رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت؛ حمایت وزیر بهداشت از تلاش ها و ایده های علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان/ گیلان پتانسیل های مناسبی برای پیوند عضو دارد

0 127

پیش از ظهر دیروز، نشست شورای پیوند دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر مهدی شادنوش- رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت و صاحبان فرایند پیوند گیلان در سالن اجلاس دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

به گزارش عصرکاسپین ؛ شاهرخ یوسف زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور ۴۵۰ عضو هیئت علمی، بیش ۵ هزار دانشجو و بالغ بر ۱۷ هزار کارمند و قرار گرفتن در منطقه جغرافیای خاص و منحصر به فرد، دارای پتانسیل ویژه ای است که می تواند با یک همگرایی منسجم و برنامه ریزی درست و علمی در جهت رشد و تعالی حرکت کند، که خوشبختانه این حرکت در بسیاری از مقوله ها از جمله “پیوند” شروع شده است.
دکتر یوسف زاده، تصریح کرد: مقوله پیوند از آن جهت برای ما اهمیت دارد که گروه های مختلف بالینی در دانشگاه می توانند، توانمندی های خود را با هم به اشتراک بگذارند و برای رسیدن به یک هدف مشترک حرکت کنند و تنها مقوله پیوند است که می تواند یک حرکت منسجم و هماهنگ در گرو های بالین ایجاد کند. وی ادامه داد: از لحظه شناخته شدن یک مرگ مغزی تا گرفتن رضایت از خانواده وی و فراهم آوری عضو پیوندی، افراد زیادی دخیل هستند، و اینجاست که اگر هم افتخاری به دست می آید حاصل تلاش جمعی است.
وجود یک مرکز جامع پیوند حق مردم گیلان است
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطر نشان کرد: برنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر این است تا مقوله پیوند را در ابعاد مختلف گسترش دهد و به یک مرکز پیوند جامع که حق مردم فرهیخته گیلان است، دست پیدا کند، و در این خصوص دست یاری به سوی همه مسوولان صاحب نام استانی و کشوری دراز کند.
دکتر یوسف زاده با اشاره به این که شهر رشت تنها مرکز استانی در کشور است که فاقد یک مرکز جامع درمانی است، یاد آور شد: در شهر رشت ۸ بیمارستان به صورت پراکنده در حال فعالیت هستند تا کار یک مرکز جامع درمانی را انجام دهند و این معضل نداشتن یک مرکز جامع درمانی، بسیاری از منابع و فرصت های گیلان را تحت شعاع قرار داده است.
بیمارستان رازی مرکز جامع پیوند و سرطان می شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: در این خصوص نیز تدابیری اندیشیده شده است تا با حمایت های وزارت بهداشت در محل فعلی بیمارستان پورسینا، یک مرکز جامع درمانی احداث شود تا گروه های مختلف درمانی بتوانند در یک مرکز به فعالیت بپردازند و بیماران نیز از سر در گمی بیرون بیایند. و پس از احداث این مرکز، بیمارستان رازی مرکز جامع درمان سرطان و مرکز پیوند استان تبدیل می شود.
وی تاکید کرد: علی رغم همه مشکلاتی که دانشگاه با آن دست و پنجه نرم می کند، به حول قوه الهی توانسیم با امکانات محدود نهمین پیوند کبد را با موفقیت در استان انجام دهیم. و انشالله بخش پیوند مغز استخوان و کاشت حلزون گوش نیز با حمایت های مرکز بیماری های وزارت بهداشت به زودی در استان راه اندازی خواهد شد.
دکتر یوسف زاده با بیان این که ما به حداقل ها قانع نخواهیم بود، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان اهداف بلند تری در خصوص مقوله پیوند دارد و سعی خواهیم کرد تا با همگرایی صاحبان فرایند و حمایت های وزارت متبوع، پیوند قلب، ریه و … در این استان راه اندازی شود و انشالله روزی خواهد رسید که دانشگاه علوم پزشکی گیلان قطب پیوند شمال کشور باشد.
با وجود پتانسیل های موجود در گیلان می توان شاهد جهش بزرگی در خصوص پیوند بود
دکتر مهدی شادنوش- رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، با بیان این که رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از روسای دانشگاه های با انگیزه و پر تلاش است و وزارت بهداشت و شخص دکتر هاشمی نیز از ایده های علمی وی حمایت می کند، گفت: پیوند قله فعالیت های پزشکی در دنیاست و با وجود پتانسیل های موجود در گیلان می توان شاهد جهش بزرگی در این زمینه بود.
وی تاکید کرد: استان گیلان ظرفیت های لازم برای توسعه پیوند را دارد و در این خصوص باز مهندسی فرایندها بر اساس قوانین و دستور العمل های موجود می تواند مثمر ثمر باشد.
رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، تصریح کرد: استان گیلان از دیر باز در حوزه پیوند فعالیت های گسترده ای انجام داده و کارنامه خوبی هم از خود بر جای گذاشته است.
وی ادامه داد: با وجود این سابقه و پتانسیل های موجود در اساتید این دانشگاه و حمایت های شخص رییس دانشگاه علوم پزشکی از مقوله پیوند، امیدواریم در آینده شاهد فعالیت های گسترده دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه های مختلف از جمله پیوند باشیم.
دکتر شادنوش اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برنامه های خوبی در حوزه بیماری های خاص داشته است. اگر چه یک روزی دومین استان تالاسمی خیز کشور شناخته می شد، اما در سال های اخیر با برنامه ریزی های که در این خصوص انجام داده است توانسته این مورد را به صفر برساند و الان شاهد توقف رشد تالاسمی در این استان هستیم.
وی ادامه داد: مشابه این طرح ها در حوزه مختلف گیلان زیاد است، انشالله بتوانیم با برنامه ریزی و تقویت این دانشگاه شاهد ارتقای همه جانبه حوزه سلامت در گیلان باشیم تا الگو و سر آمد سایر استان ها در کشور قرار بگیرد.
دکتر شاد نوش با بیان این که هزینه های ۵ ساله یک بیمار دیالیزی حدود ۳۵۰ میلیون تومان و هزینه ۵ ساله ی یک بیمار پیوند کلیه شده حدود ۵۰ تومان است، تاکید کرد: نسبت هزینه دیالیز به پیوند ۷ به یک است، پس هر چقدر در خصوص پیوند هزینه شود مقرون به صرفه است.
وی اظهار امید واری کرد: با منسجم شدن تیم های پیوند و تقویت آن ها آن چه که شایسته مردم صاحب نام و با فرهنگ گیلان است در این خصوص تحقق پیدا کند.
در ادامه هر یک از اعضای شورای پیوند دانشگاه نسبت به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص مقوله پیوند پرداختند.
گفتنی است: در این نشست موانع و مشکلات مقوله پیوند گیلان با حضور رییس مرکز پیوند و بیماری های وزارت بهداشت و صاحبان فرایند پیوند گیلان بررسی شد، و تصمیمات خوبی جهت ارتقای این مقوله در استان گرفته شد که انشالله با اجرایی شدن این تصمیمات شاهد توسعه کمی و کیفی مقوله پیوند در استان باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + شش =