چند نکته در خصوص عملکرد سازمان زیباسازی در نوروز امسال !

0 108

عصرکاسپین/رشت در نوروز ۹۸ هم به مشابه سال های گذشته رخت نو بر تن کرده و بسیاری از میادین شهری، با المان هایی نوروزی تزیین شد. اگر چه سهم مرکز شهر از این زیبایی بیشتر از سایر نقاط بوده است اما میادین ورودی و خروجی شهر هم بی نصیب نمانده و سازمان زیباسازی در حد توان خود سعی نمود تا با بخشش رنگ و بوی نوروزی به شهر، رشت را از خستگی همیشگی این سال ها برهاند.

زیباسازی رشت در ایام نوروز وظیفه ای است که ایفای آن بر دوش شهرداری قرار دارد. گردشگر پذیر بودن این شهر از یک سو و پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی شهروندانش از سوی دیگر بر اهمیت انجام درست این وظیفه افزوده و حساسیت ها در مورد اجرای درست آن را دو چندان کرده است ! با این حال، سلیقه ای بودن ارزیابی فعالیت های صورت گرفته، عاملی است که مانع از اجماع نظر مثبت منتقدان خواهد شد.

با این حال، طی روزهای گذشته انتقاداتی نسبت به عملکرد متولیان زیباسازی شهری در فضای مجازی منتشر شد. انتقاداتی که بیشتر حول دو محور اساسی صورت گرفته و نتیجه گیری اش به عملکرد ضعیف زیباسازی در نوروز ۹۸ ختم گردیده است.

لاله هایی که امسال به رشت نیامدند!

در چند سال اخیر کاشتن گل لاله در سطح شهر و در ایام نوروز عملی مرسوم و مورد استقبال مردم بوده است. با این حال، امسال خبری از این لاله های زیبا نبود و همین موضوع محور یکی از انتقادات بود. اگرچه لاله ها زیبایی خیره کننده ای به رشت می بخشیدند اما بد نیست بدانیم خرید ۲۹۰ هزار پیاز گل لاله با توجه به وارداتی بودن آن، بیش از یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان خرج روی دست شهرداری می گذاشته است. هزینه ای گزاف که شهرداری رشت در روزهای منتهی به پایان سال از عهده تامین آن بر نمی آمده است. نکته دیگر عمر کوتاه این لاله ها است که سبب می شده پس از مدت کمی بلوارها و میادین رشت خالی از هرگونه گل و گیاه شود و در نتیجه هزینه های دوباره برای خرید و کاشت گل‌های جایگزین صورت می گرفته است.

تنگناهای مالی دولت و به تبع آن شهرداری ها در یکی دو سال گذشته بر کسی پوشیده نیست و پیش بینی می شود سال ۹۸ حتی سخت تر از سال گذشته هم باشد. در چنین شرایطی هزینه کرد مبلغی هنگفت آن هم برای بهره بری در مدتی کوتاه غیرقابل توجیه است. با این حال سازمان سیما، منظر و فضای سبز سعی کرد با بودجه محدود جای خالی لاله ها را با گل های فصلی سازگار با اقلیم شهری پر نماید که علاوه بر صرفه چویی چشمگیر در هزینه ها، می تواند رونقی برای کسب و کار پرورش دهندگان محلی باشد.

المان هایی که جا به جا شدند !

درصد بالایی از المان های شهرداری از میدانی به میدان دیگر جابه جا شدند. ادعایی درست از سوی منتقدان که شاید ریشه در پرسش دیگر داشته باشد. چرا رونمایی از المان های جدید در نوروز امسال نسبت به سال های گذشته به طرز چشمگیری افت کرده است و مسئولان زیباسازی شهری به انتقال برخی المان ها از میدانی به میدانی دیگر بسنده کرده اند؟

خوب یا بد، خوشمان بیاید یا نیاید، شهرداری رشت با تنگناهای مالی فراوان دست و پنجه نرم می کند به نحوی که پرداخت به موقع حقوق پرسنل آن اتفاقی خارق العاده محسوب می شود. در چنین شرایطی و با افزایش خیره کننده مواد اولیه، هزینه تمام شده ساخت هر المان چندین برابر گذشته خواهد بود. با این حال دست شهرداری امسال هم خالی از رونمایی از برخی المان های جدید نبود.

از سوی دیگر، با المان های سابق چه باید کرد؟ نماد هایی که ساخت شان در طول چند سال اخیر، هزینه فراوان به شهرداری تحمیل کرده و هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که استفاده از آنان تنها محدود به یک سال شود. حالا که بنا به استفاده مجدد از آن ها است، تغییر محل نصب شان بهتر از جاگذاری دوباره آن ها در همان محل سال قبل نیست ؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + نه =