همزمان با سفر رییس جمهور؛بهره برداری ۳ پست اسکله، ۱۲ کندوی سیلو غلات و ۴ مخزن روغن خام خوراکی در مجتمع بندری انزلی

0 80

عصرکاسپین؛همزمان با سفر رئیس جمهور ۳ پست اسکله، ۱۲ کندوی سیلو غلات و ۴ مخزن روغن خام خوراکی در مجتمع بندری انزلی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بهره برداری رسید.

حمیدرضا آبایی در مراسم بهره برداری ۳ پست اسکله، ۱۲ کندوی سیلو غلات و ۴ مخزن روغن خام خوراکی در مجتمع بندری انزلی با اشاره به اینکه زیر ساخت های بندر یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر جذب کشتی و کالا در بنادر می باشد اظهار داشت: استان گیلان به لحاظ موقعیت جغرافیایی از ظرفیت بسیار بالایی برای ترانزیت کالا و تجارت با کشورهای آسیای میانه برخوردار است که توجه بیشتر به آن موجب اشتغالزایی، رشد و شکوفایی اقتصادی در منطقه می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه ساخت ۳ پست اسکله با اعتباری بالغ بر۶۵۰ میلیارد ریال بوده، افزود: به منظور جذب کشتی های با درافت بالا در حوزه دریای خزر بر آن شدیم تا با احداث ۳ پست اسکله کالای عمومی و کانتینری با درافت ۷ متر و امکان جذب کشتی های ۱۰ هزار تن را در بندر فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه مجتمع بندری انزلی با اضافه شدن این ۳ پست اسکله دارای ۱۳ اسکله فعال خواهد شد، خاطرنشان کرد: این پروژه با ساخت موج شکن های جدید و استحصال بیش از ۷۰ هکتار اراضی از دریا شروع شد و با تحکیم بستر زمین های استحصالی، ساخت بارانداز و اسکله ها ادامه یافت که در حال حاضر با سرمایه گذاری بخش خصوصی در تامین تجهیزات ( مکنده ) و تاسیسات ( احداث خط لوله ) آماده بهره برداری است.

دکتر آبایی تامین اعتبار لازم جهت تامین تجهیزات کانتینری را موجب تسریع و تسهیل حمل و نقل کالا دانست و گفت: اجرای این پروژه می تواند حمل کالا در مسیر کریدور جدید چین-قزاقستان-ایران را که تفاهم نامه آن در دوران گذشته توسط سازمان بنادر و دریانوردی و هیات چینی به امضا رسیده و اخیرا با ارسال محمولات شرکت های خودرو سازی افتتاح گردیده را تسهیل و تسریع کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به افتتاح ۱۲کندوی نگهداری غلات به ظرفیت ۴۵۰۰۰ تن به صورت قرارداد سرمایه گذاری بی او تی ۱۵ ساله خبرداد و تصریح کرد: از گذشته تا به امروز بندر انزلی به عنوان هاب آهن آلات وارداتی کشور محسوب می شد اما در سالیان اخیر و پس از خودکفایی کشور در بخش تولید فولاد، حجم واردات آهن آلات به کشور کاهش یافت و خوشبختانه شاهد صادرات آن از بنادر جنوبی کشور هستیم.

وی ادامه داد: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با بررسی و تحلیل بازار، کالایی جایگزین را پیدا کرده و با ایجاد زیر ساخت های مناسب و ارایه سرویس های مورد انتظار تجار و صاحبان کالا به منظور ورود محموله تجاری خود از طریق بندرانزلی ترغیب کند که در نتیجه رشد مناسبی در زمینه واردات غلات از طریق بنادر استان گیلان را شاهد باشیم.

آبایی با بیان اینکه با افتتاح این سیلوها ظرفیت عملیات سالیانه غلات در بندر انزلی ۳۶۰ هزار تن افزایش پیدا می کند متذکر شد: این پروژه با سرمایه گذاری شرکت کشتیرانی دریای خزر و با اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال بوده است و این موضوع برای اولین بار است که شرکت حمل و نقل دریایی در ایجاد و بهره برداری از فرصت های بندری سرمایه گذاری می کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به سومین پروژه بزرگ قابل افتتاح مجتمع بندری انزلی عنوان داشت: بیش از ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور وارداتی بوده و از طرفی روغن خوراکی علاوه بر اینکه کالای اساسی است، کالایی استراتژیک نیز محسوب می‌شود که از همین رو، با توجه به نیاز موجود مخازن لازم جهت واردات آن از طریق بنادر شمالی فراهم شد.

وی با بیان اینکه این پروژه شامل ۴ عدد مخزن ۲۵۰۰ تنی با اعتباری بالغ بر ۱۸۵ میلیارد ریال از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت نگهداری روغن خام خوراکی بوده، متذکر شد: این مخازن با ظرفیت مجموع ۱۰ هزار تن به منظور تامین بخشی از نیاز داخلی و همچنین ترانزیت روغن کشورهای مشترک المنافع از طریق بندر انزلی به سایر کشورهای همسایه از جمله عراق می باشد که به صورت قرارداد سرمایه گذاری بی او تی پانزده ساله توسط شرکت اوستا کاسپین در مجتمع بندری انزلی احداث و آماده بهره برداری است و باعث خواهد شد که بندرانزلی برای اولین بار در طول حیات خویش پذیرای روغن خام باشد.

دکتر آبایی در پایان با بیان اینکه یادآور شد: اگر می‌خواهیم اقتصاد را در جامعه و کشور گسترش دهیم ابتدا باید کالاهای اساسی مورد نیاز کشورهای همسایه را شناسایی‌ کرده تا‌ بتوانیم آن محصولات‌ را به بازارهای هدف صادر کنیم.

این پروژه ها عصر امروز (چهارشنبه) همزمان با سفر ریاست محترم جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بهره برداری رسید.
گفتنی است بندر انزلی بزرگترین و فعالترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر است که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری می باشد و برخورداری از مزیت هایی مثل ؛ نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه ، ترکمن باشی در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی کشورهای استقلال یافتـه شوروی سابق و قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب کشور و از همه مهمتر نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور، آن را نسبت به سایر بنادر ایرانی حاشیه دریای خزر متمایز کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 14 =