کارشناس حفاظت اکوسیستم تالاب: سنبل آبی در تالاب انزلی کنترل شده است

0 120

عصرکاسپین؛کارشناس حفاظت اکوسیستم تالاب از تیم کارشناسی جایکا گفت: سنبل آبی برای اولین بار تیرماه ۹۴ در تالاب انزلی شناسایی شد که بعد از آن جمع‌آوری گیاه مهاجم با حمایت جایکا با موفقیت انجام گرفت و اکنون در تالاب تحت کنترل است.
«هیتوشی واتانابه» روز چهارشنبه در سمینار گزارش فعالیت‌های پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی افزود: مطالعات دانشگاهی زیادی درباره تالاب انزلی انجام شده اما در زمینه مدیریت تالاب مطالعه زیادی صورت نگرفته است.
وی اظهار داشت: تالاب انزلی در کنوانسیون رامسر ثبت شده و کشورهای عضو آن موظفند هر ۶ سال یک‌بار اطلاعات تالاب‌های ثبت شده خود در این کنوانسیون را به روز کنند.
وی ادامه داد: با شروع پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، گونه‌های جانوری موجود در تالاب را بررسی کردیم که در نهایت ۲۱گونه پستاندار، ۲۴۳ گونه پرنده و ۱۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر، سه گونه دو زیست، ۱۴ گونه خزنده و ۷۱ گونه ماهی در تالاب انزلی و حوضه‌های آبریز آن به ثبت رسید.
واتانابه تاکید کرد: تالاب انزلی به عنوان یک اکوسیستم آبی و مقصد پرندگان مهاجر از ارزش زیادی برخوردار است از این رو مطالعه ردیابی ماهواره‌ای پرندگان این تالاب را آغاز کردیم که به عنوان اولین مطالعه، پلیکان خاکستری که در انزلی زمستان‌گذرانی می‌کند ردیابی شد و متوجه شدیم این پرنده از ایران به روسیه و حوضه آبریز ولگا مهاجرت می‌کند.
وی ادامه داد: حواصیل ارغوانی دومین پرنده‌ای بود که ردیابی شد و متوجه شدیم در تالاب انزلی جوجه‌آوری می‌کند سپس برای زمستان‌گذرانی به یکی از تالاب‌ها در استان فارس و تالاب هویزه در عراق می‌رود.
کارشناس حفاظت اکوسیستم تالاب از تیم کارشناسی جایکا گفت: کنترل گونه‌های مهاجم گیاهی تالاب انزلی از دیگر فعالیت‌های ما بود که سنبل آبی به عنوان یک گونه مهاجم و غیر بومی مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: سنبل آبی برای اولین بار در تیرماه ۱۳۹۴ در تالاب انزلی شناسایی شد و فرآیند جمع‌آوری آن توسط اداره کل محیط زیست استان گیلان و سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط با حمایت آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) آغاز شد و کار جمع‌آوری، موفقیت‌آمیز بود و اکنون سنبل آبی در تالاب انزلی تحت کنترل است البته فعالیت‌های جمع‌آوری باید در بلندمدت ادامه یابد.
واتانابه با بیان اینکه تغییر تراز سطح آب دریای خزر از دیگر موضوعاتی است که تالابی انزلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلاتی را برای زیستگاه‌های آن ایجاد می‌کند، گفت: در واقع برخی از این زیستگاه‌ها خشک شدند که برای احیا به لایروبی نیاز داشتند؛ یکی از آنها زیستگاه «سلکه» بود که در زمان لایروبی تعداد زیادی پرنده آنجا را ترک کردند اما بعد از اتمام کار دوباره بازگشتند.
به گفته وی پایش کیفیت آب و رسوب از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی است که برای این کار، چهار دستگاه ترازسنج در تالاب انزلی نصب شده است.
وی تاکید کرد: مناطق وسیعی در محدوده تالاب انزلی به صورت غیر مجاز توسط مردم برای کارهای کشاورزی استفاده می‌شود که باید مدیریت شوند.
وی با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار محدوده تالاب انزلی است، گفت: قوانین خوبی برای حفاظت از تالاب وجود دارد که اگر رعایت شوند حفاظت به صورت سختگیرانه‌ای انجام خواهد شد، شکارهای غیر مجاز در داخل و خارج حوضه آبریز تالاب انجام می‌شود از این رو فعالیت پاسگاه‌های محیط بانی بسیار مهم است.
واتانابه اظهار داشت: در این مناطق به دلیل پوشش گیاهی زیاد، شناسایی تورهای هوایی و زمینی صید پرندگان، دشوار است بر این اساس گشت‌هایی داشتیم و برای شناسایی و جمع‌آوری این تورها اقدام کردیم.
کارشناس حفاظت اکوسیستم تالاب از تیم کارشناسی جایکا تاکید کرد: با توجه به نتایج به دست آمده امیدواریم طرف ایرانی به توسعه این برنامه‌ها بعد از اتمام پروژه بپردازد.
تالاب انزلی در سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید اما به دلیل تخریب و دخالت‌های انسانی در سال ۱۹۹۳ به عنوان تالابی که نیازمند احیاست، در فهرست مونترو (در خطر نابودی) به ثبت رسیده است و تلاش‌ها برای خروج تالاب از این فهرست ادامه دارد.
با توجه به مشکلات به وجود آمده در تالاب انزلی، اقداماتی برای حفاظت و احیای این تالاب ارزشمند صورت گرفته و بنا به درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران، آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، پشتیبانی خود را در اجرای پروژه‌های مطالعه مدیریت یکپارچه برای حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی و پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در دو فاز عملیاتی کرده است که امروز به ارائه نتایج این همکاری پرداخت./ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + یک =