کالای قاچاق و تقلبی، بلای جان مردم و صنعت قطعه‌سازی خودرو

0 103

عصرکاسپین؛مدیر گروه یکی از شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی کشور اعلام کرد که کالای قاچاق و تقلبی، بلای جان مردم و صنعت قطعه‌سازی خودرو شده است

محسن کرباسچی مدیر عامل و مدیر بازار گروه قطعات خودرو عظام در خصوص تأثیر «قطعات خودروی تقلبی» بر صنعت قطعه سازی کشورگفت: نخست تعریف کالای تقلبی را با هم مرور کنیم: «کالای تقلبی یعنی کالایی که تعمدا در ظاهر شبیه به کالای شناخته شده (اصیل) موجود در بازار و در کیفیت و عملکرد بسیار پایین‌تر از آن ساخته شده و آسیب رسان است. کالای تقلبی با سو نیت تولید شده و با هدف اغفال مصرف کننده و جهت سو استفاده از نام و برند کالای اصیل موجود در بازار عرضه می‌شود.»

وی افزود: محل تأمین کالای تقلبی ممکن است خارج از کشور بوده و کالا به صورت غیرقانونی وارد کشور شده باشد که اصطلاحاً از آن تحت عنوان کالای تقلبی قاچاق یاد می‌کنیم و گاه در داخل کشور و توسط تولیدکنندگان بومی که رعایت ضوابط قانونی و فنی را نکرده‌اند، تولید می‌شوند. گروه قطعات خودرو عظام نیز که متشکل از ۱۲ کارخانه تولیدی با بیش از ۵۰۰۰ هزار نیروی کار و متخصص در ایران است و به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده قطعات خودرو، بیش از ۱۰۰۰ قطعه خودرو را تولید و به بازار عرضه می‌نماید. به همین دلیل گاهاً از گزند حملات سو استفاده کنندگان و متقلبین در امان نبوده است و در ماه‌های اخیر نیز شاهد ورود کالاهایی با نشان تجاری ما اما به صورت تقلبی در بازار بوده‌ایم که اقدامات متعددی در برخورد با متقلبین با همکاری نیروی انتظامی و قضائی انجام داده‌ایم.

این مدیر ادامه داد: تولید و توزیع کالای تقلبی سه گونه آسیب را اغلب به تولید کننده اصیل و مشتریان آن وارد می‌کنند که شامل آسیب مالی، آسیب جانی و آسیب معنوی است. در بحث آسیب مالی، به دلیل استفاده از مواد اولیه بی کیفیت و ارزان در تولید کالای تقلبی، این کالاها با قیمت بسیار پایین‌تری عرضه شده و مشتریان به دلیل عدم آگاهی از واقعیات پنهان شده و مخدوش، به خرید محصول تقلبی روی می‌آورند در این حالت بخش قابل توجهی از بازار توسط کالا تقلبی پر شده و در مقابل تقاضا برای کالای اصیل رفته رفته از بین خواهد رفت. ظرفیت‌های تولید کارخانه اصلی به دلیل عدم وجود تقاضای کافی بلااستفاده شده و دست آخر تعطیلی کارخانه و بیکاری عده کثیری از شاغلین و کارگران زحمتش را رقم می‌زند.

وی افزود: اما مساله آسیب جانی موضوع فراتر می‌رود. متأسفانه گاهی استفاده از کالای تقلبی صرفاً به ضرر مالی استفاده کننده یا تولید کننده ختم نمی‌شود و آثار زیانباری برای سلامتی راننده و سرنشینان خودرو به همراه دارد. در مورد قطعات خودرو حساسیت این موضوع بسیار بالاست زیرا خسارت جانی استفاده از یک قطعه تقلبی خودرو کلیه سرنشینان یک خودرو را هدف قرار خواهد داد. عدم عملکرد مناسب ترمزها در سراشیبی یک جاده به خاطر استفاده از لنت ترمز تقلبی یا آتش گرفتن خودرو به دلیل استفاده از پمپ بنزین و قطعات تقلبی در سیستم سوخت رسانی و امثال اینها می‌تواند کلیه سرنشینان یک خودرو را دچار حادثه غیر قابل بازگشت نماید.

