همزمان با حضور رئیس جمهور در استان گیلان؛ پروژه بزرگ تالار مرکزی رشت افتتاح می‌شود

0 93

تالار مرکزی رشت با ظرفیت دو هزار نفری در سالن‌های مختلف هنری و مساحتی بالغ بر ١٢١٠٠مترمربع امروز با حضور رئیس محترم جمهوری افتتاح خواهد شد.
به گزارش عصرکاسپین ؛ لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افتتاح پروژه تالار مرکزی رشت گفت: با توجه به شناخت از نیازها، انتظارات، علایق مخاطبان و آینده‌نگری توسعه شهر رشت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مجموعه تالار مرکزی رشت براساس سرانه یک صندلی برای هر ٣٠٠ نفر جمعیت برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله موسیقی و فعالیت‌های نمایشی و هنری در یک مجموعه به ظرفیت ٢۴٠٠ نفر در ۴ سالن مجزا و فضاهای فرهنگی – آموزشی – اداری و خدمات پشتیبانی به مساحت حدود ١٢١٠٠ مترمربع دیده شده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اهداف موردنظر برای تالار مرکزی شهر رشت فعالیت‌های فرهنگی – هنری آن در چند بخش خواهد بود، تالار اصلی مجموعه به گنجایش ٨٠٠ نفر با سن نمایشی برای قابلیت حضور ارکستر سمفونیک‌ در دو طبقه، سالن اختصاصی تئاتر و نمایش به گنجایش ۴۶٣ نفر و سالن اجرای موسیقی سنتی با ظرفیت ١١۶نفر با بهترین سیستم‌های صوتی آماده بهره‌برداری شده است.

حیدری تاکید کرد: یکی دیگر از قابلیت‌های این تالار سالن گردهمایی و نشست‌ها و همایش‌های فرهنگی به گنجایش ١٠٠ نفر و سالن تمرین برای هنرجویان با ظرفیت ١۶۶نفر به همراه امکانات تخصصی است.

وی افزود: در این تالار همچنین فضاهای آرشیو موسیقی، کتابخانه، گالری نمایش آثار هنری، بازارچه فروش محصولات هنری و کارگاه‌های آموزش و … پیش‌بینی شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در این تالار به خاطر فضای محوطه‌ای خوبی که وجود دارد امکان اجرای نمایش‌های خیابانی، برپایی نمایشگاه کتاب، برنامه‌های رفاهی_فرهنگی به همراه امکاناتی از قبیل بوفه‌های متناسب و نمازخانه‌های کافی وجود دارد.

حیدری در مورد معماری این پروژه نیز خاطرنشان کرد: ایده شکل‌گیری یک معماری یادمانی با تلفیقی از عناصر معماری بومی و مدرن و استفاده از مصالح سنگ تراورتن در نما و استقرار ستون‌های مدور نمایان در جبهه ورودی با ایجاد یک پیشخوان ورودی و طاق نماهای نمادین و ارتباط بصری مخاطبین با فرم‌های مدرن و پیچیده مجموعه که وام‌دار معماری ایرانی است، جلوه‌ای از معماری یادمانی را برای مجموعه به نمایش خواهد گذاشت.

وی در مورد منطقه جغرافیایی استقرار این تالار گفت: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه همه فعالیت‌های تالار در یک مجموعه به هم پیوسته و یک‌پارچه در سه بلوک متصل به هم دیده شده است، به طوری که یک سرسرای اصلی به صورت ثقل فعالیت‌های تجمع از قبیل فضای انتظار، برگزاری نمایشگاه‌های کوتاه‌مدت، کلاس‌های آموزشی، بوفه و …. سالن‌های کنسرت و سالن تئاتر و دیگر فعالیت‌های جنبی را به هم پیوند می‌دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هزینه این پروژه بزرگ تصریح کرد: مجموعه هزینه برای احداث تالار مرکزی رشت ٧٠میلیارد تومان بوده است.

حیدری درباره افتتاح دیگر پروژه‌ها در آینده نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تخصیص اعتبارات در سال٩٨ نیز در چهار شهر دیگر افتتاح پروژه‌هایی را خواهیم داشت که در زمان مقرر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − دو =