مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان: ماده مصرف شده در طرح بایوجمی تالاب انزلی سرطان زا نبوده و بدون خطرات زیست محیطی است

0 139

عصرکاسپین/ نشست خبری مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با حضور مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشو، مجری طرح بایوجمی و ناظران این طرح، گزارش کارشناسی پروژه زیست پالایی تالاب انزلی برگزار شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در نشست خبری که در بندرانزلی برگزار شد عنوان کرد:
به دلیل وجود مشکلات محیط زیستی درتالاب انزلی فعالیت‌های گسترده‌ای که تاکنون صورت گرفته به نتیجه مطلوبی نرسیده است، وی افزود: تالاب انزلی دارای مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار هکتاربوده که ۹۸۰ تن رسوبات، فاضلاب‌های ۵ شهرستان به خصوص شهر‌های رشت وانزلی و فاضلاب ۲۳۸ روستا به این اکوسیستم ارزشمند تخلیه میشود. علاوه بر رسوبات وفاضلاب، گسترش رشد گیاه آزولا نیز تالاب را رنج می‌دهد.
محمدپور خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب به تالاب انزلی، ۱۲ آبراهه منتهی به تالاب احیاء شده اند که جان تازه به اکوسیستم تالاب خواهند داد.
محمدپور یکی از مشکلات تالاب را رسوبات آلی ومعدنی تالاب عنوان کرد و افزود :این رسوبات حاصل تخلیه فاضلاب‌های انسانی است ضمن این که غرب تالاب نیز از ورود فاضلاب‌های کشاورزی متاثر شده که به دلیل داشتن سموم کشاورزی پدیده پرغذایی را دراین منطقه از تالاب به ارمغان آورده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان اجرای طرح بایوجمی که یک طرح زیست پالایی است و برای کاهش رسوبات تالاب بین المللی انزلی اجرا شده را یک طرح بدون خطرات زیست محیطی دانست و افزود: این طرح به صورت آزمایشی در ۴ نقطه از تالاب بین المللی انزلی اجرا شده است و تاکنون اجرای این طرح نتایج خوبی داشت به طوری که ۳۰ سانتی متر از عمق رسوبات این تالاب را کاهش داده است.

محمدپوربا بیان اینکه بیش از ۲ هزار نمونه آزمایشگاهی از طرح بایوجمی به مراکز علمی و آزمایشگاه‌های معتبر کشور و خارج از کشور ارسال شد، افزود: با توجه به پایین بودن میزان مصرف تیتانیوم که حدود ۲ میکروگرم در لیتر است این ماده سرطان زا نبوده و طبق آزمایشات انجام شده جزء مواد نانو نیست.
وی، با اشاره به اینکه نتایج رسمی آزمایشات سازمان نانو نیز نشان می‌دهد که طرح بایوجمی نانو نیست، گفت: در صورت موافقت دستگاه قضا اجرای این طرح در تالاب بین المللی انزلی با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، با بیان اینکه در پی اعتراضات جوامع محلی، گروه‌های مردم نهاد زیست محیطی و نماینده مردم شهرستان انزلی در مجلس شورای اسلامی به اجرای طرح بایوجمی در تالاب بین المللی انزلی، دادستان بندر انزلی در حکمی اجرای این طرح را تا اثبات دلایل علمی خطرساز نبودن آن متوقف کرده است، تصریح کرد: در تلاشیم تا هزار و ۲۰۰ هکتار تالاب انزلی را با استفاده از این طرح احیا کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =