نماینده مردم قائم شهر:مازندرانی‌ها اجازه نخواهند‌ داد که سلسله سمنانیان، آب دریای خزر را به سمنان منتقل کنند

0 118

عصرکاسپین،نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار گفت: مازندرانی‌ها اجازه نخواهند‌ داد که سلسله سمنانیان، آب دریای خزر را به سمنان منتقل کنند.
سیدعلی ادیانی، نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی درباره سخنرانی رئیس جمهور در استان سمنان مبنی بر انتقال آب از دریای خزر به سمنان، گفت: بحث انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان از زمان حضور آقای احمدی‌ نژاد در دولت‌های نهم و دهم شدت گرفت و در دولت یازدهم و دوازدهم با ریاست آقای روحانی، پیگیری‌های مخفیانه و علنی اتفاق افتاد که آخرین تلاش دولت، طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان در خلال لایحه برنامه ششم توسعه بود.

وی با اشاره به تأیید این پیشنهاد دولت در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه کشور، ادامه داد: رأی کمیسیون با همت بلند و پیگیری‌های جدی نمایندگان سه استان شمالی کشور یعنی مازندران، گلستان و گیلان با همراهی دیگر نمایندگان در صحن علنی، دست رد محکمی به این طرح غیر کارشناسی زده‌ شد.

ادیانی با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم از فرآیند کارهای علنی دولت‌های نهم تا دوازدهم در انتقال آب از خزر به سمنان مطلع است، تأکید کرد: این اقدام آنها را به چند دلیل به هدف نمی‌رساند، سخنان اخیر رئیس جمهور به مصلحت مردم نبوده و قابلیت اجرایی ندارد و « این ره که می‌روند به ترکستان است نه به سمنان!».

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: نخستین دلیل، مسئله زیست محیطی است؛ اغلب کارشناسان این حوزه، مخالف انتقال آب دریای خزر به منطقه‌های مرکزی ایران از جمله استان سمنان هستند، چراکه عوارض و اثرهای سوء زیست محیطی به دنبال خواهد‌داشت.

وی با بیان اینکه دلیل دوم مربوط به خود دریای خزر است، گفت: خزر یک دریاچه و محیط بسته است، هر نوع فعل و انفعالات مربوط به کاهش یا از بین بردن حجم و کاهش آب دریای خزر از سرچشمه‌های آن، اکولوژی و زیست بومی خزر را دچار مشکل می‌کند.

ادیانی با اشاره به هزینه‌بر بودن این پروژه بزرگ و ناتوانی دولت در تأمین بودجه، افزود: سومین دلیل، اقتصادی است؛ در حالیکه دولت در کارهای اساسی و کلیدی‌اش اعتبارات لازم را ندارد و تخصیص بودجه در طول دوران ریاست آقای روحانی برای پروژه‌های عمرانی‌اش به جای صد در صد، اغلب زیر بیست درصد بوده‌است.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار، چهارمین علت را گران شدن قیمت آب دانست و گفت: انتقال آب دریای خزر و تحویل آن به مردم استان سمنان به چه قیمتی تمام خواهد‌ شد؟ آیا برای دولت مقرون به صرفه است؟ کارشناسان معتقدند از نظر فنی، اقتصادی، زیست محیطی و از جهت موقعیت ژئوپولیتیک دریا، چنین کاری لطمه بزرگی به کشور و دریای خزر خواهد‌ زد.

ادیانی افزود: وعده‌ غیر کارشناسی آقای روحانی از زمان تبلیغات دولت یازدهم و دوازدهم به مردم سمنان عملی نشده و این بار هم آن را میان مردم هم استانی‌اش تکرار کرد. وعده انتقال آب دریای خزر از زمان تسلط سلسله سمنانیان بر قوه مجریه در دولت‌های نهم تا دوازدهم به مردم سمنان داده‌ شد!

عضو کمیسیون انرژی خطاب به شخص رئیس جمهور، دولت و وزرات نیرو بیان کرد: این کار به معنی تقابل با افکار عمومی و خواسته مردم سه استان شمالی کشور است. مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود؛ آقایانی که از سرشاخه‌های آبی غیر مرتبط، آب را منتقل کردند باید شاهد فاجعه زیست‌محیطی کشور باشند.

ادیانی ادامه داد: لطمه‌های وارد به محیط زیست استان‌های خوزستان، یزد، اصفهان و دریاچه ارومیه نتیجه اقدام غیر کارشناسی و بعضا با انگیزه‌های سوء است. شاید مجریان وقت، انگیزه منفی نداشته‌باشند، اما در انتقال سر شاخه‌های آب از مسیرهای غیر کارشناسی به دیگر نقاط جغرافیایی، شاهد نفوذ اراده‌های مغایر با منافع ملی کشور هستیم تا نظام‌مندی آبی کشور را در هم بریزند، در سد قم و دیگر سدهای ایجاد شده چه اتفاقی افتاد؟ سد ساختند اما آب پشت سد ندارند!

نماینده مردم سوادکوه در مجلس با اشاره به وقوع جنایت زیست‌محیطی در مازندران اظهار کرد: سال ۱۳۷۶ و در دولت وقت، آب چشمه روزیه در سواد کوه به سمت سمنان منحرف شد، الان هم به لحاظ زیست محیطی، حق آبه و به لحاظ تقلیل آب در محور رود، بزرگترین لطمه زیست محیطی در سوادکوه و مازندران در حال وقوع است.

ادیانی با بیان اینکه کمک مجلس و نمایندگان استان‌های شمالی کشور برای تأمین آب مردم سمنان به دولت باید با روش کارشناسی و علمی اجرا شود، گفت: اصلا قابل انتظار نبود که رئیس جمهور برای چندمین بار حرف‌های آقای احمدی‌نژاد را در سمنان تکرار کند. آقایان که نسبت به عملکرد احمدی‌نژاد آلرژی دارند، چطور بحث انتقال آب به سمنان را احمدی‌نژاد گونه مطرح می‌کنند؟ این وعده‌ها، «وعده سر خرمن» است و نمایندگان استان شمالی دست رد محکمی بر سینه کسانی که غیر کارشناسانه در بحث مربوط به انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار می‌کنند، خواهند‌ زد.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در پایان با اشاره به سفر چند ماه پیش اردکانیان، وزیر نیرو به مازندران، گفت: جلسه مدیران ارشد وزارت نیرو با حضور استانداران و نمایندگان مازندران برگزار شد و اعلام کردم که مازندرانی‌ها اجازه نخواهند‌ داد که سلسله سمنانیان، آب دریای خزر را به سمنان منتقل کنند. وزیر نیرو بیان کرد که در بحث انتقال آب دریای خزر به سمنان، رئیس جمهور هیچ توصیه و دستوری نداشته‌ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =