مدیر عامل برق منطقه ای گیلان : سرانه مصرف برق خانگی در ایران سه برابر کشورهای اروپایی

0 190

عصرکاسپین / مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان با اشاره به فعالیت ۸ نیروگاه بزرگ و کوچک با ظرفیت تولید دو هزار و ۸۲۶ مگاوات برق در این استان، گفت: مشکلی در تولید برق در گیلان نداریم.

عظیم بلبل آبادی در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز بهره وری و بهینه سازی مصرف که در شرکت برق منطقه‌ای گیلان برگزار شد با اشاره به اینکه در این استان ۸ نیروگاه بزرگ و کوچک در حال بهره برداری داریم، اظهار کرد: ظرفیت این نیروگاه‌ها ۲۸۲۶ مگاوات است.

وی با بیان اینکه به زودی نیروگاه مولد در مقیاس کوچک ۲۵ مگاواتی نیز به تولید برق استان گیلان اضافه می‌شود، گفت: این نیروگاه با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی طی دو ماه آینده در شهرستان انزلی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

بهره برداری از ۹۶ میلیارد تومان پروژه سال گذشته در گیلان

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه یکی از وظایف این شرکت تأمین برق مطمئن و پایدار مشترکان در سطح انتقال و فوق توزیع است، گفت: در سال گذشته به رغم وجود چالش‌های مختلف در حوزه منابع مالی ۹۶ میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت برق استان گیلان به صورت رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۲۹ میلیارد تومان پروژه نیز بهره برداری اما به صورت رسمی افتتاح نشده است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی این آمار قابل قبول است، بیان کرد: در دو سال ۹۶ و ۹۷ در مجموع ۴۵۰ مگاولت به ظرفیت پست انتقال و فوق توزیع استان گیلان اضافه شده است. بیشترین مصرف برق در گیلان در سال گذشته روز ۹ مرداد به میزان ۱۸۳۸ مگا ولت بوده که در مقایسه با ظرفیت تولیدی استان نشان دهنده ظرفیت بالای این استان در تولید برق است.

بلبل آبادی در ادامه با تأکید بر اینکه خوشبختانه چالشی برای تولید برق در استان گیلان نداریم، تصریح کرد: البته در بخش انتقال و فوق توزیع به دلیل تنگناهای مالی میزان سرمایه گذاری متناسب با رشد مصرف در استان گیلان نبوده و طبیعی است که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر برای راه اندازی شبکه‌های جدید هستیم.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل در دی ماه سال ۹۶ با ایده‌ای جدید اقدام به بهره گیری از ظرفیت آزاد تجهیزات موجود و در حال بهره برداری در شبکه‌های استان کردیم، افزود: بر همین اساس در تابستان ۹۷ علارغم پرباری پست‌های آستارا و لاهیجان با جابه جایی ترانسفورماتورها کم بار موفق شدیم این مشکل را تنها با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برطرف کنیم.

بلبل آبادی با اشاره به اینکه در تابستان امسال نیز با استفاده از همین ایده ۱۷ پروژه تعریف شده است، گفت: پنج پروژه در سطح ۲۳۰ کیلو ولت و ۱۲ پروژه دیگر نیز در سطح ۶۳ کیلو ولت است که در صورت ایجاد پروژه‌هایی جدید نیازمند سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیارد تومانی بودیم که با اجرای این ایده با ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌توانیم مشکل پیک مصرف در تابستان را برطرف کنیم.

لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه برای بهینه سازی مصرف

وی همچنین در ادامه به آغاز عملیات اجرایی چند پروژه جدید در صنعت برق استان گیلان اشاره و بیان کرد: در ماه آینده شاهد بهره برداری از یک پروژه ۶۳ کیلوولت به ۲۰ کیلو ولت با ظرفیت ۸۰ مگا ولت آمپر در شهرستان صومعه سرا خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان اجرای پروژه در صنعت برق را هزینه‌بر و زمان‌بر عنوان و بر لزوم توجه به مصرف صحیح و بهینه در این صنعت تأکید کرد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف برق در فصل گرما در سطح کشور حدود ۵۷ هزار مگا وات است که از این میزان ۲۱ هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی است، افزود: با تنظیم این وسیله معادل ۱۰ درصد مصرف برق یعنی حدود ۲۵۰۰ مگا وات صرفهجویی می‌شود که علاوه بر افزایش هزینه اقتصادی خانوارها به محیط زیست نیز آسیب وارد می‌کند.

بلبل آبادی میزان سرانه مصرف برق خانگی در ایران را سه برابر کشورهای اروپایی عنوان و اظهار کرد: متأسفانه این روند مصرف سبب می‌شود که ما بسیاری از سرمایه‌ها و ثروت‌های ملی را از دست دهیم. ایران در زمینه مصرف برق در رتبه ۱۸ جهان قرار دارد در حالی که جز ۲۰ کشور صنعتی جهان نیست.

وی به کارگیری فناوری غیر کارا، عدم استفاده از ظرفیت کامل صنایع و کارخانجات، عدم حساسیت و اطلاع مصرف کنندگان انرژی نسبت به روش‌های صحیح را از دلایل پایین بودن بهره وری در ایران برشمرد و گفت: نیازمند توجه همگان اعم از مسئولان، رسانه و شهروندان هستیم. زیرا افزایش مصرف انرژی سبب ایجاد تغییرات اقلیمی، افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، نیاز به احداث نیروگاه‌های بیشتر، آثار زیان بار در حوزه محیط زیست و بروز حوادث و بلایای طبیعی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − پنج =