ایجاد کارگروه رفع موانع تولید در استان گیلان به جهت رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان گیلان است .

وی تاکید کرد : باید سرمایه گذاری و اشتغال را در استان رونق بخشیم و تشکل ها را تقویت نماییم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 − یک =