برگزاری چهارمین جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی رشت

0 111

برگزاری چهارمین جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی رشت

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت از برگزاری چهارمین جشنواره جوکول (نوبرانه برنج) در پیاده راه فرهنگی این کلانشهر خبر داد.

علیرضا حسنی روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در رشت با بیان این که جشنواره جوکول برای چهارمین سال پیاپی به مناسبت ایام برداشت محصول برنج برگزار می شود، افزود: این جشنواره شنبه هفته آینده ساعت ۱۹ در پیاده راه فرهنگی رشت افتتاح می شود و به مدت چهار روز ادامه دارد.

وی حفظ و احیای آداب و رسوم بومی استان گیلان و انتقال داشته ‌های فرهنگی به نسل جوان را از اهداف برگزاری جشنواره جوکول عنوان و اظهار کرد: در این جشنواره ضمن ارائه محصولات فرآوری شده جوکول ادوات سنتی شامل پادنگ و آبدنگ نیز برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته می شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت خاطر نشان کرد: اجرای موسیقی محلی، آیین های سنتی و عرضه صنایع دستی از جمله دیگر برنامه ها در جریان برگزاری چهارمین جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی این کلانشهر است.

جوکول اصلاحی گیلکی از دو کلمه جو به معنای برنج و کول به معنای نارس است؛ به خوشه نارس برنج که رنگ آن متمایل به زردیست ، جوکول گفته می شود که نوید رسیدن فصل برداشت و دسترنج چند ماه کار و تلاش بی وقفه را به کشاورز می دهد.

جوکول را به مقدار کم می چینند و دود می دهند و خام می خورند، جوکول نوبرانه برنج است و هرچه تازه تر باشد، نرم تر و خوش طعم تر است و هر چه بیشتر بماند، سفت و خشک تر می شود، نوع برنج نیز در تردی و خوش طعمی جوکول نقش دارد، برنج های مرغوب از نوع صدری جوکول های نرم و خوش مزه و برنج های نامرغوب از نوع چنپا، جوکول سفت و سخت می دهند، برای این که جوکول سفت شده، نرم شود، کمی آب روی آن می پاشند و با پارچه ای روی آن را می پوشانند که بعد از ساعتی نرم و قابل خوردن می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 14 =