ابهام بزرگ در فروش‌ فوری‌ ایران‌خودرو و سایپا

0 102

عصرکاسپین / ایران‌خودرو و سایپا با وجود گذشت حدود سه ماه از آغاز فروش فوری محصولات‌شان، اطلاعاتی از تعداد خودروهای تحویل داده شده به مشتریان در این طرح در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند. در این شرایط این پرسش مطرح است که آیا اصلا خودرویی تحویل مشتریان شده است!؟

به دنبال التهابات چند ماه اخیر بازار خودرو، با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از اوایل اسفند ماه سال گذشته ۲۰ درصد از تولیدات روزانه خود را به فروش فوری با تحویل یک ماهه با هدف افزایش عرضه، کاهش قیمت‌ها و کاهش التهابات بازار خودرو اختصاص دادند.

البته به دنبال موج جدید التهاب و افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در هفته گذشته، در جلسه کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب شد که سهم فروش فوری خودروسازها ۱۰ درصد دیگر افزایش یابد. با این حساب، خودروسازان موظف شدند ۳۰ درصد از تولیدات روزانه خود را برای فروش فوری در نظر بگیرند.

این وضعیت در حالی است که با وجود گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز فروش فوری خودروسازان، دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هنوز هیچ آمار رسمی‌ در رابطه با تعداد خودروهای تحویل شده به مشتریان در این طرح اعلام نکرده‌اند.

اهمیت این موضوع در این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف افزایش عرضه روزانه خودرو به بازار و کنترل قیمت‌ها، خودروسازان را مکلف به فروش فوری محصولات‌شان کرد؛ بنابراین باید مشخص شود تاکنون چه تعداد خودرو در این طرح به مشتریان واگذار شده تا مشخص شود خودروسازان تا چه حد به وظایف خود در این زمینه برای افزایش عرضه خودرو به بازار و کنترل قیمت‌ها عمل کرده‌اند.

این وضعیت در حالی است که خودروسازان چند صد هزار دستگاه خودرو بابت پیش فروش‌های صورت گرفته در سال گذشته به مشتریان بدهکارند و هنوز این خودروها را تحویل نداده‌اند و اتفاقاً برخی از خریداران همین خودروها در سال گذشته، از این شاکی هستند که ایران‌خودرو و سایپا چرا وقتی که هنوز خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته را تحویل نداده‌اند، اقدام به فروش فوری محصولات‌شان با موعد تحویل یک ماهه می‌کنند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − چهار =