کرباسچی اضافه کرد: نهایتاً در دسته سوم یا آسیب‌های معنوی اگر هیچ یک از آسیب‌های مالی و جانی هم حادث نشود به دلیل عدم رضایت مشتری ناشی از عملکرد نامناسب کالای تقلبی، مثلاً پاره شده تسمه پروانه زودتر از موعد مقرر یا از کار افتادن موتور به دلیل شکستن پیستون و … همه اعتراض‌ها و نارضایتی‌های مشتریان را به دلیل پنهان ماندن حقیقت متوجه کارخانه اصلی نماید. به بیان دیگر زمانی که کالایی با کپی برداری از برند اصلی تولید می‌شود و از کیفیت لازم برخوردار نیست مصرف کننده نسبت به کالای اصیل بی اعتماد شده و آثار بی اعتمادی ایشان گاهی برای همیشه باقی می‌ماند. این آسیب اگرچه در گام نخست معنوی است اما رفته رفته آثار مالی ناشی از توقف تولید و از دست رفتن تقاضا را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نگرانی عمده گروه ما از توزیع کالای تقلبی در بازار بیش از آنکه به دلیل آثار و زیان‌های مالی و معنوی باشد متأثر از خسران جانی استفاده از کالای تقلبی توسط مشتریان است و قطعاً و یقیناً برای ما به مراتب مهم‌تر از دو آسیب دیگر بوده و هست. براین اساس گروه قطعات خودرو عظام با کمک دستگاه‌های نظارتی و قضائی کشور به صورت مستمر بازار قطعات خودرو را رصد نموده و با عامل یا عاملین تولید و توزیع قطعات تقلبی بدون کوچک‌ترین گذشتی برخورد نموده و ایشان را در جایگاه پاسخگویی در مقابل قانون قرار داده است.

مدیر عامل و مدیر بازار گروه قطعات خودرو عظام در ادامه تاکید کرد: همچنین ایجاد کدهای ردیابی بر روی بسته‌بندی های اصیل و امکان شناسایی اصالت کالا توسط مصرف کننده محترم و علاوه بر آن تشکیل تیم‌های مراقبت و بازرسی مستمر در بازار و نیز ایجاد شبکه گسترده از نمایندگان مجاز در سراسر کشور همگی اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده یا نگهدارنده برند عظام بوده و در آینده نیز ادامه خواهدداشت.

وی یادآور شد: متأسفانه قوانین موضوعه کشور در خصوص برخورد با متقلبین و عرضه کنندگان کالاهای تقلبی بازدارندگی کافی و لازم را نداشته و نیاز به بازنگری دارند که امید است قانون گذار محترم در این خصوص نیز بازبینی‌های کافی و لازم را بعمل آورده تا دست رنج تولید کنندگان اصیل بدون تجاوز متقلبین حفظ و مراقبت گردد. لیکن لازم است مراتب سپاس خودم را به عزیزان واحدهای انتظامی و قضائی کشور که در پاسداری از دستاوردهای تولیدکنندگان این مرز و بوم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، اعلام نمایم.

کرباسچی در پایان گفت: باید عنوان کنم که اقدام غیر انسانی فروش کالای قاچاق و تقلبی، نوعی آب به آسیاب دشمن ریختن است و با تضعیف صنعت قطعه‌سازی، یک گام برای وابسته کردن بیشتر کشور به خارج از کشور و همچنین کمک به تحریم بیشتر خودمان است که نهایتاً همه مردم کشور متضرر این موضوع خواهند بود و نه انبوه کارگران شاغل در این صنعت./مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =