لامپ آنتی‌باکتریال با نور مرئی و اسکی موتوری دریایی برای اولین بار در کشور

0 126

لامپ آنتی‌باکتریال با نور مرئی و اسکی موتوری دریایی برای اولین بار در کشور

عصرکاسپین / لامپ آنتی‌باکتریال با نور مرئی و اسکی موتوری دریایی برای اولین بار در کشور با حضور فرماندار و سایر مسئولان محلی رونمایی شدند.

مرکز رشد واحدهای فناور تالش وابسته به پارک علم و فناوری گیلان هفته دولت را با رونمایی از ۲ محصول منحصر به فرد آغاز کرد.
مخترعان تالشی

لامپ آنتی‌باکتریال با نور مرئی و اسکی موتوری دریایی برای اولین بار در کشور با حضور فرماندار و سایر مسئولان محلی رونمایی شدند.
«جعفر معصومی اندبیل» سازنده لامپ ضد باکتری با نور مرئی است. با ثبت این اختراع، ایران به عنوان دومین کشور دارنده این تکنولوژی در جهان معرفی شد.
وی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق با گرایش الکترونیک از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و عضو تیم ربات‌های فوتبالیست این مرکز آموزشی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است. معصومی اندبیل درباره اختراع خود می‌گوید: هنگام مطالعات بیوشیمی، نقش نور و سنتز در گیاهان، مولکول‌هایی مشاهده کردم که طیف نوری خاصی را جذب می‌کردند و درون باکتری‌ها جای داشتند.

پس از آزمایش‌های بیشتر با طیف نور مرئی و در بازه زمانی خاص، میکروب‌کشی با نور مرئی را یافتم. اثبات این موضوع در مجامع دانشگاهی کشور بدون ساخت نمونه اولیه ممکن نبود به همین دلیل یک نسخه را ارائه کردم که در بخش میکروبیولوژی دانشگاه شهید بهشتی تهران و با حضور ۲ نفر از دانشیاران این مرکز روی انواع باکتری‌های عفونت‌زای بیمارستانی مورد آزمایش قرار گرفت. نتیجه آن موفقیت ۱۰۰ درصدی برای از میان بردن تمام باکتری‌های پاتوژن بود.

حذف هزینه‌ ضدعفونی‌کردن بیمارستان‌ها

این مخترع با اشاره به مشکل وجود باکتری‌های عفونت‌زا در محیط زندگی از جمله مراکز درمانی بیان می‌کند: تمام مراکز پزشکی جهان با معضل عفونت‌های بیمارستانی روبه‌رو هستند که هزینه‌های زیادی برای بیمار، بیمارستان و بخش بهداشت ایجاد می‌کند و به طولانی شدن دوره درمان و در برخی موارد حتی مرگ و میر نیز می‌انجامد. وی ادامه می‌دهد: مقابله با این باکتری‌ها از طریق مواد خطرناک شیمیایی کلردار مضر برای دستگاه تنفسی و لامپ‌های فرابنفش که عامل سرطان پوست و خون هستند، انجام می‌شود که کارایی لازم را ندارد، اما این محصول بدون داشتن زیان برای انسان، تمام هزینه‌هایی که بیمارستان‌ها تاکنون برای ضدعفونی کردن انجام می‌دادند را حذف می‌کند.

ضدعفونی کردن آب استخرها

این مخترع تالشی درباره دیگر مزیت‌های اختراع خود اظهار می‌کند: این لامپ که در ۴ اندازه مختلف تولید شده می‌تواند در سرویس‌های بهداشتی، ایستگاه‌های مترو، درمانگاه‌ها و اداره‌ها استفاده شود. نوع بیمارستانی بدون ایجاد هزینه‌های اضافی در ترکیب پوشش ساختمان به صورت لامپ مربعی ۶۰ در ۶۰ در سقف نصب می‌شود. معصومی اندبیل به ظرفیت و مزیت دیگر این اختراع برای ضدعفونی کردن آب استخرها اشاره می‌کند و می‌گوید: پنجمین نوع لامپ به صورت ضد آب برای نصب در آب برای ضد عفونی کردن استخرها طراحی شده که به زودی ساخته می‌شود.

یک شرکت آمریکایی در سال ۲۰۰۸ مشابه این محصول را در ۲ بیمارستان با موفقیت آزمایش کرد. این محصول که ابتدا آمریکا و سپس ایران دارنده تکنولوژی آن هستند، تاکنون به تولید صنعتی نرسیده و نمونه‌ای از آن در بازار وجود ندارد. وی با اشاره به این‌که لامپ با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قابل عرضه به بازار است، اظهار می‌کند: این لامپ در کارگاهی کوچک ساخته شده و با واردات قسمتی از تجهیزات، با هزینه کم در داخل کشور و شهرستان تالش نیز قابل تولید است.

اختراع اسکی موتوری دریایی

«مجتبی رضایی دارسرا» سازنده اسکی موتوری دریایی(جت اسکی) است که توانسته است یک محصول داخلی را با کمترین هزینه و به شکلی تازه مشابه‌سازی کند. این مخترع تالشی درباره ساخته خود می‌گوید: جت‌اسکی کاربردهای زیادی در ورزش‌های آبی و تفریحی، امداد و نجات و موارد امنیتی دارد. انواع آن از کشورهای دیگر وارد بازار داخلی می‌شود. این مبتکر می‌افزاید: در حال حاضر هزینه خرید و تعمیرات بالاست و هزینه گزاف ۶۰ تا ۸۰ هزار تومانی استفاده برای ۱۰ دقیقه در ایران را به کاربران تحمیل خواهد کرد. وی ادامه می‌دهد: این جت‌اسکی برای مردم عادی چندان مورد استفاده نیست. تولید نمونه کارگاهی داخلی طی مدت ۲ سال با فایبرگلاس و فوم تزریقی حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه داشت. تولید صنعتی آن می‌تواند با یک‌سوم مشابه خارجی و قیمت ۸۰ میلیون تومان قابل خریداری باشد.

توسعه اشتغال با ساخت نمونه داخلی

رضایی دارسرا با اشاره به مزایای این وسیله آبی می‌گوید: نمونه ساخته شده با ظرفیت ۲ نفره و ۲۵ اسب بخار تولید و مدل ۳ نفره نیز با بدنه بزرگ‌تر و موتور پرقدرت طراحی شده است که می‌توان طبق سفارش مشتری انواع مختلف آن را تولید کرد. وی بیان می‌کند: ساخت و گسترش استفاده از نمونه داخلی به شکل مستقیم و غیر مستقیم به توسعه اشتغال منجر خواهد شد. اکنون این محصول در مرحله پایانی ثبت اختراع قرار دارد و منطقه آزاد انزلی خواهان تولید آن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − دوازده =