رشد ۳۳۹ درصدی خروج زائران اربعین نسبت به سال قبل/ فعالیت ۱۰ ساعته مرز خسروی در روز

0 122

رشد ۳۳۹ درصدی خروج زائران اربعین نسبت به سال قبل/ فعالیت ۱۰ ساعته مرز خسروی در روز

عصرکاسپین / رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: بر اساس آخرین آمار از اول صفر تا هفتم این ماه ۴۷۹ هزار نفر از مرزهای کشور به سمت عراق خارج شدند که رشد ۳۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. درحالی که در مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۹ هزار نفر خارج شده بودند.

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی صبح امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار تا یک ساعت قبل بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند و تا روز گذشته نیز یک میلیون و ۱۵۰ هزار فقره گذرنامه جدید نیز صادر شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۹۷ درصدی داشته است. همچنین ۴۰۰ هزار برگه تردد موقت نیز برای زائران صادر شده است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه ۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه کامیون، بارهای مختلف مواکب را به داخل عراق حمل کردند، افزود: پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۶ هزار دستگاه کامیون بارهای مختلف مواکب ایرانی اعم از تغذیه و دیگر اقلام را به داخل کشور عراق حمل کند.

رشد ۳۳۹ درصدی خروج زائران اربعین نسبت به سال قبل

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه هم اکنون هر ۴ مرز شلمچه، چذابه، مهران و خسروی برای تردد زائران اربعین در حال فعالیت است، گفت: مرز خسروی از ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه امروز صبح مجددا کار خود را آغاز کرده است و بر اساس آخرین آمار از اول صفر تا هفتم این ماه ۴۷۹ هزار نفر از مرزهای کشور به سمت عراق خارج شدند که رشد ۳۳۹ درصدی را نشان می‌دهد زیرا سال گذشته در مدت مشابه بیش از ۱۰۹ هزار نفر خارج شده بودند که بیشترین تردد نیز در مرز مهران رخ داده است. لذا امیدواریم با همکاری زائران و استفاده از دیگر مرزها دچار ازدحام جمعیت در مواقع پیک تردد نشویم.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه زائران اتباع خارجی نیز در حال عبور از کشور و حرکت به سمت عراق هستند، گفت: زائران پاکستانی جمعیت بیشتری را نسبت به دیگر زائران اتباع دارند که مشکلی نیز برای خروج آنها از مرز شلمچه با توجه به اعلام طرف عراقی ایجاد شده بود که این اتفاق بر خلاف توافق‌های صورت گرفته بود و با برگزاری جلسات هماهنگی به زودی این مشکل برطرف و این زائران از مرز شلمچه خارج خواهند شد.

وی با اشاره به امکانات پیش‌بینی شده برای حمل و نقل زائران اربعین در داخل و خارج کشور تصریح کرد: امسال به دلیل لغو روادید برآورد افزایش زائران را داریم که این رشد جمعیت بر تمام مؤلفه‌های مدیریتی اربعین تاثیرگذار خواهد بود. در سال‌های گذشته بیشترین رقم زائران اربعین حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که امسال قطعا تعداد زائران بیشتر خواهد بود. لذا با توجه به زیرساخت‌های کشور عراق و امکانات فراهم شده اگر زائران همکاری لازم را با مسئولین نداشته باشند در موضوع اسکان، حمل و نقل، تغذیه و خدمات بهداشتی درمانی با خلل مواجه خواهیم شد.

اختصاص ۱۱ هزار و ۷۵۰ دستگاه اتوبوس و کامیون برای حمل و نقل زائران

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اضافه کرد: در مجموع ۱۲ هزار اتوبوس مسافربری برای حمل ونقل زائران در داخل کشور پیش‌ بینی شده است و ۷۵ درصد اتوبوس‌های بین شهری یعنی حدود ۹ هزار دستگاه در زمان پیک مسافران افزایش خواهد یافت که امکان افزایش بیش از این با توجه به زیرساخت‌های راه‌های کشور و همچنین نیازهای دیگر مسافرین مقدور نیست.

ذوالفقاری ادامه داد: ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهرداری برای اربعین پیش‌بینی شده است که ۱۲۵۰ دستگاه در کشور عراق و ۱۲۵۰ دستگاه نیز برای حمل و نقل در مرزها به کار گیری خواهد شد و ۲۵۰ دستگاه تریلی لبه‌دار نیز در داخل عراق برای حمل ونقل زائران پیش‌بینی شده است که در مجموع ۱۱ هزار و ۷۵۰ دستگاه اتوبوس و کامیون برای حمل و نقل زائران در داخل و خارج پیش‌بینی شده است اما اگر با ورود و خروج دفعی زائران مواجه شویم ممکن است برای ساعات یا دقایقی حمل ونقل دچار مشکل شود.

دلیل کاهش کاپوتاژ اتوبوس‌ها

وی با بیان اینکه یکی از تدابیر پیش‌بینی شده برای جلوگیری از اخلال در حمل و نقل زائران توصیه استفاده از وسایل شخصی برای حرکت به سمت مرزها است، گفت: به این منظور پارکینگ‌های مرزی افزایش یافته است و کاپوتاژ اتوبوس‌ها به عراق نیز کاهش یافته زیرا در صورت ورود اتوبوس‌ها به کشور عراق یک اتوبوس در حدود ۷ روز از چرخه حمل ونقل زائر خارج می‌شود. بنابراین امسال تنها ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زائران خاصی از قبیل معلولین، کاپوتاژ خواهند شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به ممنوعیت کاپوتاژ ماشین‌های شخصی برای ورود به خاک عراق، گفت: به دلیل مشکلات ایجاد شده برای مردم دو طرف ایران و عراق تصمیم گرفتند امسال از روز ۱۴ مهر تا پایان این ماه ماشین‌های شخصی کاپوتاژ نشوند زیرا زیرساخت‌های جاده‌ای عراق، عدم وجود پارکینگ‌های مناسب و قیمت بالای بنزین در این کشور مشکلات بسیاری را برای زائران در سال‌های گذشته ایجاد کرده بود.

هزینه پارکینگ‌های مرزی برای هر ۲۴ ساعت مبلغ ۵ هزار تومان است

ذوالفقاری افزود:‌امسال هزینه پارکینگ‌های مرزی نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است و برای هر ۲۴ ساعت مبلغ ۵ هزار تومان اخذ می‌شود. البته این نرخ برای پارکینگ‌های تحت حمایت دولتی است و اگر فردی به صورت شخصی منزل یا مکانی را در حوالی مرز به پارکینگ اختصاص دهد شاید مبلغ متفاوتی اخذ کند.

هیچ نگرانی در خصوص امنیت زائران ایرانی در عرق وجود ندارد

معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه امنیت عراق از سه مرجع دولت این کشور، سفیر ایران در عراق و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح مورد ارزیابی و اطلاع‌رسانی قرار می‌گیرد، افزود:‌تاکنون این سه مرجع هیچ ابراز نگرانی جهت حضور زائران ایرانی در کشور عراق اعلام نکرده است و بر همین اساس روزانه در حال افزایش تعداد زائران عبوری از مرزها هستیم به طوریکه امروز صبح تا یک ساعت قبل از این نشست ۴۵ هزار نفر زائر از مرز مهران خارج شدند.

ذوالفقاری با اشاره به برخی مشکلات و معطلی‌های ایجاد شده برای زائران ایرانی جهت ورود به برخی از شهرهای زیارتی کشور عراق،‌گفت: در چند روز اخیر به دلیل تظاهرات صورت گرفته در کشور عراق ورود به برخی از شهرهای زیارتی با اخلال و معطلی انجام شده بود که با برگزاری جلسات هماهنگی هم اکنون شرایط لازم برای ورود به تمامی شهرهای زیارتی به ویژه نجف مهیا است.

هیچ آسیبی به زائران ایرانی از سوی معترضان و تروریست‌ها وارد نشده است

وی با اشاره به اینکه تاکنون بر اثر یک تصادف ۵ زائر ایرانی فوت و ۳۰ زائر دچار آسیب دیدگی شدند، تصریح کرد: تا این لحظه از سوی افراد تروریستی و یا معترضین عراقی به طور مستقیم هیچ مشکلی برای زائران ایرانی ایجاد نشده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه برای تامین ارز زائران اربعین جلسات متعددی برگزار شد اما بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل مشکلات قانونی امکان کاهش نرخ ارز برای زائران وجود ندارد،‌افزود: ارز ارائه شده به زائران اربعین هم اکنون با نرخ آزاد در حال انجام است.

ذوالفقاری گفت: مشکل ایجاد شده در مرکز خسروی ارتباطی با شرایط این مرز نداشت بلکه اعتراضات کشور عراق وضعیت شهر بغداد را امنیتی کرده بود. بر این اساس طرف عراقی اعلام کرد امکان تردد زائرین از این مرز وجود ندارد. زیرا برای رسیدن به شهر نجف از مرز خسروی نیازمند عبور از شهر بغداد بودیم که حال با برگزاری جلسات متعدد از سوی مسئولان کرمانشاه و ستاد اربعین با طرف عراقی مسیر جدیدی برای زائران عبوری از این مرز پیش‌بینی شده است که افراد به شهر کوت منتقل می‌شوند و سپس از آنجا به سمت نجف و مسیر اصلی پیاده‌روی اربعین حرکت می‌کنند.

فعالیت ۱۰ ساعته مرز خسروی در طول روز برای تردد زائران

وی افزود: مرز خسروی در طول روز از ساعت ۷ صبح تا ۱۷ عصر برای زائران اربعین فعال خواهد بود اما سه مرز دیگر به صورت شبانه‌روزی به زائران خدمت رسانی خواهد کرد. همچنین برای اسکان زائران در مرز نیز با توجه به این ساعات تردد پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.

حضور ۳ هزار خبرنگار داخلی و خارجی برای پوشش اربعین

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: امسال ۳ هزار خبرنگار داخلی و خارجی به همراه ۶۰ دستگاه SNG برای پوشش این رویداد بزرگ از مرزهای ایران راهی عراق خواهند شد. همچنین با تلاش‌ها و توافقات صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات با طرف عراقی بناست اینترنت در کشور عراق به ویژه در مسیر نجف تا کربلا تقویت شود.

ذوالفقاری تصریح کرد:‌موکب‌های عراقی از صبح روز اربعین وسایل خود را جمع می‌کنند لذا امسال پیش‌بینی شده است که موکب‌های ایرانی ۲ تا ۳ روز بعد از اربعین نیز فعال باشند و به زائران خدمت‌رسانی کنند البته باید بدانیم حجم موکب‌های عراقی بسیار زیاد است و جمع‌آوری یک باره آنها با توجه به حجم موکب‌های ایرانی ممکن است امکان خدمت‌رسانی به تمام زائران را فراهم نکند.

وی با اشاره به اینکه در مسیر بازگشت زائران به کشور هر ساله به دلیل حرکت دفعی افراد با مشکلاتی مواجه می‌شویم، گفت: جاده‌های عراق کشش لازم برای بازگشت این تعداد زائر را ندارد. به طوری که اگر وسایل نقلیه وجود داشته باشد امکان بازگشت این تعداد زائر در روز اربعین نیست. لذا از زائران ایرانی تقاضا داریم برنامه بازگشت خود را موکول به روز اربعین نکنند و یک یا دو روز قبل یا بعد از اربعین به طرف مرزها حرکت کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس و کامیون برای بازگشت زائران ایرانی پیش‌بینی شده است اما بیش از این نمی‌توان وسیله نقلیه عراق اعزام کرد گفت:‌طرف عراقی نگاه درآمدی به سفر اربعین دارد که یکی از راه‌های آن حمل و نقل زائر است. بنابراین نمی‌توان با ایجاد امکانات حمل و نقلی مانع از خواست آنها شد. همچنین باید بدانیم مرزهای کشور برای حضور زائران دارای یک ظرفیت است که حرکت دفعی آنها خدمت رسانی در مرز را با اخلال مواجه خواهد کرد. به طور مثال مرز مهران ظرفیت حضور ۲۲۰ نفر زائر را دارد.

ذوالفقاری با اشاره به پیش‌بینی‌های درمانی صورت گرفته برای زائران اربعین گفت: وزارت بهداشت توافقی با وزارت بهداشت عراق داشته است که بر این اساس مسئولیت نظارت بر امور بهداشتی و درمانی زائران ایرانی با این وزارتخانه است و اگر در بازگشت علائمی از بیماری در زائران مشاهده شود قطعا مورد کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

مجوز خروج سربازان و مشمولان به خدمت بدون ودیعه صادر می‌شود

وی گفت: امسال با پیش‌بینی‌های صورت گرفته مشکلی برای خروج سربازان و مشمولان خدمت بدون قرار دادن ودیعه وجود ندارد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در پایان با ارائه توضیحاتی در خصوص مبلغ اخذ شده در سامانه سماح گفت: بر اساس پیش‌بینی شورای حج و زیارت مبلغ ۳۸ هزار تومان از زائران عتبات عالیات برای بیمه باید اخذ شود که با رایزنی‌های صورت گرفته از ستاد این مبلغ امسال ۱۶ هزار تومان کاهش یافت.اما باز هم در فضای مجازی این شبهه مطرح شد که رقم اخذ شده کجا هزینه می‌شود. پاسخ این است تمام این مبلغ در یک حساب تحت نظارت سازمان حج و زیارت جمع می‌شود و پس از سفر سازمان حج و زیارت، وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر گزارشاتی ر ادر خصوص اتفاقات صورت گرفته در موسم اربعین به ستاد ارائه می‌کنند و پس از آن پرداخت دیه به افراد آسیب دیده صورت می‌گیرد.

رونمایی از دو سامانه برای تسهیل سفر زائران در اربعین

بر اساس این گزارش در حاشیه این مراسم از دو سامانه ویژه اربعین نیز رونمایی شد. سامانه اول تحت عنوان سامانه سجا به صورت یکپارچه تمام اطلاعات زائران اربعین را جمع‌آوری می‌کند و سامانه دوم تحت عنوان تردد زائران اربعین نیز به منظور ارائه خدمات به زائران در مسیر بازگشت پیش‌بینی شده است که افراد می‌توانند در کربلای معلی در خیابان میثم تمار به موکب‌های اینترنتی این سامانه مراجعه کنند و برای بازگشت خود به مرز از امکانات این سامانه استفاده کنند و در قالب کاروان‌هایی با اتوبوس‌های در نظر گرفته شده به مرزهای کشور بازگردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + بیست =