استاندار گیلان در مراسم آغاز عملیات بهره برداری از سد لاستیکی باغبانان: آب بندان ها بیشترین میزان پایداری با محیط زیست را دارند

0 72

عصرکاسپین / استاندار گیلان در مراسم آغاز عملیات بهره برداری از سد لاستیکی باغبانان:

در هیچ پروژه سدسازی کشور به اندازه لاسک توجه به دغدغه های محیط زیستی سابقه ندارد/نظرات فعالین اجتماعی در خصوص سد لاسک را شنیده و پیگیری کرده‌ام/آب بندان ها بیشترین میزان پایداری با محیط زیست را دارند.

استاندار گیلان با اشاره به دغدغه فعالان محیط زیست درباره سد لاسک تصریح کرد: ظرفیت مخزن و محل احداث سد تغییر پیدا کرده و ۷۵ درصد مخزن نیز به حق‌آبه زیست محیطی اختصاص یافته که در هیچ پروژه سدسازی چنین توجهی به دغدغه های محیط زیستی سابقه نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان ؛ مصطفی سالاری در مراسم آغاز عملیات بهره برداری از سد لاستیکی باغبانان با تقدیر از وزیر نیرو ،نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولانی که در اجرای این پروژه بزرگ تلاش کردند،اظهار داشت:با وجود میزان مناسب بارش ها در گیلان باید نسبت به مدیریت بهینه این منبع ارزشمند همت نمود.

وی با بیان اینکه مدیریت آب در گیلان در چهار سطح قابل تعریف است،افزود: یکی از این روش ها احداث سدهای بزرگ است که پس از سدسپیدرود که منابع آن از دیگر استانها تامین می شود،سدهای پلرود و شفارود با امکان ذخیره آن از گیلان می تواند آبی که از طریق شریان های داخلی استان وارد دریا می شود را کنترل و در بخش‌های مورد نیاز هدایت کند.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: در سطح دوم سدهای لاستیکی و طرح های آبخیزداری می تواند به نگهداشت آب یا تزریق آب به زمین کمک کند و حجم ظرفیت ذخیره آبی را بالا می برد.

استاندار گیلان با بیان اینکه در سطح سوم که مبتنی بر تاریخ گیلان است،ساخت پلهای کوچک یا همان آب بندان ها قرار دارد، افزود: از مجموع سه هزار آب بندان در سالهای گذشته امروز حدود دو هزار آب بندان در گیلان باقی مانده که در تلاشیم تا با لایرویی آنها به عنوان رویکردی که بیشترین میزان پایداری با محیط زیست را دارد، شرایط استفاده بهتر از آنها را فراهم کنیم.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه در برخی از نقاط استان ایجاد چاه‌های تکمیلی می‌تواند به ما کمک کند، یادآور شد: در سایر استانها به دلیل آسیب به سفره‌های آب زیرزمینی این امر میسر نیست اما در گیلان به دلیل بارش مناسب و بالا بودن سطح آب زیرزمینی باید حداکثر استفاده البته با مدیریت و برنامه ریزی درست  از منابع آب برده می شود.

سالاری متذکر شد: خوشبختانه هم اکنون مدیریت وزارت نیرو، مدیریتی علمی است و ما نیز خود را مکلف می دانیم که هم راستا با سیاست های دولت از مواهب طبیعی بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه امسال دغدغه تامین آب کشاورزان وجود ندارد، افزود: سال گذشته روزهای سختی داشتیم که از ابتدای زمستان گذشته لایرویی انهار آغاز شد و هزار کیلومتر از انهار سطح استان لایروبی شدند که اقدام بی سابقه ای بود.

استاندار گیلان با اشاره به دغدغه فعالان محیط زیست درباره سد لاسک تصریح کرد: در جلسات مکرر با فعالین اجتماعی و سمن‌ها نظرات و دغدغه‌هایشان درخصوص احداث سد لاسک را شنیده و پیگیری کردم اما باید توجه کنیم که مجوزها و تعهدات لازم پس از بررسی کارشناسی و علمی صادر و تصمیم نهایی اتخاذ و اجرا شده است‌ و از طرفی ظرفیت مخزن و محل احداث دیواره سد تغییر پیدا کرده و ۷۵ درصد مخزن نیز به حق‌آبه زیست محیطی اختصاص یافته که در هیچ پروژه سدسازی چنین توجهی به محیط زیست سابقه نداشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 12 =