دولت ترامپ معافیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند

0 97

واشنگتن‌پست: دولت ترامپ معافیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند

عصرکاسپین / یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که وزیر خزانه‌داری آمریکا توانسته ترامپ را برای تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران متقاعد کند.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی از احتمال تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد.

واشنگتن پست در گزارش خود نوشت: پس از نبرد سیاسی داخلی، دولت ترامپ قصد دارد اواخر هفته جاری بار دیگر ۵ معافیت هسته‌ای مرتبط با ایران را تمدید کند. این موضوع سبب ایجاد تنش در میان دولت ترامپ برای ایجاد سیاست حداکثر فشار علیه ایران شده است.

بر اساس گفته شش مقام آمریکایی، در جلسه هفته پیش در اُوال آفیس کاخ سفید، ترامپ از «استیون منوشین» وزیر خزانه داری خود حمایت کرد که معتقد بود بار دیگر باید معافیت از تحریم‌های هسته‌ای ایران تمدید شود. این در حالی است که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا با این تصمیم مخالف بودند.

این شش مقام آمریکایی گفتند: «منوشین به ترامپ اعلام کرده اگر معافیت از تحریم‌ها تمدید نشود آمریکا باید روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی که در پروژه های برجامی ایران فعال هستند را تحریم کند.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «هدف ما هنوز پایان دادن به این معافیت‌ها است وبه این معافیت‌ها هر زمانی می توان پایان داده شود اما به دلیل نگرانی‌های مشروع وزارت خزانه داری، تصمیم گرفتیم آنها را برای حال حاضر تمدید کنیم.»

این پروژه ها شامل اصلاح رآکتور آب سنگین اراک، تبدیل مرکز غنی سازی فردو، تبادل سوخت در رآکتور نیروگاه بوشهر و رآکتور تحقیقاتی تهران است.

وزارت خارجه آمریکا که نهاد پیشروی آمریکا در این موضوع است، آخرین بار در ماه مه همه معافیت‌های هسته‌ای به جز دو مورد را تمدید کرد. انتظار می رود به زودی برای ۹۰ روز دیگر این معافیت‌ها تمدید شوند.

پایگاه «المانیتور» نیز روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع از رایزنی کشورهای اروپایی با آمریکا در مورد معافیت‌های تحریمی همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ذیل برجام، خبر داده است.(جزئیات بیشتر)

بر اساس توافق هسته‌ای، قرار است رآکتور آب سنگین اراک در پروژه‌ای مشترک با مشارکت انگلیس و چین ارتقاء یابد. مرکز غنی‌سازی فردو نیز قرار است با همکاری روسیه، به یک مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شود. از همین رو، آمریکا این دو پروژه را از تحریم‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران معاف کرده است. معافیت تحریمی این دو پروژه روز پنج‌شنبه به پایان می‌رسد.

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی شریک در برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای بحث در مورد این معافیت‌ها، اخیرا با مقام‌های شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا دیدار کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 12 =