رییس مرکز امار ایران:نرخ ۲۹ درصدی بیکاری جوانان در گیلان/رشد جمعیت پایین است

0 86

عصرکاسپین،امیدعلی پارسا بعداظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دفتر ریاست دانشگاه‌ گیلان برگزار شد با اشاره به وجود اختلافاتی در آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها و اختلافات این دو دستگاه نبود نمونه‌های یکسان برای آمارگیری است.

پارسا با بیان اینکه تمرکز بانک مرکزی بیشتر بر روی شهرهای بزرگ بوده لذا آمارهایی که ارائه می کند برآوردی از این مناطق است، افزود: نمونه ارائه شده از سوی مرکز آمار نمونه کاملی از کشور است.

وی به عدم اعتماد جامعه به آمارهای ارائه شده نیز اشاره کرد و وجود بدبینی و تصویرغلط و همچنین ادعای استفاده از فرمول‌های اشتباه برای تجمیع این آمارها را از موارد بیان شده برای علل این بی اعتمادی عنوان کرد و گفت: فرهنگ حاکم بر مرکز آمار و وجود اخلاق حرفه‌ای و باور و ایمان قطعی به اینکه این اعداد واقعیات جامعه هستندنشان دهنده صحت و درستی آمارها است.

رئیس مرکز آمار ایران برلزوم تبیین سواد و فرهنگ آماری در جامعه و بین آحاد مردم تأکید و بیان کرد: نهادینه کردن این فرهنگ سبب می شود که جامعه دید صحیحی از آمار و اعداد ارائه شده داشته باشد که در این زمینه مرکز آمار و صدا و سیما و رسانه و دانشگاه‌ها باید بیشتر تلاش کنند.

پارسا با اشاره به اینکه تورم ماهانه و نقطه به نقطه واقعیات زندگی مردم را نشان می دهد، تصریح کرد: در دنیا به دلیل نبود نوسانات شدید قیمتی تفاوت چندانی میان تورم سالانه و نقطه به نقطه وجود ندارد اما در ایران به ویژه در ماه‌های اخیر به علت نوسانات شدید در قیمت‌ها این تفاوت بسیار مشهود بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت مردم گیلان (درصدی از مردم که کار می کنند) ۲درصد بیشتر از متوسط کشوری است، تصریح کرد: بر این اساس ۴۲.۷ درصد مردم گیلان مشغول هستند که این میزان برای کشور ۴۰.۳ درصد است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ بیکاری در گیلان تا بهار امسال ۱۰.۷ درصد بوده که این آمار در کشور ۱۲.۱ درصد است، افزود: این در حالی است که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در کشور ۲۵.۳ درصد بوده که در گیلان ۲۹ درصد است.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان سالمندترین استان کشور محسوب می شود، گفت: نرخ باروری و رشد جمعیت در استان گیلان از متوسط کشور بسیار پایین تر است.

پارسا با بیان اینکه آمارگیری در کشور باید به سمت نظام آماری ثبتی مبنا حرکت کند، بیان کرد: اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده و از سال آینده بسترسازی و تجهیزات و امکانات لازم آن نیز فراهم می شودکه در صورت اجرای درست این موارد در سال ۱۴۰۵ نخستین آمارگیری در ایران به صورت آمارگیری ثبتی مبنا انجام می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =