استاندار گیلان در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث بندر مسافری- دریایی چمخاله: بندر مسافری- دریایی چمخاله بهترین روش برای استفاده سازگار با محیط زیست از بستر دریا است

0 102

عصرکاسپین ،استاندار گیلان بهره گیری از ظرفیت حوزه های آبی را موجب توسعه جوامع محلی خواند و گفت:اجرای طرح بندر مسافری- دریایی چمخاله که عملیات اجرایی آن از امروز آغاز شده، بهترین روش برای استفاده سازگار با محیط زیست از بستر دریا است که توسعه محلی و اشتغال پایدار را محقق می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛در آستانه چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی ایران عملیات ساخت بندر مسافری- دریایی چمخاله با حضور دکتر مصطفی سالاری و مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

در این مراسم استاندار گیلان با تبریک به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران،دستاوردهای چهل سال اخیر را مرهون تلاش مسئولان و حمایت های مردمی خواند و گفت: لازم است تا کارنامه عملکرد این دوران با شفافیت به همگان ارائه شود.

وی با تقدیر از برنامه ریزان و تصمیم گیران اجرای طرح بندر مسافری- دریایی چمخاله و وزیر راه و شهرسازی به دلیل اقدامات حمایتی اظهار داشت: سواحل از ظرفیت های مطلوب گیلان محسوب می شوند که با معیشت بسیاری از افراد رابطه مستقیم دارد.

سالاری بهره گیری از ظرفیت حوزه های آبی را موجب توسعه جوامع محلی خواند و گفت:اجرای طرح بندر مسافری- دریایی چمخاله که عملیات اجرایی آن از امروز آغاز شده، بهترین روش برای استفاده سازگار با محیط زیست از بستر دریا است که توسعه محلی و اشتغال پایدار را محقق می کند.

استاندار گیلان افزود: صرف نظر از جاذبه های گردشگری که از استعدادهای طبیعی چمخاله است، با اجرای طرح بندر مسافری – دریایی می توان گردشگران بیشتری را به این منطقه وارد کرد و از طریق ارائه خدمات به آنان رونق اقتصادی را نیز شاهد بود.

نماینده عالی دولت با بیان اینکه این طرح منحصربفرد می تواند الگویی برای اجرا در دیگر نقاط ساحلی باشد،تصریح کرد: در بررسی های اولیه ۷۲ میلیارد تومان برای عملیات ساخت بندر مسافری- دریایی چمخاله پیش بینی شده که طی سه سال به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه ظرفیت اشتغال بومی احداث یک بندر مسافری-گردشگری در مقایسه با بنادر تجاری بسیار بیشتر است،خاطرنشان کرد: امروز انجام فعالیت های تجاری نیز بسیار متفاوت نسبت به قبل است و بنادر بزرگ مقیاس با استفاده از شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای به صورت گسترده تری فعالیت می کنند اما توسعه جوامع محلی را به همراه ندارند.

 سالاری با بیان اینکه بندر گردشگری موجب توسعه در جوامع میزبان می‌شود گفت :استفاده کاربردی از اراضی اطراف بندر با اجرای طرح های اقامتی و پذیرایی گردشگری، توسعه ورزش های آبی و فروش محصولات محلی ؛ می تواند در جهت استفاده بیشتر از ظرفیت این بندر محقق شود.

وی با بیان اینکه بخشی از درآمد حاصل از اجرای طرح بندر می تواند به شهرهای همجوار هم کشیده شود،تصریح کرد:برنامه ریزی برای ارائه خدمات به گردشگران ابعاد گسترده ای دارد که توسعه و آبادانی را به همراه می آورد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم اجرای طرح‌های توسعه دریایی در دیگر نقاط ساحلی گیلان گفت: گیلان دارای بیش از ۸۰ حوزه آبخیز است که امکان انجام فعالیت های کوچک مقیاس گردشگری دریایی را دارد، لذا می توان با تبدیل آن به اسکله های کوچک و انجام برخی اقدامات همچون قایقرانی روند توسعه گردشگری آبی در استان را توسعه بخشید.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش ناامنی حوزه آبی استان گفت:باید از هم اکنون برای تابستان که دریا بیشتر مورد توجه قرار می گیرد ،برنامه ریزی نمود تا کاهش تلفات دریایی را شاهد باشیم .

نماینده عالی دولت در گیلان برنامه جامع برای مدیریت سواحل را امری ضروری خواند و خاطرنشان کرد: می توان در قالب فراخوان نسبت به واگذاری مدت دار مدیریت سواحل در مقیاسی مشخص به بخش خصوصی اقدام کرد.

وی افزود: با این رویکرد می توان خدمات پذیرایی-اقامتی را در کنار ارائه خدمات مربوط به حوزه آبی همچون طرح شناگاهی و غریق نجات ارائه کرد و درآمدزایی بیشتری را برای جامعه میزبان و مدیریت آن نقطه از ساحل کسب کرد.

سالاری اشتغال پایدار در تمام فصول سال را از دیگر مزایای طرح خواند و گفت: در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران که در واقع دوره بلوغ این جهاد مردمی محسوب می شود، باید بروکراسی ها را اصلاح کرد و مسیر کوتاهتری در اجرای فعالیت‌های توسعه محور استان به کار بست تا از داشته های این منطقه بهره برداری کافی صورت گیرد.

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز شاهد اضافه شدن ظرفیت تجاری-گردشگری جدیدی در بنادر کشور هستیم اظهار کرد: امروز به توسعه بیشتر ارتباط دریا و ساحل‌نشینان نیاز داریم و باید از مواهب دریا بیش از پیش بهره مند شویم و در این بین ساحل چمخاله یکی از زیرساخت‌های مهم به شمار می آید.

وی گفت: ظرفیت و توان کشور برای استفاده از طرح‌های دریا مطلوب است و در راستای استفاده بهینه از این بستر باید تعاملات خود را با تجار و بازرگانان کشورهای ساحلی گسترش دهیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر ضرورت توجه به ظرفیت های گردشگری بندر چمخاله بیان کرد: به دنبال این هستیم که کارهای روبنایی را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم واز ظرفیت کشتی‌سازان نیز برای حضور در بندر چمخاله استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر فعالیت های زیربنایی این بندر را انجام می‌دهد افزود: بندر چمخاله در کنار بندر انزلی می‌تواند باعث رشد اقتصادی استان و ایجاد اشتغال شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موج ترافیک‌های شهری خاطرنشان کرد: می‌توان با ایجاد خط گردشگری آبی شاهد جابجایی مسافران از طریق دریا باشیم که علاوه بر تفریح مسافران، موج‌ ترافیکی از سطح جاده‌ها نیز کاهش می دهد.

لازم به ذکر است پس از این مراسم استاندار گیلان از چند طرح گردشگری در چمخاله بازدید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =